21. června 2001
Česká správa letišť (ČSL) zvažuje přípravu projektu na prodloužení vzletové a přistávací dráhy na letišti v Karlových Varech. Stávající délka 2150 metrů totiž neumožňuje přistávání velkých plně naložených letadel, což letiště limituje v nabídce služeb. Prodloužení dráhy o pět set metrů by si vyžádalo investici zhruba dvou set miliónů Kč, oznámil na konci května generální ředitel podniku Miloš Šťastný. „Hledáme způsob financování,“ uvedl Miloš Šťastný s tím, že jednou z možností je dotace z přeshraničních fondů Evropské unie na rozvoj dopravní infrastruktury. Samotný úvěr není podle něj reálný, protože by jej podnik ze služeb letiště nedokázal splatit. O rozšíření letiště ČSL uvažuje na základě zájmu Českých aerolinií o zavedení charterové nebo pravidelné linky mezi Karlovými Vary a izraelským Tel Avivem. Současná délka dráhy je totiž pro tento záměr nedostatečná. Společnost Travel Servis, která na stejné trase provozuje charterové lety, musela kvůli doplnění pohonných hmot zavést mezipřistání v Praze. Prodloužení vzletové dráhy by letadlům umožnilo plně natankovat palivové nádrže a vzdálenost na zvažované lince překonat naráz, uvedl Miloš Šťastný. Ředitel letiště Václav Černý připomněl, že do Karlových Varů létá třikrát týdně pravidelná mezinárodní linka z Moskvy. Do Izraele a zpět létá spoj pouze v sezóně na základě poptávky karlovarských lázeňských sanatorií. Loni se ziskem 422 miliónů Kč Podle auditovaných výsledků vykázala ČSL v loňském roce meziroční růst čistého zisku o 54 procent na 422,6 miliónu Kč. Výnosy společnosti vzrostly o 27 procent na 3,66 miliardy Kč. Podle tiskové mluvčí ČSL Vlasty Pallové bude letos firma investovat 1,041 miliardy Kč. Hlavní část těchto prostředků bude směřovat na dostavbu nového velkokapacitního parkoviště a dostavbu odbavovacího prstu B na letišti v Praze-Ruzyni. Dostavba nového patrového parkoviště pro 3063 vozidel si vyžádá investici 559 miliónů Kč, z toho 450 miliónů v letošním roce. Na dobudování prstu B firma plánuje z celkových 607,7 miliónu Kč letos vynaložit 431,4 miliónu Kč. Poslední plánovanou stavbou v letošním roce je podle Vlasty Pallové dokončení rekonstrukce restaurace v odbavovací hale a závodní jídelny za 160 miliónů Kč. Vzhledem k nečekaně vysokému růstu počtu cestujících hodlá Česká správa letišť o rok urychlit výstavbu nového odbavovacího terminálu. Výstavba, která bude zahájena v příštím roce a vyžádá si investici kolem pěti miliard Kč, by tak měla být ukončena už v dubnu roku 2004. Do konce letošního roku by ČSL, která provozuje čtyři mezinárodní letiště v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech, měla být privatizována. Návrh privatizace mělo vedení podniku předložit ministru dopravy do konce května. Představitelé ČSL ani ministerstva dopravy však zatím nechtějí návrh komentovat. Od vstupu soukromých vlastníků si ČSL slibuje větší rozhodovací pružnost i příliv investic. (čtk)