Letní letový řád

Letiště Praha-Ruzyně může letos očekávat asi sedm miliónů pasažérů

Česká republika v platném letním letovém řádu leteckých společností zaznamenala velmi příznivý meziroční nárůst počtu pravidelných mezinárodních leteckých spojů a také celkové nabízené sedačkové kapacity. Každý týden dopravci pro všechny destinace v jednom směru nabízejí celkem 79 800 sedaček. Celkově se tak týdenní příletová a odletová nabídka pohybuje kolem 159 600 sedaček. Podaří-li se dopravcům udržet vytížení sedadlové kapacity na loňské úrovni, mělo by letiště v Ruzyni letos odbavit zhruba sedm miliónů cestujících, z toho přes pět miliónů v pravidelné a kolem 1,5 miliónu v mezinárodní charterové dopravě.
Letos poprvé začaly Prahu nalétávat britská nízkonákladová letecká společnost „bmibaby“ linkou East Midlands-Praha, slovenský SkyEurope linkou Bratislava-Praha (dvakrát denně) a kyperský Aerotrans linkou Larnaka-Praha (dvakrát týdně). Druhá, již zavedená britská nízkonákladová letecká společnost Go ke své lince ze Stanstedu přidala další dvě (Bristol-Praha a East Midlands-Praha). České aerolinie zase otevřely nové linky Praha-Benátky a Praha-Kolín nad Rýnem. Brzy by měla navíc lucemburská společnost Cargolux zahájit provoz linky Hongkong-Kuala Lumpur-Abú Dhábí-Praha-Lucemburk, na kterou nasadí nákladní verzi letadla Boeing 747. Ve srovnání s loňskou letní sezónou naopak ubyly linky ČSA Praha-Bahrajn a Praha-Damašek a Air Algerie Alžír-Praha-Moskva.
Největším trhem zůstává Velká Británie
Největším trhem je stejně jako loni Velká Británie; rychle se mu však přibližuje trh německý. Přesuny v dynamice růstu nabídky na jednotlivých trzích jsou velmi zajímavé, což dokládá i tabulka. 


Všechny tyto trhy nalétávají letečtí dopravci obou zemí, což dále platí i pro Belgii, Dánsko, Finsko, Chorvatsko, Izrael, Jugoslávii, Kypr, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Turecko a Ukrajinu; celkem to představuje týdenní jednosměrnou nabídku kolem 66 110 sedadel.
Čeští dopravci jednostranně (tedy aniž by do České republiky vedl přímou nebo nonstop linku příslušný zahraniční dopravce) nalétávají dalších patnáct zemí, a to Bulharsko, Spojené arabské emiráty (Dubaj), Egypt, Estonsko, Irsko, Kanadu, Libanon, Litvu, Lotyšsko, Norsko, Řecko, Slovinsko, Švédsko, Španělsko a USA a nabízejí týdně v jednom směru celkem 12 400 sedadel.
Zahraniční dopravci naopak do ČR jednostranně létají z Malty, Běloruska, Moldavska a Tuniska a nabízejí týdně v jednom směru 1290 sedadel.
Z celkové nabídky míst v pravidelné dopravě připadá na české dopravce podíl 55,5 procenta, který je s ohledem na velikost a počet obyvatel České republiky a skutečnost, že těžiště příjmů představuje doprava cizinců, velmi příznivý a lichotivý. Ve skupině zemí, do nichž spojení zajišťují oba dopravci, se ovšem podíl české nabídky pohybuje jen kolem 48,2 procenta. Největší nepoměr (o zhruba 3700 míst) existuje na česko-britském trhu ve prospěch britských dopravců. Do značné míry jej ovlivňuje vleklý problém neudílení slotů na letišti Heathrow pro České aerolinie; otázkou pro české dopravce také zůstává, jak se efektivně vyrovnat s nabídkou britských „low cost“ dopravců, k jejichž službám britská veřejnost vlastenecky tíhne. Převis vůči ČSA (přibližně o 1600 míst týdně) registrujeme také u společnosti Swiss, ale na jejích linkách se díky codesharové spolupráci podílejí i České aerolinie.
Code-share nestačí
Přestože se v letech 1999 až 2001 letiště Praha-Ruzyně těšilo v mezinárodní letecké pravidelné i nepravidelné dopravě nadprůměrnému nárůstu počtu cestujících (4,757 miliónu, 5,489 miliónu a 6,025 miliónu cestujících, tj. meziroční nárůst pro rok 2000 15,4 procenta a pro rok 2001 9,8 procenta), k tomu, aby se stalo sekundárním „hubem“, stále chybí to, aby Prahu do své dálkové sítě zahrnul některý ze zahraničních dopravců z Ameriky a Dálného východu.
Obsluha Prahy tzv. společně značenými linkami (code share, případně block space provoz) představuje sice při současných globalizačních trendech a v době aliančního seskupování dopravců racionální obchodní (marketingové) řešení, ale není ani pro české dopravce, ani pro letiště Praha nebo postavení ČR na světovém trhu letecké dopravy (a v konečném efektu ani pro její uživatele) zdaleka ideální. Letečtí dopravci tuto spolupráci ze svého hlediska hodnotí příznivě, ale zejména tzv. code share přes třetí země (například společností Thai International, United Airlines, Air Canada linkami Lufthansy Frankfurt-Praha- 

  • Frankfurt, Northwest linkou KLM Amsterdam-Praha-Amsterdam nebo American Airlines linkami Swiss Curych-Praha-Curych) nemůže cestujícím nahradit nonstop nebo přímý let. Pozitivní je jen v tom smyslu, že zajišťuje přítomnost Thai, UA, AC, NW a AA na českém trhu.


Představa, že codesharové linky přes třetí země povedou k „rozlétání“ přeprav a postupnému zavádění přímých a nonstop linek, je akademicky správná. Od dopravců však nelze vzhledem k jejich současným finančním výsledkům a ztrátě za loňský rok očekávat přílišnou flexibilitu; k investicím do restrukturalizace své sítě přistupují jen v případě, že prokazatelně povedou ke snížení nákladů a zvýšení tržeb. Rozvojové aktivity v oblasti dálkových linek se tedy Praze zatím stále vyhýbají.
Bezpečnost stále na prvním místě
Z letního letového řádu dále vyplývá, že Česká republika byla relativně málo dotčena událostmi loňského 11. září. Obecná představa letecké klientely je taková, že jde z hlediska letecké dopravy o vcelku bezpečnou zemi, na rozdíl například od těch evropských zemí, v nichž se ví o existenci separatistických hnutí či agresivněji se profilujících menšin; v jejich případě byl na konci loňského roku výkyv dramatičtější. Nicméně i pro Českou republiku platí, že jakýkoli, natož i třeba částečně úspěšný protiprávní útok vůči civilnímu letectví by měl za následek pokles poptávky.
Zajištění imperativů technické bezpečnosti provozu a ochrany před protiprávními činy proto zůstává základním předpokladem pro naplnění nabízených letních letových kapacit. To by mělo být v povědomí všech řadových pracovníků civilního letectví i cestovního ruchu, neboť nebude-li bezpečnost letectví dostatečně zajištěna, ohrozí to bezprostředně i jejich pracovní místa.
Ing. Vladimír Junek,
odbor civilního letectví
Ministerstva dopravy a spojů ČR 

spinner