Mezinárodní smíšené komise

Belgie a Jugoslávie navýšily kontigenty povolení pro české dopravce

V dubnu zasedaly dvě mezinárodní smíšené komise o silniční dopravě. Českým vyjednavačům se při jednání s Belgií a Jugoslávií mimo jiné podařilo dosáhnout navýšení kontingentu zahraničních vstupních povolení pro české dopravce.
Belgie
Kvůli kritickému nedostatku belgických povolení žádala česká strana Belgii od roku 1999 o svolání smíšené komise pro silniční dopravu dokonce několikrát. Dlouho očekávané jednání se uskutečnilo až letos v dubnu v Bruselu.
Česká delegace při jednání opět uplatnila svůj návrh na úplnou liberalizaci povolovacího řízení s odvoláním na blížící se vstup České republiky do Evropské unie. Belgická delegace tento požadavek odmítla s tím, že vstupní povolení je pro belgické kontrolní orgány jediným dokladem, že je firma oprávněna vykonávat mezinárodní silniční dopravu. Po rozsáhlé diskusi bylo dohodnuto navýšení kontingentu povolení pro letošní rok o 2000 kusů jednorázo-vých bilaterálních povolení a 2500 kusů jednorázových povolení pro tranzit.
Snahu vyhovět alespoň částečně českým požadavkům na liberalizaci povolovacího řízení prokázala belgická strana návrhem kontingentu povolení na rok 2003: v příštím roce budou pro tranzitní přepravy vydána trvalá povolení pro neomezený počet jízd. Tím by měl být prakticky odstraněn nedostatek tranzitních povolení i bez zrušení povolovacího řízení. U bilaterálních povolení, která jsou použitelná pro loco, tranzitní a třetizemní přepravy, zůstane kontingent jednorázových povolení zachován s tím, že jejich počet bude oproti letošnímu roku zvýšen předběžně o dalších 500 kusů.
Belgická delegace potvrdila, že jakmile se ČR stane členem EU, veškeré bilaterální, tranzitní a třetizemní přepravy v rámci EU budou moci čeští dopravci provádět bez povolení, ovšem za podmínky, že se kontrolním orgánům prokáží licencí EU, která je bude k provozování mezinárodní dopravy v EU opravňovat. Třetizemní přepravy mimo rámec EU a kabotážní přepravy budou předmětem bilaterálních jednání s tím, že pro postoj belgické strany budou rozhodující výsledky předvstupních jednání v kapitole „Dopravní politika“.
V oblasti osobní linkové dopravy informovala česká delegace o novele zákona o silniční dopravě, podle níž lze v dané relaci povolit pouze dvě linky; další linku mohou úřady povolit jen v případě, že stávající provozovatelé nejsou schopni zabezpečit přepravní potřebu.
Na dotaz ohledně maximální povolené délky autobusů v Belgii získala česká strana následující informaci – maximální celková délka autobusu se dvěma nápravami může činit 13,5 metru, autobusu se třemi nápravami 15,0 metru a autobusu s přívěsem 18,75 metru.
Nová Dohoda o silniční dopravě
Jedním z bodů jednání byla také debata o návrhu nové Dohody o silniční dopravě, jejíž text zástupci obou zemí pracovně parafovali na minulém jednání. Česká delegace seznámila belgickou stranu s novými předpisy, které platí v České republice pro projednávání a schvalování mezinárodních smluv. Oznámili jí také to, že bilaterální dohody o silniční dopravě jsou nově zahrnuty mezi tzv. prezidentské smlouvy, tedy smlouvy, jež předkládá vláda ČR, schvalují obě komory parlamentu a podepisuje prezident republiky. Proti znění nové dohody nemá česká strana žádné námitky, ale upřednostňovala by, aby byla uzavřena až po vstupu ČR do EU, neboť mezi členskými státy EU budou mít vzájemné podmínky pro silniční dopravu zcela jinou podobu než nyní.
Belgická delegace nicméně považuje za vhodné, aby se pokračovalo v dalším projednávání současného návrhu dohody. Obě strany se proto dohodly na tom, že proběhne oficiální expertní jednání, jehož termín a místo konání budou upřesněny později.
Belgická delegace také informovala o skutečnosti, že Německo hodlá pravděpodobně v první polovině příštího roku opustit systém Eurovignette; místo něj by měl být v SRN zaveden kilometrový systém poplatků za užití německých silnic a dálnic (údajně 0,15 € za jeden km pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun). Ostatní země systému Eurovi-gnette (Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, Dánsko a Švédsko) však budou v jeho uplatňování pokračovat.
Svazová republika Jugoslávie
Při jednání česko-jugoslávské smíšené komise obě delegace na základě předložených statistických údajů shodně potvrdily trend výrazného nárůstu obchodní výměny zboží mezi oběma zeměmi v letech 2000 a 2001. Jugoslávská delegace s politováním konstatovala, že dovoz z ČR do SRJ výrazně převažuje nad jugoslávským exportem.
S ohledem na tento trend a vysoké čerpání letošního kontingentu povolení českými dopravci česká delegace navrhla zvýšení kontingentu o pět tisíc kusů povolení pro bilaterální a tranzitní dopravu a o tři sta kusů povolení pro přepravy do a z třetích zemí. Vzhledem k dosavadnímu nízkému využití českých povolení jugoslávskými dopravci však jugoslávská delegace nemohla požadavkům české strany plně vyhovět; zejména navyšování třetizemních povolení považovala za nemožné.
Po obsáhlé diskusi se nakonec obě delegace dohodly na následujícím navýšení kontingentu povolení na rok 2002 – tisíc kusů jednorázových povolení platných pro bilaterální a tranzitní dopravu s placením silniční daně jen při tranzitu a čtyři tisíce kusů jednorázových povolení platných pro bilaterální a tranzitní dopravu s placením silniční daně jak bilaterálně, tak při tranzitu.
Obě delegace se navíc dohodly, že v případě oboustranné potřeby může být operativně projednáno další zvýšení dohodnutého kontingentu pro letošní rok.
Při projednávání výše předběžného kontingentu na příští rok se obě delegace zavázaly zvážit možnost postupné liberalizace silniční dopravy mezi oběma zeměmi. Prozatím zůstává kontingent na rok 2003 na letošní úrovni.
Nízká účast jugoslávských dopravců na vzájemných přepravách je podle jugoslávské delegace do určité míry způsobena i problémy při získávání českých vstupních víz. Česká strana proto přislíbila, že s Ministerstvem zahraničních věcí ČR projedná možnost zavedení zjednodušeného a zkráceného postupu při vydávání těchto víz jugoslávským řidičům. V případě, že by došlo ke zlepšení a zrychlení příslušných úředních postupů při vydávání víz a ke zvýšení úrovně využití povolení jugoslávskými dopravci, byla by jugoslávská strana ochotna v příštím roce jednat o zvýšení dohodnutého předběžného kontingentu povolení na rok 2003.
Obě delegace se dále dohodly na tom, že všechna povolení vydaná pro běžný rok budou automaticky platná až do 31. ledna následujícího roku, bez ohledu na to, kdy se začnou používat.
Delegace rovněž potvrdily osvobození vozidel a jízdních souprav, jejichž celková hmotnost nepřevyšuje šest tun nebo jejichž užitečná hmotnost nepřevyšuje 3,5 tuny, od povolení pro nákladní dopravu (stačí dodržet pouze jedno z těchto omezení).
V oblasti osobní linkové dopravy bylo potvrzeno, že kromě tranzitních linek jsou provozovány i dvě bilaterální linky mezi Prahou a Bělehradem. Ani jedné straně není známo, že by při provozování těchto linek došlo k nějakým závažnějším problémům.
V souvislosti s příležitostnou a kyvadlovou autobusovou dopravou zástupci obou zemí konstatovali, že pro letošní rok si země vzájemně vyměnily sto kusů povolení pro příležitostnou a dvě stě kusů povolení pro kyvadlovou dopravu. Tento počet považují obě strany za plně postačující – předběžný kontingent pro příští rok byl proto stanoven ve stejné výši.
Česká delegace jugoslávskou stranu předběžně seznámila také s některými svými připomínkami k návrhu nové Dohody o silniční dopravě.
Jugoslávská delegace dále informovala o návratu SRJ jako plnoprávného člena do všech konvencí, jejichž depozitářem je OSN. Od 

1. ledna letošního roku je tak Jugoslávie opět členem úmluvy CEMT. Na jejím území bylo letos také obnoveno používání karnetů TIR a od 

1. března země opět vstoupila i do systému mezinárodního pojištění (tzv. „zelená karta“). V této souvislosti je důležitá informace, že na „zelené kartě“ vozidla nesmí být přeškrtnuta kolonka „YU“; pokud by se tak stalo, byla by „zelená karta“ v Jugoslávii neplatná. Má-li majitel vozidla na „zelené kartě“ tuto kolonku přeškrtnutou a chce-li se v zahraničí vyvarovat zbytečných finančních výdajů, musí požádat svou českou pojišťovnu o vydání nové karty bez tohoto omezení.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia 

spinner