23. května 2002
V dubnu zasedaly dvě mezinárodní smíšené komise o silniční
dopravě. Českým vyjednavačům se při jednání s Belgií a Jugoslávií
mimo jiné podařilo dosáhnout navýšení kontingentu zahraničních
vstupních povolení pro české dopravce.
Belgie
Kvůli kritickému nedostatku belgických povolení žádala česká strana
Belgii od roku 1999 o svolání smíšené komise pro silniční dopravu
dokonce několikrát. Dlouho očekávané jednání se uskutečnilo až letos
v dubnu v Bruselu.
Česká delegace při jednání opět uplatnila svůj návrh na úplnou
liberalizaci povolovacího řízení s odvoláním na blížící se vstup
České republiky do Evropské unie. Belgická delegace tento požadavek
odmítla s tím, že vstupní povolení je pro belgické kontrolní orgány
jediným dokladem, že je firma oprávněna vykonávat mezinárodní silniční
dopravu. Po rozsáhlé diskusi bylo dohodnuto navýšení kontingentu povolení
pro letošní rok o 2000 kusů jednorázo-vých bilaterálních povolení a
2500 kusů jednorázových povolení pro tranzit.
Snahu vyhovět alespoň částečně českým požadavkům na liberalizaci
povolovacího řízení prokázala belgická strana návrhem kontingentu
povolení na rok 2003: v příštím roce budou pro tranzitní přepravy
vydána trvalá povolení pro neomezený počet jízd. Tím by měl být
prakticky odstraněn nedostatek tranzitních povolení i bez zrušení
povolovacího řízení. U bilaterálních povolení, která jsou použitelná
pro loco, tranzitní a třetizemní přepravy, zůstane kontingent
jednorázových povolení zachován s tím, že jejich počet bude oproti
letošnímu roku zvýšen předběžně o dalších 500 kusů.
Belgická delegace potvrdila, že jakmile se ČR stane členem EU, veškeré
bilaterální, tranzitní a třetizemní přepravy v rámci EU budou moci
čeští dopravci provádět bez povolení, ovšem za podmínky, že se
kontrolním orgánům prokáží licencí EU, která je bude k provozování
mezinárodní dopravy v EU opravňovat. Třetizemní přepravy mimo rámec EU a
kabotážní přepravy budou předmětem bilaterálních jednání s tím, že
pro postoj belgické strany budou rozhodující výsledky předvstupních
jednání v kapitole „Dopravní politika“.
V oblasti osobní linkové dopravy informovala česká delegace o novele
zákona o silniční dopravě, podle níž lze v dané relaci povolit pouze
dvě linky; další linku mohou úřady povolit jen v případě, že
stávající provozovatelé nejsou schopni zabezpečit přepravní potřebu.
Na dotaz ohledně maximální povolené délky autobusů v Belgii získala
česká strana následující informaci – maximální celková délka
autobusu se dvěma nápravami může činit 13,5 metru, autobusu se třemi
nápravami 15,0 metru a autobusu s přívěsem 18,75 metru.
Nová Dohoda o silniční dopravě
Jedním z bodů jednání byla také debata o návrhu nové Dohody
o silniční dopravě, jejíž text zástupci obou zemí pracovně parafovali
na minulém jednání. Česká delegace seznámila belgickou stranu s novými
předpisy, které platí v České republice pro projednávání a
schvalování mezinárodních smluv. Oznámili jí také to, že bilaterální
dohody o silniční dopravě jsou nově zahrnuty mezi tzv. prezidentské
smlouvy, tedy smlouvy, jež předkládá vláda ČR, schvalují obě komory
parlamentu a podepisuje prezident republiky. Proti znění nové dohody nemá
česká strana žádné námitky, ale upřednostňovala by, aby byla uzavřena
až po vstupu ČR do EU, neboť mezi členskými státy EU budou mít vzájemné
podmínky pro silniční dopravu zcela jinou podobu než nyní.
Belgická delegace nicméně považuje za vhodné, aby se pokračovalo
v dalším projednávání současného návrhu dohody. Obě strany se proto
dohodly na tom, že proběhne oficiální expertní jednání, jehož termín a
místo konání budou upřesněny později.
Belgická delegace také informovala o skutečnosti, že Německo hodlá
pravděpodobně v první polovině příštího roku opustit systém
Eurovignette; místo něj by měl být v SRN zaveden kilometrový systém
poplatků za užití německých silnic a dálnic (údajně 0,15 € za jeden
km pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun). Ostatní země
systému Eurovi-gnette (Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, Dánsko a Švédsko)
však budou v jeho uplatňování pokračovat.
Svazová republika Jugoslávie
Při jednání česko-jugoslávské smíšené komise obě delegace na základě
předložených statistických údajů shodně potvrdily trend výrazného
nárůstu obchodní výměny zboží mezi oběma zeměmi v letech 2000 a
2001. Jugoslávská delegace s politováním konstatovala, že dovoz z ČR do
SRJ výrazně převažuje nad jugoslávským exportem.
S ohledem na tento trend a vysoké čerpání letošního kontingentu povolení
českými dopravci česká delegace navrhla zvýšení kontingentu o pět
tisíc kusů povolení pro bilaterální a tranzitní dopravu a o tři sta
kusů povolení pro přepravy do a z třetích zemí. Vzhledem k dosavadnímu
nízkému využití českých povolení jugoslávskými dopravci však
jugoslávská delegace nemohla požadavkům české strany plně vyhovět;
zejména navyšování třetizemních povolení považovala za nemožné.
Po obsáhlé diskusi se nakonec obě delegace dohodly na následujícím
navýšení kontingentu povolení na rok 2002 – tisíc kusů jednorázových
povolení platných pro bilaterální a tranzitní dopravu s placením
silniční daně jen při tranzitu a čtyři tisíce kusů jednorázových
povolení platných pro bilaterální a tranzitní dopravu s placením
silniční daně jak bilaterálně, tak při tranzitu.
Obě delegace se navíc dohodly, že v případě oboustranné potřeby může
být operativně projednáno další zvýšení dohodnutého kontingentu pro
letošní rok.
Při projednávání výše předběžného kontingentu na příští rok se
obě delegace zavázaly zvážit možnost postupné liberalizace silniční
dopravy mezi oběma zeměmi. Prozatím zůstává kontingent na rok 2003 na
letošní úrovni.
Nízká účast jugoslávských dopravců na vzájemných přepravách je podle
jugoslávské delegace do určité míry způsobena i problémy při
získávání českých vstupních víz. Česká strana proto přislíbila, že
s Ministerstvem zahraničních věcí ČR projedná možnost zavedení
zjednodušeného a zkráceného postupu při vydávání těchto víz
jugoslávským řidičům. V případě, že by došlo ke zlepšení a
zrychlení příslušných úředních postupů při vydávání víz a ke
zvýšení úrovně využití povolení jugoslávskými dopravci, byla by
jugoslávská strana ochotna v příštím roce jednat o zvýšení
dohodnutého předběžného kontingentu povolení na rok 2003.
Obě delegace se dále dohodly na tom, že všechna povolení vydaná pro
běžný rok budou automaticky platná až do 31. ledna následujícího roku,
bez ohledu na to, kdy se začnou používat.
Delegace rovněž potvrdily osvobození vozidel a jízdních souprav, jejichž
celková hmotnost nepřevyšuje šest tun nebo jejichž užitečná hmotnost
nepřevyšuje 3,5 tuny, od povolení pro nákladní dopravu (stačí dodržet
pouze jedno z těchto omezení).
V oblasti osobní linkové dopravy bylo potvrzeno, že kromě tranzitních
linek jsou provozovány i dvě bilaterální linky mezi Prahou a Bělehradem.
Ani jedné straně není známo, že by při provozování těchto linek došlo
k nějakým závažnějším problémům.
V souvislosti s příležitostnou a kyvadlovou autobusovou dopravou zástupci
obou zemí konstatovali, že pro letošní rok si země vzájemně vyměnily sto
kusů povolení pro příležitostnou a dvě stě kusů povolení pro kyvadlovou
dopravu. Tento počet považují obě strany za plně postačující –
předběžný kontingent pro příští rok byl proto stanoven ve stejné
výši.
Česká delegace jugoslávskou stranu předběžně seznámila také
s některými svými připomínkami k návrhu nové Dohody o silniční
dopravě.
Jugoslávská delegace dále informovala o návratu SRJ jako plnoprávného
člena do všech konvencí, jejichž depozitářem je OSN. Od
1. ledna letošního roku je tak Jugoslávie opět členem úmluvy CEMT. Na
jejím území bylo letos také obnoveno používání karnetů TIR a od
1. března země opět vstoupila i do systému mezinárodního pojištění
(tzv. „zelená karta“). V této souvislosti je důležitá informace, že
na „zelené kartě“ vozidla nesmí být přeškrtnuta kolonka „YU“;
pokud by se tak stalo, byla by „zelená karta“ v Jugoslávii neplatná.
Má-li majitel vozidla na „zelené kartě“ tuto kolonku přeškrtnutou a
chce-li se v zahraničí vyvarovat zbytečných finančních výdajů, musí
požádat svou českou pojišťovnu o vydání nové karty bez tohoto
omezení.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia