Rozšiřování Evropské unie

Německo navrhuje vytvoření společného kontingentu

Jednotlivé bilaterální dohody o kontingentech v silniční dopravě mezi stávajícími členy EU a kandidátskými zeměmi by měly být převedeny na jedinou společnou multilaterální platformu. Takový postup navrhl v dubnu německý spolkový ministr dopravy Kurt Bodewig v dopisu evropské dopravní komisařce Lloyole de Palaciové a komisaři pro rozšíření Günteru Verheugenovi. Stejný text obdržel i předseda Rady ministrů dopravy EU, švédský ministr dopravy Björn Rosengren. Nový kontingent by mohl vzniknout v „přiměřeně krátkém čase“, uvedl Kurt Bodewig s tím, že hlavním cílem jeho návrhu je vytvořit co nejjednodušší systém pro udělování vstupních povolení. Evropská unie se přitom podle německého ministra může opřít o zkušenost z přičleňování Řecka. Navíc také podepsala tranzitní dohody s Bulharskem, Maďarskem a Rumunskem. Konkrétní body německého návrhu hodlá Kurt Bodewig přednést svým kolegům na nejbližším zasedání Rady ministrů dopravy (KDY?KDE???). Již dnes je podle ministra zřejmé, že se „trh nákladní dopravy ve stávajících i budoucích zemích Evropské unie bude otevírat postupně“. Po vzoru jiných hospodářských odvětví proto navrhuje zavedení sedmiletého přechodného období, které by mělo zabránit největším otřesům. S podobným plánem vystoupil už dříve Bodewigův předchůdce Reinhard Klimmt. Ve srovnání s jeho třístupňovým plánem je ovšem Bodewigův koncept více propracovaný. Pro šest zemí první vlny rozšíření Evropské unie – Českou republiku, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Estonsko a Kypr – navrhuje vytvoření kontingentu ještě před vstupem do EU. Jakmile by se tyto země staly členy unie, bude vytvořen prostor i pro kabotážní kontingent. Oba kontingenty by pak měly být každý rok zvyšovány o 30 procent. Zcela uvolnit dopravní trh navrhuje Kurt Bodewig až po uplynutí přechodného období.

spinner