Dálnice D11

Dostavba dálnice D 11 se odsouvá: Chlumec hrozí blokádami

Navzdory původním předpokladům zřejmě nebude do konce letošního roku zahájena dostavba dálnice D 11 od Poděbrad do Hradce Králové. Důvodem je podle královéhradeckého hejtmana Vladimíra Dernera stále mnoho problémů s vlastnictvím pozemků na trase budoucí dálnice. Výstavbu dálnice se podle něj snaží blokovat především ekologické organizace, podle nichž navrhovaná trasa zničí lokality se vzácnými druhy fauny a flóry. Ekologičtí aktivisté již odkoupili některé pozemky na uvažované trase dálnice. Představitelé Královéhradeckého a sousedního Pardubického kraje v této souvislosti údajně zvažují jejich vyvlastnění. Kvůli zahájení stavby vláda v březnu schválila územní plán hradecko-pardubické aglomerace, který „povýšil“ dálnici na veřejně prospěšnou stavbu. Absence dálnice je jedním z největších omezení pro rozvoj Královéhradeckého i Pardubického kraje. Její výstavba je prioritou i místních obecních samospráv. Dálniční úsek má být dostavěn ve dvou fázích, a to od Poděbrad ke Chlumci nad Cidlinou a od Chlumce do Hradce Králové. Kolem Chlumce má zároveň vzniknout obchvat, který výrazně odlehčí dopravě v centru města, kterým nyní prochází mezinárodní silnice. Občané Chlumce budou bránit průjezdu městem Starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil na začátku května varoval, že administrativní průtahy v dostavbě dálnice D 11 mohou vyústit až v blokády, při nichž by místní občané bránili vozidlům v průjezdu centrem města. Na rozhodnutí o tak radikálním řešení hodlá starosta vyčkat, jak dopadne odvolací řízení pro územní rozhodnutí stavby dálnice. Starosta Miroslav Uchytil loni v září navrhl, aby se s dostavbou dálnice, která propojí Prahu s východními Čechami, začalo právě u Chlumce nad Cidlinou, protože centrem města prochází mezinárodní silnice z Prahy do Hradce Králové. Podle starosty by proto kolem města měl nejprve vzniknout šestikilometrový obchvat. Kvůli nevyřešeným sporům ohledně některých pozemků je však tato varianta ohrožena. Na stranu chlumeckých občanů, kteří nejsou spokojeni s oddalováním dostavby dálnice, se nedávno přidalo i královéhradecké Sdružení za šetrnou dopravu. Jeho členové ve svém prohlášení uvádějí, že podle studie britské firmy se bude v následujících letech Chlumcem nad Cidlinou „valit“ až 25 tisíc vozidel denně, z toho jednu třetinu budou tvořit nákladní vozidla. (čtk)

spinner