6. června 2002
České dráhy minulý týden zahájily provoz na úseku I. železničního
koridoru mezi stanicemi Nelahozeves a Vraňany. Součástí stavby je
dvoukolejný, 390 metrů dlouhý tunel u obce Vepřek.
Podle zástupkyně ředitele odboru vnějších vztahů ČD Zdenky Celé
trvala výstavba tunelu patnáct měsíců a při jeho ražbě České dráhy
poprvé v historii použily novou rakouskou tunelovací metodu. Tunelem budou
zatím vlaky projíždět pouze po jedné koleji; zahájení dvoukolejného
provozu se předpokládá po ukončení nepřetržité výluky 10. srpna. Tunel
byl vybudován nákladem téměř 270 miliónů Kč na přeložce trati, jež
nahrazuje dosavadní trasu kopírující levý břeh Vltavy. Podle vrchního
ředitele Divize dopravní cesty Českých drah Jana Komárka se jedná
o vůbec nejdelší přeložku trati na trase I. tranzitního železničního
koridoru. Po dokončení stavby na podzim letošního roku se vlaky budou moci
po trati pohybovat rychlostí až 160 kilometrů v hodině.
Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený při slavnostním uvedení
tunelu do provozu uvedl, že stavba I. železničního koridoru přinese do
České republiky obrovské obchodní příležitosti nejen pro českou
železnici, ale také pro všechny firmy i města, které na trase koridoru
leží. „Dopravní napojení na železniční tepny je nyní
nejdůležitějším faktorem hospodářského rozvoje,“ dodal. (von)