Komentář

Co přinesl únor v dopravě

Světové hospodářské fórum v New Yorku obcházelo strašidlo pádu amerického energetického giganta, firmy Enron, a to nikoli proto, že zbankrotoval, nýbrž proto, že se odhalilo falšování hospodářských výsledků ve výkaznictví této obří korporace (jen v Nizozemsku založila přes 150 s. r. o.), na němž se podíleli i renomovaní auditoři a zřejmě také vlivní politici. Na hospodářství bude mít enronský skandál údajně stejný dopad jako 11. září na geopolitiku – především pokud jde o důvěryhodnost výsledků amerických hospodářských obrů. Nejde totiž jen o zpochybnění burzovních pravd, ale i o pohled ostatního světa. Víme přece, jak byly reformní země na cestě ke kapitalismu důrazně nabádány nejen k otevření svých ekonomik, ale také k tomu, aby zprůhlednily podnikové výkaznictví.
Zmiňuji to nejen proto, že žádný strom neroste až do nebe, ale i proto, že v oblasti dopravy, spedice a logistiky stále více pociťujeme globální hru řady gigantů z USA i mimo ně, pro něž není příjem v řádu miliardy dolarů skoro „žádná míra“ a které se „nafukují“ nesčetnými firemními akvizicemi. Snad je skandál přiměje k troše skromnosti a odstupu od vlastní skvělosti a často proklamovaného všeumělství.
Není vůbec snadné najít správný model pro žádoucí fungování železnic. Doma jsme zažili politickou bitku mezi oběma komorami parlamentu o pojetí transformace Českých drah a kdoví, jestli přijatý zákon po volbách přežije rok 2002. Ně-mecká dráha před několika lety nastartovala velmi tržně orientovanou reorganizaci, založenou na přechodu k řadě samostatných akciových společností. V Anglii v únoru zjistili, že drážní síť je tak přehuštěná a regionálně
nevyužitá, že by se v některých hrabstvích spíše vyplatilo přistavovat pro cestující taxíky. Ale nebude to Tony Blair, kdo by přebytečné tratě s politickými riziky zlikvidoval…
Protože mne po část února sníh zavál do jihovýchodní Asie, podívej-me se pro zajímavost, co přinesl únor v dopravě „asijského tygra“ Thajska (62 miliónů obyvatel). Zemí otřásla katastrofa autobusu, do něhož narazil kamión kvůli mikrospánku řidiče. Tragédie, při které zahynulo dvanáct studentů a asi třicet jich bylo zraněno, přiměl vládu, aby okamžitě zpřísnila opatření, která řidičům ukládají dodržovat přestávky na odpočinek, včetně povinného zastavování užitkových vozidel po ujetí 200 kilometrů. Další bezpečnostní problém v zemi představuje skutečnost, že z jedenácti miliónů motocyklistů asi polovina „nemá papíry“ a není proškolena z předpisů o bezpečnosti silničního provozu. Státní kontrola se rovněž zabývá podezřením z korupce při výběru dodavatelů pro výstavbu nového letištního terminálu. Ze stejného důvodu byli odvoláni zástupci státu, kteří měli dohlížet na výběr dodavatelů pro výstavbu expresní komunikace v Bangkoku. Kritika veřejnosti se snáší i na pokles kvality dopravy po železnici v posledních pěti letech. Národní letecký dopravce Thai Airways, jehož všechna letadla letos nesou oslavné nápisy „72. narozeniny královské výsosti“, používá luxusní letouny Airbus 300 i na vnitrostátních linkách a ministr dopravy odmítá prodej akcií firmy kvůli současnému útlumu letecké dopravy. Co je ovšem pozoruhodné, je způsob, jakým byly vyřešeny dálniční výjezdy z desetimiliónového Bangkoku (v překladu „Vesnice zelených švestek“) do všech světových stran, a až neuvěřitelná hustota sítě dálnic v zemi. Není pochyb o tom, že kdyby se Ostrava, Hradec Králové či Ústí nad Labem nacházely kdesi v džunglích této exotické země buddhistických chrámů a krásných siamských koček čtyř- i dvounohých, už by byly na dálnice dávno napojeny.
Začali jsme světovým hospodářským fórem, a proto s ním i skončeme uvedením jednoho výroku, který se dopravy také částečně týká. Podle nejvyššího šéfa potravinářského koncernu Nestlé jsou údajně dotace pro západoevropské zemědělce tak vysoké, že by krávy z těchto zemí mohly létat kolem světa v první třídě…
Jiří Kladiva 

spinner