21. června 2001
Minulý týden skončil v Brně mezinárodní veletrh osobních automobilů Autosalon Brno 2001. Na celkové ploše 57 tisíc m2 se na něm představilo 339 firem, které reprezentovaly zhruba osm set výrobců z oblasti automobilového průmyslu. Slavnostního otevření Autosalonu Brno 2001 a přestřižení pásky se ujali ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr a ministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Vratislav Kulhánek při této příležitosti upozornil na význam, který má automobiový průmysl pro národní hospodářství. Také Miroslav Grégr připoměl, že produkce automobilů patří k tradici české průmyslové výroby. Návštěvnost předčila očekávání Již před ukončením veletrhu bylo zřejmé, že zájem o letošní ročník autosalonu předčil očekávání organizátorů
- předposlední den překročil počet návštěvníků hranici sto
deseti tisíc. Tato návštěvnost odráží bezpochyby skutečnost, že na rozíl od veletrhu Autotec, s nímž se Autosalon na brněnském výstavišti každé dva roky střídá, je výstava osobních vozidel zaměřena spíše na laickou než odbornou veřejnost. To ovšem neznamená, že dopravci letos přišli zkrátka. Vzhledem k tomu, že nomenklatura veletrhu zahrnovala i užitková vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny a obory, které s provozem automobilové techniky souvisejí, mohli se také autodopravci některými modely nechat inspirovat k obnově vozového parku. Navíc byli mezi vystavovateli i dovozci, kteří se orientují také na vozidla vyšších hmotnostních kategorií světových značek, například Iveco, Mercedes-Benz či Renault. Ačkoli letos byla prezentace jejich nabídky omezena propozicemi veletrhu, bylo možné na jejich stáncích získat informace o celém nabízeném sortimentu. Iveco letos vsadilo na osvědčenou kvalitu. To se týkalo jak expozice, která byla koncipována jako náměstí italského maloměsta, tak vozidel Daily ověnčených titulem Van of the Year 2000. Renault představil vozidla Master a Mascot a novinku – Mascot Privilege 140, který je vybaven 2,8litrovým vznětovým motorem o výkonu 103 kW s vysokotlakým přímým vstřikováním Common-Rail systémem Cruis Control. Mercedes-Benz patřil k firmám, které se zaměřily především na prezentaci vozidel určených pro přepravu osob – na jeho stánku byla vedle osobních automibilů k vidění vozidla tříd M a V. Podobnou koncepci zvolil i koncern DaimlerChrysler, který letos vystovoval svůj PT Cruiser určený pro přepravu osob. Celkově však lze konstatova, že expozice jednotlivých vystavovatelů lehkých užitkových vozidel byly koncipovány tak, že ve svém celku umožnily návštěvníkům vytvořit si dobrou představu o aktuální nabídce v daném segmentu. I v Brně se expozice přesouvají do hal Organizátor veletrhu, akciová společnost Brněnské veletrhy a výstavy, letos důsledně pokračoval v již nastoupeném trendu z loňského veletrhu užitkových vozidel Autotec a přesunul většinu expozic do pavilonů. Cílem tohoto kroku je co nejvíce přiblížit brněnské veletrhy standardu běžnému na předních světových autosalonech. Přestože se jedná o praxi, která koresponduje s moderním pojetím výstavnictví, ne všichni návštěvníci loňského veletrhu Autotec byli s novou koncepcí plně spokojeni. Především velké expozice těžkých vozidel na volných plochách spoluutvářely charakteristickou atmosféru brněnských veletrhů. Jejich přesun do krytých hal sice poskytuje dobré podmínky pro vystavovatele i návštěvníky, obzvlášť při nepříznivém počasí, ale vede také k určité unifikaci a odcizenosti. V případě autosalonů zaměřených na prezentaci osobních vozidel je však situace odlišná. Osobní automobily se do krytých prostor hodí podstatně lépe a nepůsobí v nich tak stísněným dojmem, jako těžší dopravní technika. Větší přesun expozic do hal umožnilo také otevření nového pavilonu V, který nabízí 13 tisíc m2 výstavní plochy. Doprovodný program Stalo se již tradicí, že brněnské veletrhy mají bohatý odborný doprovodný program. Ani letošní ročník Autosalonu nebyl výjimkou. Maratón setkání odstartovala konference „E-bussines v automobilovém průmyslu“, jejíž účastníci diskutovali o nových možnostech komunikace mezi prodejci a konečnými uživateli vozidel. Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu připravila seminář „Moderní pohonné hmoty a maziva pro motorová vozidla v roce 2001“. Na logistickou problematiku bylo zaměřeno setkání s názvem „Dodavatelská logistika v automobilovém průmyslu 2001“. Již podvanácté se v Brně letos uskutečnila konference „Motorsympo“, na níž se mimo jiné diskutovala budoucnost pístového spalovacího motoru. Stále aktuálnějším tématem – likvidací ojetých vozidel se zabýval seminář „Nakládání s autovraky“. Samostatnou kapitolou byla výstava Století motorismu, která mapovala hlavní milníky vývoje motorismu v českých zemích i ve světě a přibližovala současný stav automobilového průmyslu. Automobilový průmysl motorem české ekonomiky Ani další pravidlo brněnských veletrhů nebylo letos porušeno a před jejich oficiálním zahájením v rámci návštěvních dnů pro odbornou veřejnost informovali představitelé Sdružení automobilového průmyslu novináře o situaci, v níž se nacházejí domácí výrobci vozidel, komponentů a příslušenství. Na úvod setkání ředitel SAP Antonín Šípek připomněl skutečnost, že Autosalon byl opět zařazen mezi osmnáct předních světových automobilových výstav, které jsou pro letošní rok zapsány v prestižním vystavovatelském kalendáři O.I.C.A. Sdružení v Brně zveřejnilo Zprávu SAP o stavu automobilového průmyslu v České republice, podle které byl loňský rok byl do jisté míry historický. Poprvé se totiž v České republice vyrobilo více než 450 tisíc vozidel, přesně 459 357 kusů. K tomu je ještě třeba připočítat 1309 přívěsů a návěsů a celkové množství tak představuje 460 666 nových vozidel. Pozitivní trend vykazuje rovněž výroba autobusů. Naopak výroba motocyklů, nákladních a přípojných vozidel stagnuje a česká produkce je stále více nahrazována dovozem ze zahraničí. Typickým rysem českého automobilového průmyslu je podle zprávy SAP každoroční nárůst podílu dodavatelského sektoru jak na objemu produkce, tak na i exportu. Například v roce 1997 dosáhl celkový objem produkce členů SAP hodnoty 159,7 miliardy Kč a dodavatelský sektor se na něm podílel 33 procenty. Loni však již jeho podíl činil téměř 45 procent
- a to v situaci, kdy se celkový objem produkce zvýšil na
272,9 miliardy Kč. Nárůst výroby v dodavatelském sektoru v tomto období tudíž představoval 131 procent a v exportu dokonce 241 procent. Již z těchto údajů je zřejmý význam automobilového průmyslu pro národní ekonomiku – na celkové průmyslové výrobě v ČR se podílí téměř 15 procenty. Ještě výraznější je jeho podíl na celkovém exportu, který v loňském roce přesáhl hodnotu 17 procent. Z hlediska celkových objemů tržeb jednoznačně dominují větší podniky s více než pěti sty zaměstnanci, které vytvářejí téměř 88 procent tržeb celého odvětví. Naopak střední a malé společnosti s méně než 250 zaměstnanci, které tvoří 39 procent členské základny (118 členů), se podílejí na celkové produkci členů SAP pouze necelými čtyřmi procenty. Autosalon Prix 2001 K brněnským veletrhů neodmyslitelně patří soutěž o nejzajímavější exponáty. Letos odborná komise udělila tři hlavní ceny. První z nich si odnesla společnost Škoda Auto za studii vozu vyšší střední třídy, která nyní nese název Škoda Montreux. Další cenu získala firma R-Design za tuningové díly pro automobily Peugeot 206 a třetí ocenění přebrali zástupci Českého rozhlasu za informační systém Zelený anděl. Uděleny byly také dvě zvláštní ceny. První z nich – Autoexpert Prix
- získala firma Proma za kolekci malých obráběcích strojů pro
autodílny a druhá cena, kterou uděluje redakce Radiožurnálu ČRo 1, směřovala do společnosti Škoda Auto opět za studii vozu Škoda Montreux. (lan)