Miroslav Kapoun pro DN

„Hodnocení činnosti podvýboru pro dopravu by nemělo vyznít špatně“

Poslanec Parlamentu ČR a současný místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny byl do června roku 2000 také předsedou podvýboru pro dopravu a poté i předsedou Správní rady Českých drah. Činnost podvýboru, zákon o transformaci ČD ve schválené podobě i postup vyjednávání o vstupu ČR do Evropské unie v oblasti dopravy zhodnotil v rozhovoru pro Dopravní noviny.
„Jak podle vás v uplynulém volebním období pracoval parlamentní podvýbor pro dopravu, jehož jste členem? Co považujete za hlavní úspěchy a neúspěchy?“
„Když jsem byl poprvé před šesti lety zvolen poslancem, spadala oblast dopravy do kompetence hospodářského výboru, ale v podstatě se tímto oborem v parlamentu nikdo příliš nezabýval. Brzy se nám však podařilo vytvořit dopravní komisi, která se později dostala do povědomí Po-slanecké sněmovny i jejího hospodářského výboru. Činnost komise, kterou jsem řídil, se celkem velmi dobře rozběhla a jejího zasedání se zúčastňovali mnozí odborníci. Velmi úspěšná byla především při komunikaci s ministerstvem dopravy.
Vzhledem k tomu, že komise dosáhla určitých výsledků – pomáhala při tvorbě zákonů a odstraňovala některé jejich nedostatky – transformovala se na začátku současného volebního období na podvýbor. Původním záměrem bylo zřízení výboru, protože problémy, které je třeba v oblasti dopravy řešit, jsou skutečně velké. Ale vzhledem k tomu, že existuje určitý tlak, aby se náklady na činnost parlamentu již dále nezvyšovaly, situace se nakonec řešila pouze vznikem podvýboru. Podle jednacího řádu parlamentu má nicméně podvýbor v podstatě stejné postavení a pravomoci jako výbor.
Velmi pozitivní je podle mého názoru skutečnost, že ministr dopravy Jaromír Schling začal podvýbor vnímat jako svého partnera a že podvýbor naopak dokázal řešení některých důležitých problémů na ministerstvu prosazovat. Z MDS jsme měli k dispozici všechny návrhy zákonů k připomínkám a naše připomínky pak ministerstvo také skutečně ve velké míře přijímalo. Poté, co jsem byl zvolen předsedou Správní rady ČD, se asi před dvěma lety předsedou podvýboru stal kolega František Vnouček.
Pokud budu v červnu opět zvolen do parlamentu, budu prosazovat, aby podvýbor začal znovu intenzivně pracovat.“
„Činnost podvýboru tedy bude podle vašeho názoru hodnocena kladně?“
„Podle mého názoru by závěrečné hodnocení činnosti podvýboru, které je naplánováno na tento týden, skutečně nemělo vyznít špatně. Například zřízení Státního fondu dopravní infrastruktury byl sice nápad celé ČSSD, ale de facto jej prosadil a ve spolupráci s MDS sestavil i příslušný zákon parlamentní podvýbor pro dopravu. A to byl zásadní krok. V rozpočtové kapitole doprava nebylo za posledních pět let nikdy více než 32 miliard Kč. Letos má MDS v kapitole 321 státního rozpočtu k dispozici asi deset miliard Kč, ale dalších 43 miliard Kč je v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Celkem je tedy pro oblast dopravy nejméně o dvacet miliard Kč více než kdykoli předtím.“
„V únoru byl přijat zákon o transformaci Českých drah. Jaký je váš názor na schválenou podobu zákona i z pohledu bývalého předsedy Správní rady ČD?“
„Pokud jde o transformaci Českých drah, budu k ní právě z pohledu bývalého předsedy správní rady mít vždy určité výhrady. Nejsem totiž stoprocentně přesvědčen o tom, že bude možné českou železnici transformovat s lidmi, kteří nyní působí na vedoucích místech ČD. Pokud má být železniční doprava transformována, musí se změnit především lidé. Problém totiž není v zákoně, ale v tom, jak se jeho jednotlivá ustanovení realizují v praxi. Všechny dřívější vlády – ale i vláda současná – rozpočtové schodky a dluhy schovávaly do rozpočtu Českých drah. A ČD je teď třeba oddlužit, protože zákon říká, že nová akciová společnost musí vzniknout bez závazků. Pokud by ČD měly vytvářet dluhy i v budoucnu, byl transformační zákon sestaven špatně.
Jako bývalý předseda správní rady drah vím, jak vypadalo účetnictví podniku, a mohu prohlásit, že České dráhy nikdy nebyly ve skutečném schodku; jednalo se čistě o schodek účetní. Jen odpisy, především za infrastrukturu, se pohybovaly kolem
4 až 4,5 miliardy Kč a kvůli budování nových koridorových tratí se dále zvyšují.
Od 1. ledna příštího roku se odpisy převedou na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. A protože ČD celou dobu hospodařily s roční ztrátou do pěti miliard Kč, měly by se velmi přiblížit černým číslům. A díky zisku přibližně 1,5 miliardy Kč, který každoročně vykazují z nákladní dopravy, by měly hospodařit dokonce se ziskem.
Mnohé však bude záležet na tom, zda si stát uvědomí, jak správně nastavit cenu za dopravní cestu. Pokud bude nulová, jako ve většině evropských zemí, mohou se ČD ocitnout i ve velmi vysokém zisku. Podle nejoptimističtější varianty, kterou jsme diskutovali ve správní radě, by se zisk mohl blížit až téměř k 10 miliardám Kč, pesimistické propočty se pohybovaly kolem dvou až tří miliard Kč. Tyto prostředky by však stát neměl odčerpat na dopravní cestu, ale zisk investovat například do modernizace vozového parku, která by v dalším roce mohla zisk dále zvýšit.“
„Skupina pravicových poslanců se však domnívá, že přijatý
zákon není dobrý, a požádala Ústavní soud o zrušení asi deseti ustanovení, která podle nich ‚hájí zájmy úzké skupiny subjektů‘. Jsou podle vás jejich požadavky oprávněné?“
„Stížnost samozřejmě mohou podat a o její oprávněnosti rozhodne Ústavní soud. Já jsem se zúčastnil projednávání zákona v Senátu a vím, že to je iniciativa bývalého generálního ředitele ČD Emanuela Šípa, jenž je předsedou dopravní komise Unie svobody. V Senátu jsme si například nedokázali vysvětlit ani tak jednoduchou věc, jako je to, že by akciová společnost ČD měla získat výjimku ze zákona, aby o první licenci nemusela žádat. Organizace, která zatím nevznikla, totiž nemůže žádat o licenci, a pokud by o ni požádala až po svém vzniku, tedy 1. ledna příštího roku, tak by se v České republice na určitou dobu úplně zastavila železniční doprava.
Myslím si, že pan inženýr Šíp nezná zákon o dráhách a v důsledku toho určitým způsobem manipuluje některými poslanci a senátory.“
„V které evropské zemi podle vás železnice funguje tak, aby mohla být pro České dráhy nebo obecně pro železnice v České republice určitým vzorem?“
„Model, který jsme si zvolili, má nejblíže k francouzské železnici, z níž byly přejaty některé hlavní rysy. Na tom má zásluhu především první náměstek generálního ředitele ČD pan Malina. Podle mého názoru není možné, aby se některá železnice včlenila do evropské sítě jako rovnocenný partner, pokud nebude dostatečně velká. A česká železnice tyto parametry splňuje. Česká republika obsadila druhou příčku z hlediska tranzitu a česká železnice je z hlediska objemu přepravy čtvrtá nebo pátá největší v Evropě.
Je však třeba zvyšovat průjezdnost ČR i pro silniční dopravu. Jakmile se dobudují dálnice D5 a D8, dálnice D1 se propojí s novou D47 a D11 se protáhne na hranice s Polskem, situace se radikálně změní.“
„Jak hodnotíte vyjednávání o
kapitole ‚Dopravní politika‘ s Evropskou unií?“
„Myslím si, že s uzavřením dopravní kapitoly pro vstup České republiky do Evropské unie nebudou žádné zásadnější problémy. V oblasti železniční dopravy jsou všechny problémy vyřešeny. Transformační zákon ČD ještě předtím, než byl projednáván v českém parlamentu, posuzovala Evropská komise, která konstatovala, že není v rozporu s legislativou EU. Proto si myslím, že ani již zmiňovaná stížnost u Ústavního soudu není oprávněná.
Také z hlediska infrastruktury o žádných problémech nevím. Existují dohody o propojení silniční infrastruktury se sousedními zeměmi, které se dále projednávají a určitým způsobem vyvíjejí. Problémy tak zůstávají jen v oblasti silniční dopravy. Autodopravci tvoří silnou, progresivní a do jisté míry i agresivní skupinu, která využívá všech svých možností. Pro podnikatele ze zemí Evropské unie, kteří jsou více vázáni mnoha zákony a ani další podmínky pro jejich činnost nejsou tak volné jako například v ČR, budou představovat poměrně silnou konkurenci. Pokud jde však o kabotáž, je bezesporu dobré, že se český stát domácích dopravců zastává a nechce, aby byli vůči svým evropským kolegům diskriminováni.
Myslím si, že existuje poměrně velký tlak na to, aby byla dopravní kapitola uzavřena, a to třeba i na úkor toho, že v oblasti kabotáže budeme muset ustoupit. Neuzavřených kapitol již mnoho nezbývá a pokud vím, tak již i Slovensko dopravní kapitolu uzavřelo. Vše ale bude záležet až na vládě, která vzejde z červnových parlamentních voleb.“
Martina Novická 

spinner