7. června 2001
Účastníci letošního prvního setkání Pracovní skupiny železniční spedice SSL, které se uskutečnilo na konci května v Praze, se zabývali především změnami v jednotlivých železničních společnostech. Jednání „Drážního klubu“ řídil spolu s K. Špulákovou předseda klubu Radim Procházka. S nejnovějším vývojem v oblasti cen na Českých drahách a s reformou mezinárodního režimu RID seznámil účastníky setkání L. Křepelka. K. Bierschenk z pražského zastoupení nákladní divize Německé dráhy DB Cargo informoval o přijetí úsporných opatření a o personálních změnách ve společnosti. V polovině roku v ní ukončí své působení K. Böhme a vrátí se do berlínské centrály DB. Ve funkci ho vystřídá dosavadní představitel operátora kombinované dopravy Intercontainer-Interfrigo v Praze J. Hurbiš. ICF v České republice zruší zastoupení pro služby Interfrigo a přesune je do Basileje. J. Schwarz z Rakouských spolkových drah (ÖBB) informoval o změnách na nejvyšších postech společnosti. Podle jeho názoru teprve budoucí vývoj ukáže, zda společnost výrazněji změní pohled na poskytování dodavatelských a logistických služeb. F. Heczko ze společnosti AAE AG účastníky setkání seznámil se záměrem Evropské unie přispět 400 milióny X na nákup nových moderních vozů. P. Foltinský informoval o završení reformy švédských drah (SJ), které se staly akciovou společností. Z mezinárodních organizací K. Špuláková se na zasedání klubu věnovala aktuální činnosti Mezinárodní železniční unie, Mezinárodní federace národních spedičních svazů a Společenstva evropské drážní spedice. Členy klubu seznámila s výsledky výzkumu, který byl zaměřen na zlepšování služeb organizovaných Stálou kontaktní skupinou UIC/FIATA, drážní projekty pro zlepšení kvality výkonů a vývoj dopravy mezi východem a západem Evropy. Těžiště současných projektů podle ní tkví v oblasti prodeje služeb, systémech řízení kvality a oblasti ochrany životního prostředí. Pozornost věnovala také záměru Evropské unie vytvořit do roku 2008 společný evropský drážní trh. Zajímavé drážní projekty J. Kladiva (SSL) účastníky setkání podrobně informoval o systému „Parcel Intercity“, společnosti Ferroviasped Holding a činnosti firmy VTG Lehnkering. Německý systém „Parcel Intercity“ (PIC) patří mezi nejrychlejší nákladní vlaky v Evropě. V SRN jezdí v severojižním směru rychlostí až 160 km/hod a jsou využívány zejména pro přepravu balíků a zásobování společnosti IKEA. Německý (???) podnik Ferroviasped Holding se stal stoprocentní dceřinou společností koncernu Kühne & Nagel Group. Představitelé spedičního podniku zdůraznili, že se firma nestala drážním operátorem a nadále zůstává poskytovatelem logistických služeb. Německá firma VTG Lehnkering je součástí hamburského koncernu Hapag-Lloyd a do komerčních oblastí drážní a cisternové logistiky hodlá investovat 110 miliónů X. Nejnovějším pilířem firmy je společnost „rail4chem“, jejímž prostřednictvím se VTG Lehnkering stala drážním dopravcem. Seminář na podporu drážní dopravy Další informace účastníkům klubu poskytli zástupci spedičních firem, českých drážních operátorů i pronajímatelé drážních vozů. S jednoznačnou podporou se setkal námět sekretariátu Svazu spedice a logistiky ČR na uspořádání semináře, který by se na počátku příštího roku roku věnoval nejen podpoře drážní dopravy, ale také novým trendům v drážní logistice a technickým novinkám. (lč)