24. května 2001
Zatím devadesát miliónů Kč si vyžádala výstavba osmikilometrové části dálničního obchvatu Plzně v úseku Sulkov-Útušice, na které byly zahájeny práce v polovině února. Na začátku května to oznámil náměstek primátora Plzně Petr Otásek s tím, že všechny práce na stavbě, tvořící asi 41 procent celkové délky obchvatu, probíhají podle harmonogramu. Pro letošní rok je na tuto část obchvatu a na přípojné komunikace vyčleněno celkem 1,1 miliardy Kč. Za pokrok při přípravě na zahájení stavby označil Petr Otásek probíhající správní řízení o vyvlastnění pozemků na osmikilometrovém úseku budoucího obchvatu ve směru od Prahy v úseku Ejpovice-Černice. Do konce května by mohlo skončit správní řízení o vyvlastnění prvního pozemku o rozloze 2000 m2. Majitele dalších tří pozemků město oslovilo s konečnou nabídkou na výkup pozemků za cenu 480 Kč/m2. Pokud se do třiceti dnů neozvou nebo nepřistoupí na navrhovanou cenu, začne další třicetidenní vyvlastňovací správní řízení, řekl Petr Otásek. Ale i v případě, že budou pozemky vyvlastněny, mohou se podle něj jejich majitelé ještě odvolat, dodal. Stavitelé dálnice se snaží shromáždit všechny potřebné dokumenty, aby mohli na konci června požádat o stavební povolení na zahájení výstavby další části obchvatu. Urychlení administrativy při vyvlastňování pozemků na plánované části obchvatu umožnil zákon, který v únoru přijala Poslanecká sněmovna a později i Senát. Zákon prohlásil obchvat za stavbu ve veřejném zájmu, prezident Václav Havel jej však odmítl podepsat. O nejspornějším, středním úseku rozhodoval koncem března Vrchní soud v Praze, který proti vůli ekologů schválil vládní variantu trasy, vedoucí tunelem vrchem Valík. Dálniční obchvat Plzně se připravuje již od roku 1988 a je posledním nedokončeným úsekem dálnice D5, z níž je již v provozu 128 kilometrů z Prahy až na německou hranici v Rozvadově. Právě budovaná část obchvatu má být dokončena do roku 2003, celý obchvat by měl být hotov o dva roky později. (čtk)