Svaz spedice a logistiky

Námořní klub jednal o aktuálních otázkách námořní dopravy

Účastníci prvního letošního zasedání Námořního klubu při Svazu spedice a logistiky ČR (SSL), které se uskutečnilo v polovině května, se mimo jiné zabývali železničním spojením přístavu Rotterdam s Prahou, reformou námořního práva v USA a vývojem cen v kontejnerové dopravě. Kromě členských firem SSL se ho zúčastnili také zástupci námořních přístavů, agentur a rejdařství zastoupených v České republice. Jednání řídil předseda klubu Jiří Šťastný (Danzas). O aktuálním stavu a využívání přímého vlakového spojení mezi Českou republikou a nizozemským přístavem Rotterdam informovali účastníky zasedání zástupci společnosti European Rail Shuttle (ERS) – obchodní manažer John van den Broke a provozní manažer Raymond den Ginneke – spolu s Petrem Rožkem ze společnosti ČSKD-Intrans, která ERS na českém trhu zastupuje. Společnost ERS se sídlem v Rotterdamu, kterou založily společnosti Maersk Sealand a P&O Nedlloyd v roce 1994, provozuje pravidelné kontejnerové vlaky mezi Prahou a Rotterdamem. Při současné organizaci knihování disponuje ČSKD-Intrans podle Petra Rožka týdně 90 místy pro kontejnery ostatních společností mimo rezervace určené přímo pro provozovatele vlaků. Účastníci zasedání dále projednali reformu námořního práva v USA a námořní agencie v Evropě. Podrobnější informaci o obou tématech přineseme v DN 24/01. V oblasti námořní spedice věnovali účastníci zasedání pozornost především hamburskému spedičnímu systému LOTS, který od roku 1999 sdružuje celkem 63 námořních speditérů. Tito speditéři založili vlastní společnost pro přepravu sběrného kontejnerového zboží, která již překonala složité počáteční období a v současné době vypravuje měsíčně asi dvě stě kontejnerů do celého světa. O dění v přístavech Vedoucí zastoupení Brémských přístavů v Praze Luděk Slabý informoval členy Námořního klubu o přípravách výstavby nového terminálu CTIIIa v přístavu Bremerhaven, která by měla být zahájena již v červenci. Další terminál CT IV by měl být dokončen do roku 2006. Luděk Slabý se zmínil také o plánované výstavbě nového hlubokovodního přístavu ve Wilhelmshavenu, který by měl být vybudován do roku 2010. Vladimír Doboš z pražského zastoupení přístavu Hamburk poskytl účastníkům zasedání informace o sympoziu o liniové námořní dopravě a zasilatelství, které se uskuteční v Hamburku od 10. do 12. září. Tradiční Hamburský večer v Praze je letos naplánován na 27. září, oznámil. O výstavbě, jejímž cílem je zvýšit kapacitu přístavů v Ománu a v Panamě, informoval sekretariát SSL. Členové klubu vyslechli také zprávu o kolumbijském přístavu Cartagena a jeho úspěšnému boji s pašováním drog. Kontejnerovou dopravu čeká další rozvoj Výkonný tajemník SSL Jiří Kladiva připomenul, že odborníci i nadále očekávají růst v oblasti kontejnerové dopravy: v příštích deseti letech předpokládají až zdvojnásobení jejího obratu. Po výrazném snížení sazeb v letech 1997 a 1999 jsou však ceny stále v průměru o deset procent nižší než v roce 1995. Pozitivní vliv na rozvoj kontejnerové námořní dopravy má především růst světového obchodu, hledání nových trhů a dopravních cest. Podle odhadu odborníků by se roční světový hrubý sociální produkt měl zvýšit o tři až čtyři procenta, což v pozitivním směru ovlivní i mezinárodní obchod. Statistiky uvádějí, že za posledních dvacet let se obrat překladu kontejnerů v celosvětovém měřítku zdesateronásobil na současných 200 miliónů TEU ročně. K 1. lednu letošního roku bylo podle nich v celém světě provozováno 2400 plně kontejnerových lodí. V říjnu další zvýšení cen Členská rejdařství Trans-Atlantic Conference Agreement (TACA) letos dvakrát zvýší sazby za dopravu kontejnerů mezi Evropou a USA. Po dubnovém zvýšení o 240 a 300 USD za 20´ a 40´ kontejner hodlají zvýšit ceny ještě od začátku října. Na zasedání námořního klubu zazněla také informace o tom, že pět významných kontejnerových rejdařství vytvořilo internetový portál INTTRA s cílem snížit náklady na transakce mezi zákazníkem a dopravcem. Pilotní část projektu, týkající se sledování zásilek a potvrzování knihování, již byla úspěšně završena. (jk)

spinner