SdruŽení ČESMAD Bohemia - region Praha

„Kontrolní orgány by měly být důsledné i vůči zahraničním dopravcům“

Stále nebyla dořešena otázka vracení DPH z pohonných hmot spotřebovaných v zahraničí, státní odborný dozor nefunguje tak, jak by měl, a stejně tak ani komise pro hraniční přechody; uspokojivý není ani proces liberalizace silniční dopravy. To jsou některé z výhrad k plnění dohody mezi dopravci a vládou z listopadu roku 2000, které na začátku března zazněly na regionálním shromáždění členů Sdružení ČESMAD Bohemia z regionu Praha.
„Ve všech těchto případech budeme intervenovat a požadovat nápravu současného stavu,“ prohlásil předseda pražského regionu Jiří
Povolný. V oblasti státního dozoru by dopravci podle něj měli apelovat na policii i státní správu, aby tyto
orgány postupovaly stejně důsledně také vůči zahraničním dopravcům.
V souvislosti s technickým stavem vozidel v autobusové dopravě upozornil na skutečnost, že policie i MDS na jedné staně poukazují na špatnou práci STK, ale na druhé straně stát neustále poskytuje v podstatě neoprávněné konkurenční výhody firmám, které této situace využívají. „Rovněž katastrofální stav silnic dopravce ohrožuje,“ dodal Jiří Povolný. Kriticky se vyjádřil i ke kvalitě nové legislativy vztahující se k silniční dopravě – jako příklad uvedl neuspokojivý stav v oblasti dovozu ojetých vozidel a pracovní doby řidičů.
Naopak problematika silniční daně podle něj byla – i za přispění Sdružení ČESMAD Bohemia – víceméně uspokojivě vyřešena. „Při projednávání této otázky byla hlavním problémem změna na postu ministra financí. Poté, co parlament schválil současnou výši daně, jsme zvažovali, jak bychom mohli projednávání této otázky vrátit zpět do parlamentu,“ upřesnil prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta. Vzhledem k tomu, že poslanci by novelu v novém projednávání mohli zamítnout jako celek, sdružení se podle něj raději spokojilo s upraveným zněním.
Vedoucí regionálního pracoviště Praha Michaela Müllerová upozornila na skutečnost, že v loňském roce uskutečnili čeští dopravci na 68 tisíc jízd do Německa, zčásti i na odměnné kontingenty za využití linky Ro-La Lovosice-Drážďany. Avšak vzhledem k tomu, že zájem o kombinovanou dopravu klesá, existuje stále nebezpečí, že linka Ro-La by mohla být kvůli malému využití uzavřena. „V důsledku toho by dopravci nemohli získat odměnná povolení, počet jízd by klesl a nastal by kritický nedostatek německých povolení,“ dodala.
Vladimír Starosta informoval přítomné o probíhajících asociačních jednáních mezi Českou republikou a Evropskou unií v oblasti dopravy. Sdružení ČESMAD Bohemia již podle něj obdrželo nová německá vstupní povolení, avšak německá strana zatím jejich výdej nepovolila. Snaží se tak podle něj přimět Českou republiku k urychlenému uzavření dopravní kapitoly.
Přestože v úvodu zasedání zazněla řada kritických připomínek k současnému stavu v silniční dopravě, Vladimír Starosta prohlásil, že vztahy mezi sdružením a státní správou jsou na nejlepší úrovni, jakou on osobně pamatuje.
Policie na profesním osvědčení trvá
„Nařídili jsme policistům, aby od řidičů při kontrolách vyžadovali profesní osvědčení, nebo – po dobu, dokud všechny okresní úřady nebudou mít příslušné formuláře – potvrzení o absolvovaném školení, ať již od školitele či od dopravní firmy,“ informoval na shromáždění dopravce mjr. Rostislav Plachý ze Správy
Středočeského kraje Policie České
republiky. V souvislosti s rozdíly mezi novými českými předpisy o pracovní době řidičů a mezinárodní dohodou AETR upozornil na to, že policie se bude při kontrolách držet ustanovení dohody AETR. K problematice vybírání kaucí od zahraničních dopravců oznámil, že policejní prezidium v současné době zjišťuje, zda již mají okresní dopravní inspektoráty Policie ČR vytipována odstavná parkoviště pro vozidla. (lan) 

spinner