7. března 2002
Světové hospodářské fórum v New Yorku obcházelo strašidlo pádu
amerického energetického giganta, firmy Enron, a to nikoli proto, že
zbankrotoval, nýbrž proto, že se odhalilo falšování hospodářských
výsledků ve výkaznictví této obří korporace (jen v Nizozemsku založila
přes 150 s. r. o.), na němž se podíleli i renomovaní auditoři a zřejmě
také vlivní politici. Na hospodářství bude mít enronský skandál údajně
stejný dopad jako 11. září na geopolitiku – především pokud jde
o důvěryhodnost výsledků amerických hospodářských obrů. Nejde totiž
jen o zpochybnění burzovních pravd, ale i o pohled ostatního světa.
Víme přece, jak byly reformní země na cestě ke kapitalismu důrazně
nabádány nejen k otevření svých ekonomik, ale také k tomu, aby
zprůhlednily podnikové výkaznictví.
Zmiňuji to nejen proto, že žádný strom neroste až do nebe, ale i proto,
že v oblasti dopravy, spedice a logistiky stále více pociťujeme globální
hru řady gigantů z USA i mimo ně, pro něž není příjem v řádu
miliardy dolarů skoro „žádná míra“ a které se „nafukují“
nesčetnými firemními akvizicemi. Snad je skandál přiměje k troše
skromnosti a odstupu od vlastní skvělosti a často proklamovaného
všeumělství.
Není vůbec snadné najít správný model pro žádoucí fungování
železnic. Doma jsme zažili politickou bitku mezi oběma komorami parlamentu
o pojetí transformace Českých drah a kdoví, jestli přijatý zákon po
volbách přežije rok 2002. Ně-mecká dráha před několika lety
nastartovala velmi tržně orientovanou reorganizaci, založenou na přechodu
k řadě samostatných akciových společností. V Anglii v únoru zjistili,
že drážní síť je tak přehuštěná a regionálně
nevyužitá, že by se v některých hrabstvích spíše vyplatilo přistavovat
pro cestující taxíky. Ale nebude to Tony Blair, kdo by přebytečné tratě
s politickými riziky zlikvidoval…
Protože mne po část února sníh zavál do jihovýchodní Asie, podívej-me
se pro zajímavost, co přinesl únor v dopravě „asijského tygra“ Thajska
(62 miliónů obyvatel). Zemí otřásla katastrofa autobusu, do něhož
narazil kamión kvůli mikrospánku řidiče. Tragédie, při které zahynulo
dvanáct studentů a asi třicet jich bylo zraněno, přiměl vládu, aby
okamžitě zpřísnila opatření, která řidičům ukládají dodržovat
přestávky na odpočinek, včetně povinného zastavování užitkových
vozidel po ujetí 200 kilometrů. Další bezpečnostní problém v zemi
představuje skutečnost, že z jedenácti miliónů motocyklistů asi polovina
„nemá papíry“ a není proškolena z předpisů o bezpečnosti
silničního provozu. Státní kontrola se rovněž zabývá podezřením
z korupce při výběru dodavatelů pro výstavbu nového letištního
terminálu. Ze stejného důvodu byli odvoláni zástupci státu, kteří měli
dohlížet na výběr dodavatelů pro výstavbu expresní komunikace
v Bangkoku. Kritika veřejnosti se snáší i na pokles kvality dopravy po
železnici v posledních pěti letech. Národní letecký dopravce Thai
Airways, jehož všechna letadla letos nesou oslavné nápisy „72. narozeniny
královské výsosti“, používá luxusní letouny Airbus 300 i na
vnitrostátních linkách a ministr dopravy odmítá prodej akcií firmy kvůli
současnému útlumu letecké dopravy. Co je ovšem pozoruhodné, je způsob,
jakým byly vyřešeny dálniční výjezdy z desetimiliónového Bangkoku
(v překladu „Vesnice zelených švestek“) do všech světových stran, a
až neuvěřitelná hustota sítě dálnic v zemi. Není pochyb o tom, že
kdyby se Ostrava, Hradec Králové či Ústí nad Labem nacházely kdesi
v džunglích této exotické země buddhistických chrámů a krásných
siamských koček čtyř- i dvounohých, už by byly na dálnice dávno
napojeny.
Začali jsme světovým hospodářským fórem, a proto s ním i skončeme
uvedením jednoho výroku, který se dopravy také částečně týká. Podle
nejvyššího šéfa potravinářského koncernu Nestlé jsou údajně dotace
pro západoevropské zemědělce tak vysoké, že by krávy z těchto zemí
mohly létat kolem světa v první třídě…
Jiří Kladiva