28. června 2001
Postupující reforma veřejné správy vytváří prostor pro plnohodnotné zapojení železnice do veřejné regionální dopravy. České dráhy v rámci putovní výstavy předložily odborné veřejnosti diskusní dokument „Regionální rozvojové záměry“. O jejich jsme hovořili s vedoucím oddělení strategie ČD ing. Martinem Malým. „Jak ovlivňuje probíhající reforma veřejné správy činnost Českých drah v regionech?“ „Jedním z poslání krajských úřadů je, v souladu se zákonem č. 129/2000 Sb. o krajích, péče o všestranný rozvoj svého území a potřeby občanů. Kraje tedy koordinují rozvoj svého území a kromě jiného stanovují i rozsah základní dopravní obslužnosti. Jejich rozloha je dostatečně velká na to, aby bylo možno efektivně v rámci regionální a meziregionální dopravy využívat i železnici. Úlohou krajských úřadů je vytvářet systém veřejné dopravy. Efektivně jej lze postavit s využitím kombinace dostupných dopravních systémů. Každý druh dopravy má určité technické a technologické parametry – ty je třeba nezávisle posoudit a výslednou nabídku vytvořit s využitím příznivých parametrů, eliminací parametrů nepříznivých a samozřejmě při dodržení zásady efektivně vynaložených veřejných prostředků. Je zřejmé, že i železnice má v tomto systému své místo a může sehrát důstojnou roli. Dosavadní jednání s partnery na úrovni krajů ukazují, že se železnicí se v regionální dopravě počítá. Krajské úřady projevují zájem na řadě dopravních projektů, které zvýší kvalitu nabízených služeb, a jsou mezi nimi i projekty železniční.“ „Jak se České dráhy přizpůsobují novému územně správnímu uspořádání?“ „Potřeba efektivní komunikace s regiony již vyvolala nezbytné změny uvnitř Českých drah, řada z nich se již začíná realizovat. Obvody vnitřních organizačních jednotek jsou modifikovány podle hranic krajů. Krajské instituce tak budou mít na straně Českých drah pro danou problematiku jednoho partnera. Významným krokem je i zřízení zástupců Českých drah v krajích, kteří se svých funkcí ujímají k 1. červenci. Jejich posláním je prosazování zájmů podniku při rozvoji dopravního systému regionu. Předpokládáme, že budou neustále monitorovat dopravní potřeby regionu, budou ve styku s dotčenými regionálními institucemi a nabízet jim řešení s využitím železniční dopravy. Budou podávat smysluplné návrhy, včetně případných opatření investičního charakteru. Bude-li tedy například zájmem regionu vybudovat průmyslovou zónu, pak posláním našeho krajského zástupce bude nabídnout služby Českých drah, a to jak v osobní, tak nákladní přepravě. V praktické rovině to znamená prosazení napojení tohoto areálu na železniční síť a monitorování změny hybnosti obyvatel, aby mohla být formulována nabídka v osobní přepravě. Jiným případem jsou aktivity vedoucí k zapojení nabídky Českých drah do integrovaných dopravních systémů. Činnost krajských zástupců je připravena tak, aby se vzájemně doplňovali s činností obchodě-provozních ředitelství.“ „Jaký význam mají kraje z pohledu Českých drah v oblasti nákladní přepravy?“ „Nákladní přeprava je standardní podnikatelský segment. Rozvoj dopravního systému regionu by měl kraj v rámci svých pravomocí ovlivňovat tak, aby požadavky na přepravu byly realizovány s minimálními náklady a byly minimalizovány ekologické dopady. Kongesce na silničních komunikacích, jež se přímo dotýkají obyvatel, ať již coby uživatelů silniční dopravy či jako občanů, povedou bezesporu v budoucnu výrazněji než dnes k převedení části, převážně těžké nákladní dopravy, ze silnice na železnici. Předpokladem je adekvátní přístup železničních operátorů a potřebné technické a technologické parametry železnice, odpovídající požadavkům zákazníků. Do formování rozvoje regionální dopravní infrastruktury, včetně infrastruktury železniční, budou výraznou měrou promlouvat regionální instituce. A to jsme již opět u nově zřizovaných regionálních zastoupeních Českých drah v krajích.“ „Železniční doprava v České republice zatím nemá v rámci regionální dopravy takový význam, jako je tomu ve vyspělých zemích. Jak tento stav ovlivní decentralizace veřejné správy?“ „Systém regionální dopravy se v České republice v současné době formuje v závislosti na procesu reformy veřejné správy. A právě zde se naskýtá větší prostor pro železniční dopravu, potažmo pro České dráhy, než tomu bylo dosud. Zkušenosti zahraničních dopravních odborníků dokazují, že proces rozvoje kvalitního a efektivního dopravního systému v sobě zahrnuje i železniční dopravu. Ze strany železničních operátorů a manažerů infrastruktury to však předpokládá aktivní účast již na přípravné fázi rozvoje. A ten formuluje právě krajský úřad, spolu s dalšími regionálními institucemi.“ „Co v současné době na poli budoucího rozvoje regionální dopravy České dráhy nabízejí?“ „Šanci na tomto poli spatřují nejen České dráhy. Prosazování svých záměrů jsme proto již odstartovali, a to v rámci právě ukončené putovní výstavy. Ta v letošním roce zavítala do krajských měst České republiky a svým obsahem byla orientována na regionální dopravu. Na krátkém setkání s pozvanými hosty byly odborné veřejnosti představeny „Regionální rozvojové záměry“ a je možno konstatovat, že jsme zaznamenali řadu příznivých reakcí. Podstatou regionálních rozvojových záměrů Českých drah je strukturace nabídky možného zapojení železniční dopravy do regionálního dopravního systému ve třech oblastech: dálkové dopravě, regionální dopravě a integrovaných dopravních systémech. Nabídku doplňuje návrh doporučení pro případné úpravy infrastruktury, po jejichž realizaci by se kvalita regionální dopravy mohla dostat na úroveň standardní ve vyspělých evropských ekonomikách. Smyslem formulace těchto záměrů je především vyvolat odbornou diskusi. Předložené návrhy nejsou v žádném případě dogma. Naopak na tomto základě je nutno dále vést na úrovni regionu odbornou polemiku, neboť rozhodnutí o realizaci v žádném případě neleží jen na bedrech Českých drah, či jiných železničních operátorů, ale i regionálních institucí. Jinými slovy, v konkrétních případech chceme cestou dialogu hledat smysluplné řešení a společnými silami s regiony hledat i finanční prostředky na jeho realizaci. Předložené dokumenty jsou jednoznačně orientovány do budoucnosti, o které se rozhoduje právě nyní.“ „Jak tyto záměry ovlivní připravovaný transformační proces?“ „Tyto aktivity jsou na transformačním procesu Českých drah více méně nezávislé. Jeden negativní faktor zde však je – dnešní státní organizace České dráhy má jen omezené možnosti v nakládání s majetkem, a tak možnost zakládání společných podniků je složitá a zdlouhavá. Předpokládáme, že vhodně nastavený transformační proces tento problém odstraní a dále zprůhlední procesy probíhající v rámci železniční dopravy. Regiony totiž na výsledek transformace čekat nebudou a budou hledat jiná řešení a jiné partnery. Čekat na výsledek transformace by znamenalo promarnit šanci.“ „Jaké jsou zkušenosti s regionální železniční dopravou v zemích Evropské unie?“ „Přednostmi železniční dopravy jsou především hromadnost, možnost dopravy do center velkých měst, či možnost aktivního využití času při přepravě, při minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí. Tam, kde při budování dopravních systémů tyto přednosti byly využity jsou zkušenosti pozitivní. Moderní regionální železniční doprava je postavena právě na využití pozitivních charakteristik železnice. Je vhodným nástrojem pro odstranění kongescí na silnicích včetně jejich doprovodných negativních faktorů. Musí však být pravidelná a spolehlivá. Je nutné si přiznat, že tam, kde poptávka není dostatečně silná, může být vhodný i jiný dopravní systém. To však pozici železnice na formulování budoucího vývoje nesnižuje.“