Mezinárodní unie silniční dopravy

"Dopravní trh unie by se měl kandidátům otevřít již před vstupem"

Šoku, který rozšíření Evropské unie způsobí v oblasti silniční dopravy, se bude možné nejlépe vyhnout tak, že se unie začne už nyní postupně otevírat dopravcům z kandidátských zemí. Uvedla to ve svém komuniké z minulého týdne Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU). Zároveň vyzvala Evropskou komisi, aby s budoucími novými členy v tomto smyslu vyjednala bilaterální dohody. „Jde o to poskytovat dopravcům z těchto zemí postupně stále větší přístup na trh unie a začít už před vstupem, v závislosti na tom, jak budou kandidáti přejímat a aplikovat předpisy EU v oblasti dopravy,“ uvedla ve svém komuniké IRU. Upozornila přitom na skutečnost, že v opačném případě hrozí nepříjemné narušení jednotného trhu se značnými finančními a sociálními důsledky. Německo a Rakousko, které se cítí nejvíce ohroženy působením levnějších dopravců ze sousedních kandidátských zemí, už vyzvaly Evropskou komisi, aby v návrhu společného stanoviska Evropské unie v kapitole „Doprava“ doporučila přechodné období, po které by pro ně trh unie zůstal částečně nedostupný. Komise nedávno jako podklad pro debatu zveřejnila dokument shrnující všechny možné varianty, včetně odložení otevření trhu EU buď jen pro kabotáž (vnitrostátní přepravu), nebo pro veškerou, tedy i mezinárodní přepravu zboží. IRU si přeje postupné otevírání trhu Evropské unie, o přechodných obdobích však nemluví; místo toho navrhuje, aby se nečekalo na den vstupu, nýbrž aby se dopravní trh začal propojovat už dnes. „Bude-li trh otevřen náhle a plně ode dne rozšíření, bude nezbytné přizpůsobení surové a drahé. Bude-li otevírán postupně až po přistoupení, mohou si noví členové oprávněně stěžovat, že sice splnili podmínky členství, ale stejně nemohou využívat jeho výhod,“ uvedl minulý týden Hubert Linssen, zástupce IRU při Evropské unii v Bruselu. (čtk)

spinner