Švýcarsko

Nový národní letecký dopravce Swiss již odstartoval

Management akciové společnosti Crossair představil v březnu v Curychu koncept nového švýcarského národního leteckého dopravce Swiss. Podnik se bude soustřeďovat výhradně na poskytování letecké dopravy. Podle vedení firmy poskytne zázemí pro nabídku služeb navázaná spolupráce s největší leteckou společností na světě – American Airlines. První letadlo společnosti Swiss, jejíž filozofií je kvalita, dynamika a nízké provozní náklady, odstartovalo 31. března.
„Nikdy v historii nebyl tak náročný projekt realizován v tak krátké době,“ uvedl předseda představenstva Swiss André Dosé s tím, že za realizací stojí pracovníci Crossairu a noví zaměstnanci, kteří dříve pracovali pro Swissair a skupinu SAirGroup. Po krachu Swissairu pomohly vytvořit nového vlajkového dopravce finanční injekce švýcarských kantonů a soukromých investorů ve výši
2,7 miliardy CHF.
André Dosé společně s Björnem Näfem, ředitelem produktů a služeb, a Arjenem Penem, ředitelem marketingu a prodeje, prezentoval v Curychu širokou řadu inovací, se kterými Swiss hodlá oslovit zákazníky a profilovat se jako „špičkový“ podnik. Zlepšit se má například standard služeb u všech tří cestovních tříd – Economy, Business i First Class. Úpravy dále zahrnují modernizaci služeb pozemního odbavení a zlepšení vzhledu kabin cestujících. Společnost si podle vedení firmy dala za cíl stát se nejlepším evropským leteckým dopravcem.
Partnerství s American Airlines
Předností pro zákazníky Swiss je partnerství s American Airlines. Spolupráce umožňuje rozšíření nabídky o množství spojů ve Spojených státech amerických i na celém americkém kontinentu. Cestující mohou „sbírat nalétané míle“ ve společném bonusovém programu Frequent Flyer. André Dosé považuje partnerství s American Airlines za první krok k budoucímu plnohodnotnému členství v letecké alianci oneworld, jejímž zakládajícím členem jsou právě American Airlines. V současné době probíhají intenzivní jednání o časovém horizontu přidružení, přičemž za reálný termín se považuje období zimního letového řádu 2002/2003. Dohodu s American Airlines ovšem musí ještě schválit americké ministerstvo dopravy a americký úřad pro civilní letectví.
Letadlovou flotilu omladí Airbusy
Starší dálková letadla typu Boeing MD-11, kterých Swiss v rámci leasingových smluv provozuje celkem třináct, budou nahrazena stejným počtem nových strojů Airbus A340–300. Tyto letouny disponují mnohem větší sedačkovou kapacitou v ekonomické třídě a poskytují vyšší komfort v první a business třídě. Ve srovnání s MD-11 mají ekologičtější provoz a jejich hlučnost při přiblížení na přistání je dokonce poloviční. První airbusy získá Swiss v červnu příštího roku, dodávky budou ukončeny v červenci roku 2004. Poté se MD-11 vrátí původním majitelům.
Management původně zvažoval tři alternativy naplnění letadlového parku: první z nich byla zvolená možnost nákupu třinácti nových A340–300, druhá počítala s pronájmem použitých strojů téhož typu od Singapore Airlines a třetí se opírala o nabídku Boeingu na nákup nových boeingů B777–200ER. Vzhledem k tomu, že konsorcium Airbus Industrie oslovilo Swiss s lepšími obchodními podmínkami, zakázku získalo. Letadla A340–300 mají kapacitu 228 sedadel, z toho osm v první třídě, 48 v business a 172 v ekonomické třídě. 


A

spinner