Ruská federace

Nejdynamičtěji se v Ruské federaci rozvíjí silniční doprava

Silniční dopravu lze charakterizovat jako nejobjemnější a nejdynamičtěji se rozvíjející segment dopravního trhu Ruské federace. V současné době se na celkové přepravě zboží podílí šedesáti a na přepravě osob přibližně sedmdesáti procenty.
Silniční doprava v Rusku se velice rychle přizpůsobuje měnícím se podmínkám tržní ekonomiky. Zvláště pak silniční nákladní doprava se narozdíl od většiny ostatních sektorů ruské ekonomiky vyznačuje prvky klasického pojetí skutečného tržního hospodářství.
Objem zboží, které v Rusku „za úplatu“ přepravila silniční doprava, loni podle předběžných výsledků přesáhl tisíc miliónů tun, což ve srovnání s rokem 1999 představovalo nárůst o 25 procent. Dopravní výkon komerční silniční dopravy zboží dosáhl hodnoty 46 miliard tunokilometrů a ve srovnání s rokem 1999 se zvýšil o 48 procent.
Převážnou část tohoto objemu přepravily velké a střední dopravní firmy, a to především firmy závodové dopravy, které v současných měnících se ekonomických podmínkách stále častěji vstupují i na trh komerční dopravy.
Hlavní roli hrají malí dopravci
Nejdynamičtěji se rozvíjející skupinu však představují malí podnikatelé (fyzické i právnické osoby), kteří provozují speciálně silniční dopravu. Mezi nimi je nejvíce nových dravých firem, jejichž vliv se jak v mezinárodní, tak meziměstské silniční nákladní dopravě projevuje velmi výrazně.
Procesy vedoucí k vlastnickým změnám v ekonomické sféře přispěly k tomu, že se sektor silniční nákladní dopravy téměř úplně vyčlenil z oblasti státem řízených ekonomických subjektů. Vedle již existujících firem vznikají nové soukromé dopravní společnosti a dále se tak zostřuje konkurence na trhu. Právě v důsledku přetlaku nabídky dopravních kapacit musí firmy snižovat ceny dopravného, často na úroveň blížící se hladině objektivních nákladů.
Díky tomu však silniční doprava začíná v oblasti dálkové přepravy zboží konkurovat i dopravě železniční. Na celkovém objemu mezinárodní přepravy zboží se však silniční doprava zatím podílí jen asi šesti procenty.
Rostoucí konkurence jak v rámci silniční nákladní dopravy, tak uvnitř celého dopravního sektoru se stala stimulujícím faktorem rozvoje celého odvětví. Vývoj za poslední tři roky ukazuje, že disponuje i významným potenciálem pro další rozvoj. Možnosti růstu jsou však zatím limitovány technickým stavem a vnitřní strukturou vozového parku.
V loňském roce bylo v Ruské federaci vyrobeno 1,2 miliónu vozidel, z toho zhruba jeden milión osobních automobilů, 186 tisíc nákladních vozidel a 54 tisíc autobusů. Počet nákladních vozidel ve vlastnictví soukromých osob se za posledních pět let zdvojnásobil, naopak počet nákladních vozidel ve vlastnictví státem kontrolovaných firem vykázal v tomto období nárůst jen o pouhá čtyři procenta.
Problémy s vozovým parkem přetrvávají
I přes vysoký nárůst počtu vozidel se neutěšenou situaci vozového parku nedaří uspokojivě vyřešit. Hlavními problémy zůstává především struktura vozového parku nákladních vozidel, která neodpovídají požadavkům a potřebám trhu, a průměrné stáří vozidel. Pouze sedm procent vozidel je mladších pěti let, naopak věk 48 procent vozidel přesahuje deset let. Ukazatel „obnovy vozového parku“ se pohybuje jen kolem 2,7 procenta.
Stát podporuje domácí dopravce
Podíl ruských dopravců na celkovém objemu mezinárodních kamiónových přeprav loni podle předběžných statistik překročil čtyřicet procent (pro srovnání: v roce 1998 26,6 procenta, 1999 35,9 procenta, 2000 39,9 procenta). Významnou měrou se na trvale se zvyšujícím zapojení ruských silničních dopravců podílí ochranářská politika státu, omezení výdeje třetizemních povolení pro zahraniční dopravce, snížení celní sazby na dovoz nákladních vozidel pro mezinárodní dopravu, snížení daňové zátěže importu dopravní techniky a zrušení DPH na importní dopravní operace. Navzdory snaze státu o ochranu domácích dopravců však v Ruské federaci existují regiony, v nichž je podíl domácích dopravců na celkovém objemu mezinárodních přeprav výrazně nižší – například Vladimirská oblast (15 procent), Rjazaňská oblast (12 procent), Čeljabinská oblast (10 procent) či Moskevská oblast (15 procent). Zajímavé údaje jsou patrné také při posouzení podílu ruských dopravců ve vztahu ke geografickým směrům ruské-ho zahraničního obchodu. Tak například podíl ruských
dopravců na přepravách s Ukrajinou dosahoval v roce 2000 23 procent, s Litvou 22 procent, s Uzbekistánem 12 procent, s Moldávií 10 procent, s Tureckem 7 procent, s Bulharskem 7 procent, s Českou republikou 16 procent a se Slovenskem 20 procent.
Podle vyjádření Ministerstva dopravy Ruské federace může dalšímu zvýšení podílu ruských dopravců na mezinárodním dopravním trhu pomoci pouze pokračující ochranářská politika státu, rozvoj výroby dopravní techniky, která by odpovídala současným světovým technickým a ekologickým požadavkům, podpora investiční činnosti soukromého sektoru a zamezení finanční diskriminace na poli mezinárodní silniční dopravy.
Silniční doprava vykazuje pozitivní trend
V posledních třech letech byl v Ruské federaci patrný pozitivní trend rozvoje silniční dopravy. Za hlavní příčiny lze považovat především aktivní přístup Ministerstva dopravy Ruské federace k vytváření příznivějších podmínek pro podnikání v této oblasti. Zvláštní pozornost věnuje ministerstvo rozvoji mezinárodní silniční dopravy – stanovilo si za cíl vytvořit takové podmínky, aby podíl ruských dopravců v mezinárodní dopravě dosáhl minimálně padesát procent.
Navzdory všem pozitivům, kterých Rusko v oblasti silniční dopravy v posledních třech letech dosáhlo, však v odvětví přetrvává řada vážných problémů. Jedná se především o vysoký stupeň opotřebovanosti, neodpovídající vnitřní strukturu a pomalou obnovu vozového parku, nízký investiční potenciál dopravních firem a vysokou nehodovost.
Zdeněk Gerstner, dopravní atašé Velvyslanectví ČR v Moskvě 

spinner