25. října 2001
Podoba transformačního zákona Českých drah rozhodne podle ministra
dopravy a spojů Jaromíra Schlinga o konkurenceschopnosti železnice
v evropském kontextu. „Vize o konkurenci několika silných železničních
podniků na jedněch kolejích jsou fantasmagorie,“ uvedl. Takový projekt
zkrachoval ve Velké Británii, kde vedl ke snížení úrovně služeb a
bezpečnosti na železnici, zdůraznil. Podle Jaromíra Schlinga směřuje
debata s poslaneckým klubem KDU-ČSL o podobě zákona k úspěšnému
závěru, což nelze říci o ostatních. „Pokud by byl transformační
zákon schválen v té podobě, jak je ve sněmovně, tak by automaticky padla
všechna dřívější usnesení o privatizaci a s majetkem by se i nadále
zacházelo jako s majetkem akciové společnosti České dráhy. V budoucnu by
o prodeji majetku rozhodovaly statutární orgány této firmy,“ řekl
Jaromír Schling.
Martin Říman – stínový ministr dopravy
Stínový ministr dopravy a spojů Martin Říman k návrhu uvedl, že zákon
postrádá jakýkoli transformační rozměr, tedy kvalitativní změny.
„Návrh zákona není založen na elementární shodě politických
reprezentací, což vzhledem k tomu, že realizace případně schváleného
zákona bude… úkolem spíše pro příští vládu… je velmi riskantním a
zbytečně nákladným postupem,“ řekl. Na předloze navíc kritizuje to, že
zvyšuje vliv odborů na fungování železnice, směšuje veřejné statky
s běžným podnikáním a „zapleveluje“ právní řád.
Odbory
Železničáři na III. sjezdu Odborového sdružení železničářů, který
se v polovině října konal ve Žďáru nad Sázavou, vyjádřili nesouhlas
s pozměňovacími návrhy poslanců Unie svobody a ODS. Vládní návrh
transformačního zákona je pro ně přijatelný, souhlasí se vznikem akciové
společnosti České dráhy a trvají na tom, aby společnost byla také
jediným provozovatelem železniční dopravy. Poslanci by měli podle jejich
mínění vzít v úvahu negativní dopady modelu privatizace železnice ve
Velké Británii.
Sdružení železničních společností
Přijetí vládou navrženého zákona o transformaci Českých drah povede
podle Sdružení železničních společností (SŽS) ke konzervaci současného
stavu a k nezvratným změnám, které zablokují skutečnou transformaci
železnice. „Konkurence na železnici bude omezena, monopol Českých drah
upevněn,“ uvedlo sdružení ve svém prohlášení. Výhrady má SŽS
zejména k bodům, podle nichž by České dráhy měly být ze zákona
monopolním provozovatelem železniční dopravní cesty a vlastnit nádražní
budovy, pozemky a další majetek nutný k provozování železniční
dopravní cesty, ale i železniční vozidla pro regionální dráhy a vozidla
historická. Výhrady má i k návrhu, podle kterého nebudou České dráhy
ke své činnosti potřebovat licence ani úřední povolení Drážního
úřadu. Tyto návrhy jsou podle sdružení v rozporu se zákonem
o hospodářské soutěži, ale i s doporučeními Evropské unie.
(čtk)