CEMT

Evropská konference ministrů dopravy jednala v Bukurešti

Minulý týden se v Bukurešti uskutečnilo 86. zasedání Rady ministrů CEMT (Evropská konference ministrů dopravy). Jednání předsedal rumunský ministr veřejných prací, dopravy a výstavby Miron Mitrea.
Český ministr dopravy a spojů Jaromír Schling na jednání vystoupil s klíčovým referátem k problematice bezpečnosti silniční dopravy, jímž otevřel diskusi k tomuto tématu, a vyslovil se i k problematice mnohostranných kvót povolení pro mezinárodní silniční dopravu; v průběhu konference absolvoval i několik bilaterálních jednání. Oznámil to náměstek ministra dopravy a spojů Jiří Matějovič, který se jednání rovněž zúčastnil.
V průběhu zasedání ministři jednali například o možnostech nalezení udržitelné rovnováhy mezi jednotlivými druhy dopravy. Předmětem jejich rozhovorů byla dále problematika silniční dopravy (sociální otázky, mnohostranné kvóty povolení, víza, bezpečnost silniční dopravy), ochrana dopravy proti terorismu, výsledky regionální studie o dopravní infrastruktuře na Balkáně (TIRS) a závěry kontrolní skupiny týkající se budoucí orientace CEMT.
Rada ministrů přijala žádost Malty o plné členství, takže se počet členských států CEMT zvýšil na 42, schválila Rezoluci o rozvoji evropských železnic a Konsolidovanou rezoluci o kombinované dopravě. Dále schválila Rezoluci o zjednodušování procedury vydávání víz profesionálním řidičům, Doporučení o bezpečnosti silniční dopravy na vedlejších komunikacích v Evropě a Deklaraci o potírání terorismu v dopravě. Celkem ministři na zasedání přijali 27 dokumentů zaměřených na zdokonalení vnitrozemské dopravy v Evropě.
Předsedou CEMT na další roční období od 1. července letošního roku byl zvolen belgický ministr dopravy. Příští zasedání Rady ministrů CEMT se uskuteční v Bruselu v dubnu příštího roku; mimo jiné bude ve znamení 50. výročí existence organizace. Evropská konference ministrů dopravy byla založena v říjnu roku 1953; v květnu roku 2000 zasedání rady hostila Česká republika. (red) 


Československá plavba labská
Správce ČSPL prodloužil soutěž na prodej dvou obřích lodí
Konkurzní správce Československé plavby labské prodloužil zhruba o dva týdny výběrové řízení na prodej dvou nedostavěných říčně-námořních lodí, které mělo být uzavřeno v polovině minulého týdne. „Výběrové řízení nebylo uzavřeno. Zhruba čtrnáct dní bude probíhat druhé kolo kvůli bližším podmínkám. Zájemci existují, ještě se jedná o ceně,“ uvedl k tomu minulý týden ředitel plavby Miroslav Šefara.
Podle původní smlouvy měla lodě koupit německá společnost Wessels. „Po prohlášení konkurzu ovšem všechny kontrakty padly,“ řekl ředitel loděnice Křešice Milan Raba. ČSPL měla za každou loď inkasovat asi 7,8 miliónu DEM (přes 130 miliónů Kč).
Jedna z lodí, která je dlouhá 83 metrů a téměř jedenáct metrů široká, již minulý týden dorazila z loděnice ve Chvaleticích do Děčína. Kolos váží 850 tun a má nosnost až 2,5 tisíce tun. V průběhu několika dní by měla z Chvaletic vyplout i druhá loď stejného typu. „Čekáme jen na povolení státní plavební správy,“ uvedl Miroslav Šefara. (čtk) 

spinner