6. června 2002
Minulý týden se v Bukurešti uskutečnilo 86. zasedání Rady ministrů
CEMT (Evropská konference ministrů dopravy). Jednání předsedal rumunský
ministr veřejných prací, dopravy a výstavby Miron Mitrea.
Český ministr dopravy a spojů Jaromír Schling na jednání vystoupil
s klíčovým referátem k problematice bezpečnosti silniční dopravy,
jímž otevřel diskusi k tomuto tématu, a vyslovil se i k problematice
mnohostranných kvót povolení pro mezinárodní silniční dopravu;
v průběhu konference absolvoval i několik bilaterálních jednání.
Oznámil to náměstek ministra dopravy a spojů Jiří Matějovič, který se
jednání rovněž zúčastnil.
V průběhu zasedání ministři jednali například o možnostech nalezení
udržitelné rovnováhy mezi jednotlivými druhy dopravy. Předmětem jejich
rozhovorů byla dále problematika silniční dopravy (sociální otázky,
mnohostranné kvóty povolení, víza, bezpečnost silniční dopravy), ochrana
dopravy proti terorismu, výsledky regionální studie o dopravní
infrastruktuře na Balkáně (TIRS) a závěry kontrolní skupiny týkající se
budoucí orientace CEMT.
Rada ministrů přijala žádost Malty o plné členství, takže se počet
členských států CEMT zvýšil na 42, schválila Rezoluci o rozvoji
evropských železnic a Konsolidovanou rezoluci o kombinované dopravě. Dále
schválila Rezoluci o zjednodušování procedury vydávání víz
profesionálním řidičům, Doporučení o bezpečnosti silniční dopravy na
vedlejších komunikacích v Evropě a Deklaraci o potírání terorismu
v dopravě. Celkem ministři na zasedání přijali 27 dokumentů
zaměřených na zdokonalení vnitrozemské dopravy v Evropě.
Předsedou CEMT na další roční období od 1. července letošního roku byl
zvolen belgický ministr dopravy. Příští zasedání Rady ministrů CEMT se
uskuteční v Bruselu v dubnu příštího roku; mimo jiné bude ve znamení
50. výročí existence organizace. Evropská konference ministrů dopravy byla
založena v říjnu roku 1953; v květnu roku 2000 zasedání rady hostila
Česká republika. (red)
Československá plavba labská
Správce ČSPL prodloužil soutěž na prodej dvou obřích lodí
Konkurzní správce Československé plavby labské prodloužil zhruba o dva
týdny výběrové řízení na prodej dvou nedostavěných
říčně-námořních lodí, které mělo být uzavřeno v polovině minulého
týdne. „Výběrové řízení nebylo uzavřeno. Zhruba čtrnáct dní bude
probíhat druhé kolo kvůli bližším podmínkám. Zájemci existují, ještě
se jedná o ceně,“ uvedl k tomu minulý týden ředitel plavby Miroslav
Šefara.
Podle původní smlouvy měla lodě koupit německá společnost Wessels. „Po
prohlášení konkurzu ovšem všechny kontrakty padly,“ řekl ředitel
loděnice Křešice Milan Raba. ČSPL měla za každou loď inkasovat asi
7,8 miliónu DEM (přes 130 miliónů Kč).
Jedna z lodí, která je dlouhá 83 metrů a téměř jedenáct metrů
široká, již minulý týden dorazila z loděnice ve Chvaleticích do
Děčína. Kolos váží 850 tun a má nosnost až 2,5 tisíce tun.
V průběhu několika dní by měla z Chvaletic vyplout i druhá loď
stejného typu. „Čekáme jen na povolení státní plavební správy,“
uvedl Miroslav Šefara. (čtk)