14. března 2002
Stále nebyla dořešena otázka vracení DPH z pohonných hmot
spotřebovaných v zahraničí, státní odborný dozor nefunguje tak, jak by
měl, a stejně tak ani komise pro hraniční přechody; uspokojivý není ani
proces liberalizace silniční dopravy. To jsou některé z výhrad k plnění
dohody mezi dopravci a vládou z listopadu roku 2000, které na začátku
března zazněly na regionálním shromáždění členů Sdružení ČESMAD
Bohemia z regionu Praha.
„Ve všech těchto případech budeme intervenovat a požadovat nápravu
současného stavu,“ prohlásil předseda pražského regionu Jiří
Povolný. V oblasti státního dozoru by dopravci podle něj měli apelovat na
policii i státní správu, aby tyto
orgány postupovaly stejně důsledně také vůči zahraničním dopravcům.
V souvislosti s technickým stavem vozidel v autobusové dopravě upozornil
na skutečnost, že policie i MDS na jedné staně poukazují na špatnou
práci STK, ale na druhé straně stát neustále poskytuje v podstatě
neoprávněné konkurenční výhody firmám, které této situace využívají.
„Rovněž katastrofální stav silnic dopravce ohrožuje,“ dodal Jiří
Povolný. Kriticky se vyjádřil i ke kvalitě nové legislativy vztahující
se k silniční dopravě – jako příklad uvedl neuspokojivý stav
v oblasti dovozu ojetých vozidel a pracovní doby řidičů.
Naopak problematika silniční daně podle něj byla – i za přispění
Sdružení ČESMAD Bohemia – víceméně uspokojivě vyřešena. „Při
projednávání této otázky byla hlavním problémem změna na postu ministra
financí. Poté, co parlament schválil současnou výši daně, jsme
zvažovali, jak bychom mohli projednávání této otázky vrátit zpět do
parlamentu,“ upřesnil prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír
Starosta. Vzhledem k tomu, že poslanci by novelu v novém projednávání
mohli zamítnout jako celek, sdružení se podle něj raději spokojilo
s upraveným zněním.
Vedoucí regionálního pracoviště Praha Michaela Müllerová upozornila na
skutečnost, že v loňském roce uskutečnili čeští dopravci na 68 tisíc
jízd do Německa, zčásti i na odměnné kontingenty za využití linky Ro-La
Lovosice-Drážďany. Avšak vzhledem k tomu, že zájem o kombinovanou
dopravu klesá, existuje stále nebezpečí, že linka Ro-La by mohla být
kvůli malému využití uzavřena. „V důsledku toho by dopravci nemohli
získat odměnná povolení, počet jízd by klesl a nastal by kritický
nedostatek německých povolení,“ dodala.
Vladimír Starosta informoval přítomné o probíhajících asociačních
jednáních mezi Českou republikou a Evropskou unií v oblasti dopravy.
Sdružení ČESMAD Bohemia již podle něj obdrželo nová německá vstupní
povolení, avšak německá strana zatím jejich výdej nepovolila. Snaží se
tak podle něj přimět Českou republiku k urychlenému uzavření dopravní
kapitoly.
Přestože v úvodu zasedání zazněla řada kritických připomínek
k současnému stavu v silniční dopravě, Vladimír Starosta prohlásil, že
vztahy mezi sdružením a státní správou jsou na nejlepší úrovni, jakou on
osobně pamatuje.
Policie na profesním osvědčení trvá
„Nařídili jsme policistům, aby od řidičů při kontrolách vyžadovali
profesní osvědčení, nebo – po dobu, dokud všechny okresní úřady
nebudou mít příslušné formuláře – potvrzení o absolvovaném
školení, ať již od školitele či od dopravní firmy,“ informoval na
shromáždění dopravce mjr. Rostislav Plachý ze Správy
Středočeského kraje Policie České
republiky. V souvislosti s rozdíly mezi novými českými předpisy
o pracovní době řidičů a mezinárodní dohodou AETR upozornil na to, že
policie se bude při kontrolách držet ustanovení dohody AETR. K problematice
vybírání kaucí od zahraničních dopravců oznámil, že policejní
prezidium v současné době zjišťuje, zda již mají okresní dopravní
inspektoráty Policie ČR vytipována odstavná parkoviště pro vozidla.
(lan)