28. června 2001
Evropská komise (EK) minulý týden zahájila boj proti zpožďování leteckých linek v Evropě. Schválila totiž návrh na změnu nařízení EU o rozvržení přistávacích a startovacích letištních drah mezi letecké společnosti. Komise chce přispět k účinnějšímu využívání drah leteckými dopravci. Jasná pravidla rozdělování časů pro použití odletových a přistávacích drah jednotlivým společnostem dosud neexistovala. Většinou dostávaly právo zvolit si dobu nejprve tuzemské společnosti a konkurenční firmy přicházely na řadu až po nich. „Jde o dlouho očekávaný návrh nezbytný pro vyjasnění situace,“ řekla komisařka pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová. Komise navrhuje, aby letecké společnosti měly právní nárok na použití letištní infrastruktury při přistávání nebo odletech ve stanovenou denní dobu během stanoveného období. Tento nárok ale musí využít, jinak jej ztratí a bude jim muset být přidělen znovu. „Nové nařízení zlepší správu drah a je součástí boje komise se zpožděními v letecké dopravě v Evropě,“ dodala Loyola de Palaciová. Nevyužité časy používání leteckých drah by se měly podle komise stát součástí „balíku“, o který by se mohly ucházet další letecké společnosti. Komise tím chce zaručit i rovnováhu mezi zavedenými a novými dopravci. Nevyužije-li tradiční společnost své nároky, přijde o ně a bude je moci dostat někdo jiný. Loni byla zpožděna pětina evropských letů a prognózy tvrdí, že v další dekádě se toto číslo zdvojnásobí. Letecké společnosti odhadují každoroční ztráty způsobené zpožděním na deset miliard X. (čtk)