Odpovědnost v multimodální dopravě

FIATA odmítá návrh OECD na vytvoření mezinárodní dohody

Všechny pokusy o ukončení stavu absence jakékoli mezinárodní dohody pro oblast multimodální dopravy selhaly. Jako poslední v řadě se o její vytvoření pokouší Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) za podpory Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo UNCITRAL. Její návrh „Draft Outline Instrument“ však na svém jarním zasedání v Curychu odmítlo plenární zasedání Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA. V současné době platí v oblasti mezinárodní námořní dopravy tři právní nástroje – Haagská pravidla (1924), jejich doplněk Haagsko-Visbyská pravidla (1968, 1979) a Hamburská pravidla (1978) (viz DN 8/00 „Nová mezinárodní úmluva o multimodální dopravě zatím v nedohlednu“). Všechny tři mají podle OECD řadu nedostatků. Vytvořením nového nástroje organizace usiluje o odstranění právní neurčitosti, ale také o ukončení současného stavu absence mezinárodní úmluvy pro obor multimodální dopravy. Podle federace FIATA by ovšem přeměna návrhu OECD v mezinárodní úmluvu měla pro další dopravní obory, ale zejména pro spedici nepřijatelné důsledky. Prezident FIATA Christopher J. Gillespie ve svém stanovisku pro Námořní konferenci OECD zdůraznil, že „FIATA je proti přeměně jedné námořní konvence v úmluvu pro multimodální dopravu“. Ohradil se i proti častému používání termínu „výkonný dopravce“ (Performing Carrier), který OECD převzalo z návrhu textu amerického Zákona o přepravě zboží po moři (COGSA). Jménem FIATA se vyslovil i proti osvobození dopravců, které v průběžné dopravě nahrazují jiní dopravci, od odpovědnosti. Toto opatření má znevýhodnit organizátory dopravy typu NVOCC (Non Vessel Operating Common Carries) a přiznat námořním rejdařům zvláštní práva, řekl. FIATA podle svého prezidenta požaduje, aby plánovaná úmluva zahrnula všechny dopravce, kteří se podílejí na dopravním řetězci, a odmítá možnost, že by se v jakémkoli časovém bodě nebo dopravním úseku mohli zbavovat odpovědnosti prostřednictvím „průběžného konosamentu“ (Through Bill of Lading). FIATA otevřeně nastoluje otázku, zda je nové konvence vůbec zapotřebí. Od roku 1992 platí pravidla UNCTAD/ICC. Tato pravidla Konference OSN pro obchod a rozvoj (UNCTAD) a Mezinárodní obchodní komory (ICC) FIATA zapracovala do vlastního multimodálního konosamentu (FBL). Prostřednictvím tohoto dokladu, který je uznáván a používán na celém světě, uplatňuje FIATA i její členové již řadu let pravidla UNCTAD/ICC v praxi. Sjednocení různých odpovědnostních režimů je žádoucí, ale rozšíření práva námořní dopravy na pevninu nesmí být v rozporu s platnými národními zákony. FIATA proto zastává názor, že zapracování různých zákonů do jediné konvence bez souhlasu všech zúčastněných subjektů – a mezi ně patří i vlády mnoha zemí – je nepřijatelné, uvedl prezident federace FIATA. (ja)

spinner