6. září 2001
Zástupci hlavních členů aliance SkyTem – leteckých společností
Delta Air Lines, Air France, Alitalia a České aerolinie – v polovině
srpna u amerických regulačních úřadů podali žádost o získání
imunity před antimonopolními zákony.
„S antitrustovou imunitou rozšíří tito čtyři dopravci své současné
sdílené operace pomocí koordinace letových řádů, linek a síťového
plánování,“ uvedli ve společném prohlášení.
Žádost podaná ministerstvu dopravy USA byla nezbytná pro to, aby mohli
členové aliance koordinovat ceny letenek a letové
řády na linkách přes severní Atlantik. Na začátku srpna
podali podobnou žádost i představitelé British Airways a
American Airlines, které jsou členy aliance oneworld.
Žádost o imunitu zahrnuje „sdílení a seskupování tržeb
a zisků na jednotlivých trzích aliance“, které podle
antimonopolních zákonů představuje nelegální dohody o cenách
a tržbách. Proto je udělení imunity pro činnost aliance
nezbytné.
Americké úřady ovšem zatím dávají najevo, že nehodlají poskytovat
imunitu před antimonopolními zákony leteckým společnostem ze
zemí, které s USA neuzavřely bilaterální dohodu o „otevřeném
nebi“. Současná americko-francouzská dohoda z roku 1998
předpokládá jen postupnou liberalizaci s plným otevřením do
roku 2003, podle zdrojů britského tisku však představitelé
obou zemí v současné době pracují na dohodě o plné
liberalizaci. S Českou republikou a Itálií již USA dohody
o otevřeném nebi uzavřely, žádosti ČSA a Alitalie by tak měly
být vyřízeny bez problémů.
Žádost aliance SkyTeam bude podle pozorovatelů posuzována
méně přísně než v případě seskupení oneworld, protože linky mezi
Spojenými státy a Francií jsou považovány za méně významné
než lety mezi USA a londýnským letištěm Heathrow. Navíc
jednání o dohodě o otevřeném nebi mezi USA a Velkou Británií
probíhají již velmi dlouho bez jakýchkoli výraznějších výsledků.
V důsledku toho mohou z londýnského letiště Heathrow do USA
létat jen dvě americké společnosti – American Airlines a United
Airlines.
Členové aliance SkyTeam mohou zatím v rámci tzv. codesharové
spolupráce prodávat letenky na linky svých partnerů. Stále
si však musí konkurovat cenami a nemohou ani spojit své
služby do integrované sítě.
Alianci SkyTeam založily loni v červnu společnosti Air
France, Delta Air Lines, AeroMexico a Korean Air, ČSA se
staly jejím členem loni v březnu a italská Alitalia
přistoupila letos v červenci. SkyTeam konkuruje největšímu
světovému uskupení Star Alliance, vedenému United Airlines
a Lufthansou, a britsko-americkému svazku oneworld.
(čtk)