6. června 2002
Česká republika v platném letním letovém řádu leteckých
společností zaznamenala velmi příznivý meziroční nárůst počtu
pravidelných mezinárodních leteckých spojů a také celkové nabízené
sedačkové kapacity. Každý týden dopravci pro všechny destinace v jednom
směru nabízejí celkem 79 800 sedaček. Celkově se tak týdenní
příletová a odletová nabídka pohybuje kolem 159 600 sedaček. Podaří-li
se dopravcům udržet vytížení sedadlové kapacity na loňské úrovni, mělo
by letiště v Ruzyni letos odbavit zhruba sedm miliónů cestujících,
z toho přes pět miliónů v pravidelné a kolem 1,5 miliónu
v mezinárodní charterové dopravě.
Letos poprvé začaly Prahu nalétávat britská nízkonákladová letecká
společnost „bmibaby“ linkou East Midlands-Praha, slovenský SkyEurope
linkou Bratislava-Praha (dvakrát denně) a kyperský Aerotrans linkou
Larnaka-Praha (dvakrát týdně). Druhá, již zavedená britská
nízkonákladová letecká společnost Go ke své lince ze Stanstedu přidala
další dvě (Bristol-Praha a East Midlands-Praha). České aerolinie zase
otevřely nové linky Praha-Benátky a Praha-Kolín nad Rýnem. Brzy by měla
navíc lucemburská společnost Cargolux zahájit provoz linky Hongkong-Kuala
Lumpur-Abú Dhábí-Praha-Lucemburk, na kterou nasadí nákladní verzi letadla
Boeing 747. Ve srovnání s loňskou letní sezónou naopak ubyly linky ČSA
Praha-Bahrajn a Praha-Damašek a Air Algerie Alžír-Praha-Moskva.
Největším trhem zůstává Velká Británie
Největším trhem je stejně jako loni Velká Británie; rychle se mu však
přibližuje trh německý. Přesuny v dynamice růstu nabídky na
jednotlivých trzích jsou velmi zajímavé, což dokládá i tabulka.
Všechny tyto trhy nalétávají letečtí dopravci obou zemí, což dále
platí i pro Belgii, Dánsko, Finsko, Chorvatsko, Izrael, Jugoslávii, Kypr,
Maďarsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Turecko a Ukrajinu; celkem to
představuje týdenní jednosměrnou nabídku kolem 66 110 sedadel.
Čeští dopravci jednostranně (tedy aniž by do České republiky vedl
přímou nebo nonstop linku příslušný zahraniční dopravce) nalétávají
dalších patnáct zemí, a to Bulharsko, Spojené arabské emiráty (Dubaj),
Egypt, Estonsko, Irsko, Kanadu, Libanon, Litvu, Lotyšsko, Norsko, Řecko,
Slovinsko, Švédsko, Španělsko a USA a nabízejí týdně v jednom směru
celkem 12 400 sedadel.
Zahraniční dopravci naopak do ČR jednostranně létají z Malty, Běloruska,
Moldavska a Tuniska a nabízejí týdně v jednom směru 1290 sedadel.
Z celkové nabídky míst v pravidelné dopravě připadá na české dopravce
podíl 55,5 procenta, který je s ohledem na velikost a počet obyvatel
České republiky a skutečnost, že těžiště příjmů představuje doprava
cizinců, velmi příznivý a lichotivý. Ve skupině zemí, do nichž spojení
zajišťují oba dopravci, se ovšem podíl české nabídky pohybuje jen kolem
48,2 procenta. Největší nepoměr (o zhruba 3700 míst) existuje na
česko-britském trhu ve prospěch britských dopravců. Do značné míry jej
ovlivňuje vleklý problém neudílení slotů na letišti Heathrow pro České
aerolinie; otázkou pro české dopravce také zůstává, jak se efektivně
vyrovnat s nabídkou britských „low cost“ dopravců, k jejichž službám
britská veřejnost vlastenecky tíhne. Převis vůči ČSA (přibližně
o 1600 míst týdně) registrujeme také u společnosti Swiss, ale na jejích
linkách se díky codesharové spolupráci podílejí i České aerolinie.
Code-share nestačí
Přestože se v letech 1999 až 2001 letiště Praha-Ruzyně těšilo
v mezinárodní letecké pravidelné i nepravidelné dopravě nadprůměrnému
nárůstu počtu cestujících (4,757 miliónu, 5,489 miliónu a
6,025 miliónu cestujících, tj. meziroční nárůst pro rok 2000
15,4 procenta a pro rok 2001 9,8 procenta), k tomu, aby se stalo
sekundárním „hubem“, stále chybí to, aby Prahu do své dálkové sítě
zahrnul některý ze zahraničních dopravců z Ameriky a Dálného
východu.
Obsluha Prahy tzv. společně značenými linkami (code share, případně block
space provoz) představuje sice při současných globalizačních trendech a
v době aliančního seskupování dopravců racionální obchodní
(marketingové) řešení, ale není ani pro české dopravce, ani pro letiště
Praha nebo postavení ČR na světovém trhu letecké dopravy (a v konečném
efektu ani pro její uživatele) zdaleka ideální. Letečtí dopravci tuto
spolupráci ze svého hlediska hodnotí příznivě, ale zejména tzv. code
share přes třetí země (například společností Thai International, United
Airlines, Air Canada linkami Lufthansy Frankfurt-Praha-
- Frankfurt, Northwest linkou KLM Amsterdam-Praha-Amsterdam nebo American Airlines linkami Swiss Curych-Praha-Curych) nemůže cestujícím nahradit nonstop nebo přímý let. Pozitivní je jen v tom smyslu, že zajišťuje přítomnost Thai, UA, AC, NW a AA na českém trhu.
Představa, že codesharové linky přes třetí země povedou k
„rozlétání“ přeprav a postupnému zavádění přímých a nonstop
linek, je akademicky správná. Od dopravců však nelze vzhledem k jejich
současným finančním výsledkům a ztrátě za loňský rok očekávat
přílišnou flexibilitu; k investicím do restrukturalizace své sítě
přistupují jen v případě, že prokazatelně povedou ke snížení
nákladů a zvýšení tržeb. Rozvojové aktivity v oblasti dálkových linek
se tedy Praze zatím stále vyhýbají.
Bezpečnost stále na prvním místě
Z letního letového řádu dále vyplývá, že Česká republika byla
relativně málo dotčena událostmi loňského 11. září. Obecná představa
letecké klientely je taková, že jde z hlediska letecké dopravy o vcelku
bezpečnou zemi, na rozdíl například od těch evropských zemí, v nichž se
ví o existenci separatistických hnutí či agresivněji se profilujících
menšin; v jejich případě byl na konci loňského roku výkyv
dramatičtější. Nicméně i pro Českou republiku platí, že jakýkoli,
natož i třeba částečně úspěšný protiprávní útok vůči civilnímu
letectví by měl za následek pokles poptávky.
Zajištění imperativů technické bezpečnosti provozu a ochrany před
protiprávními činy proto zůstává základním předpokladem pro naplnění
nabízených letních letových kapacit. To by mělo být v povědomí všech
řadových pracovníků civilního letectví i cestovního ruchu, neboť
nebude-li bezpečnost letectví dostatečně zajištěna, ohrozí to
bezprostředně i jejich pracovní místa.
Ing. Vladimír Junek,
odbor civilního letectví
Ministerstva dopravy a spojů ČR