21. června 2001
Letos v březnu začala společnost DAF Trucks N.V. dodávat na český trh dvounápravová vozidla nové generace CF. Od začátku června tuto řadu doplňuje první šestikolový tahač s druhou řízenou nápravou (typ FTG CF 85), který bude ještě letos následovat podvozkový typ s druhou řízenou nápravou (FAG CF 75/85). Vozidla FTG a FAG jsou vybavena třemi nápravami – jednou vpředu a dvěma vzadu, přičemž vodící zadní náprava je rovněž řízená. Zdvojení zadních náprav umožňuje vyšší užitečné zatížení vozidla. Ve srovnání se stávajícími dvounápravovými typy řady CF představuje tento rozdíl přes šest tun, čímž celková hmotnost vozidla dosahuje 26,5 tuny. Vozidla řady FTG CF 85 dodává výrobce s motory DAF o objemu 12,6 litru (24ventilové šestiválce) a výkonech 280 kW (381 k) nebo 315 kW (428 k). Kabina vozidla může být přizpůsobena pro spaní nebo vybavena pouze pro jízdu přes den. Model CF 75 řady FAG, který bude představen ještě letos, vybaví výrobce motory DAF o objemu 9,2 litru s výkony 183 kW (249 k), 228 kW (310
- nebo 265 kW (360 k).
Druhá řízená náprava představuje ideální řešení pro silniční dopravu zboží s vysokou měrnou hmotností. Vzhledem k tomu, že dvě ze tří náprav jsou řízeny, snižuje se tření pneumatik o povrch vozovky, čímž se snižuje i jejich poškození. Nejčastěji bývají vozidla řady FTG používána pro svoz komunálních odpadů, přepravu kapalných a sypkých hmot a v některých zemích také pro přepravu stavebních materiálů a zemědělských produktů, protože tyto přepravy vyžadují kombinaci vysokého zatížení s relativně nízkou hmotností samotného podvozku a zároveň vysokou manévrovatelnost. Vozidla s tuhým podvozkem s druhou řízenou nápravou (typ FAG) naleznou využití především při sběru odpadu, protože těžiště na zádi vozidla a krátký podvozek usnadňují manévrovatelnost. Na podzim letošního roku představí DAF další verze 6×2 řady CF a v příštím roce plánuje rozšíření o varianty 6×4, 8×2 a 8×4. (mna)