Řekli o transformaci Českých drah

Jaromír Schling - ministr dopravy a spojů

Podoba transformačního zákona Českých drah rozhodne podle ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga o konkurences­chopnosti železnice v evropském kontextu. „Vize o konkurenci několika silných železničních podniků na jedněch kolejích jsou fantasmagorie,“ uvedl. Takový projekt zkrachoval ve Velké Británii, kde vedl ke snížení úrovně služeb a bezpečnosti na železnici, zdůraznil. Podle Jaromíra Schlinga směřuje debata s poslaneckým klubem KDU-ČSL o podobě zákona k úspěšnému závěru, což nelze říci o ostatních. „Pokud by byl transformační zákon schválen v té podobě, jak je ve sněmovně, tak by automaticky padla všechna dřívější usnesení o privatizaci a s majetkem by se i nadále zacházelo jako s majetkem akciové společnosti České dráhy. V budoucnu by o prodeji majetku rozhodovaly statutární orgány této firmy,“ řekl Jaromír Schling.
Martin Říman – stínový ministr dopravy
Stínový ministr dopravy a spojů Martin Říman k návrhu uvedl, že zákon postrádá jakýkoli transformační rozměr, tedy kvalitativní změny. „Návrh zákona není založen na elementární shodě politických reprezentací, což vzhledem k tomu, že realizace případně schváleného zákona bude… úkolem spíše pro příští vládu… je velmi riskantním a zbytečně nákladným postupem,“ řekl. Na předloze navíc kritizuje to, že zvyšuje vliv odborů na fungování železnice, směšuje veřejné statky s běžným podnikáním a „zapleveluje“ právní řád.
Odbory
Železničáři na III. sjezdu Odborového sdružení železničářů, který se v polovině října konal ve Žďáru nad Sázavou, vyjádřili nesouhlas s pozměňovacími návrhy poslanců Unie svobody a ODS. Vládní návrh transformačního zákona je pro ně přijatelný, souhlasí se vznikem akciové společnosti České dráhy a trvají na tom, aby společnost byla také jediným provozovatelem železniční dopravy. Poslanci by měli podle jejich mínění vzít v úvahu negativní dopady modelu privatizace železnice ve Velké Británii.
Sdružení železničních společností
Přijetí vládou navrženého zákona o transformaci Českých drah povede podle Sdružení železničních společností (SŽS) ke konzervaci současného stavu a k nezvratným změnám, které zablokují skutečnou transformaci železnice. „Konkurence na železnici bude omezena, monopol Českých drah upevněn,“ uvedlo sdružení ve svém prohlášení. Výhrady má SŽS zejména k bodům, podle nichž by České dráhy měly být ze zákona monopolním provozovatelem železniční dopravní cesty a vlastnit nádražní budovy, pozemky a další majetek nutný k provozování železniční dopravní cesty, ale i železniční vozidla pro regionální dráhy a vozidla historická. Výhrady má i k návrhu, podle kterého nebudou České dráhy ke své činnosti potřebovat licence ani úřední povolení Drážního úřadu. Tyto návrhy jsou podle sdružení v rozporu se zákonem o hospodářské soutěži, ale i s doporučeními Evropské unie.
(čtk) 

spinner