2. května 2002
Management akciové společnosti Crossair představil v březnu v Curychu
koncept nového švýcarského národního leteckého dopravce Swiss. Podnik se
bude soustřeďovat výhradně na poskytování letecké dopravy. Podle vedení
firmy poskytne zázemí pro nabídku služeb navázaná spolupráce
s největší leteckou společností na světě – American Airlines. První
letadlo společnosti Swiss, jejíž filozofií je kvalita, dynamika a nízké
provozní náklady, odstartovalo 31. března.
„Nikdy v historii nebyl tak náročný projekt realizován v tak krátké
době,“ uvedl předseda představenstva Swiss André Dosé s tím, že za
realizací stojí pracovníci Crossairu a noví zaměstnanci, kteří dříve
pracovali pro Swissair a skupinu SAirGroup. Po krachu Swissairu pomohly
vytvořit nového vlajkového dopravce finanční injekce švýcarských
kantonů a soukromých investorů ve výši
2,7 miliardy CHF.
André Dosé společně s Björnem Näfem, ředitelem produktů a služeb, a
Arjenem Penem, ředitelem marketingu a prodeje, prezentoval v Curychu širokou
řadu inovací, se kterými Swiss hodlá oslovit zákazníky a profilovat se
jako „špičkový“ podnik. Zlepšit se má například standard služeb
u všech tří cestovních tříd – Economy, Business i First Class.
Úpravy dále zahrnují modernizaci služeb pozemního odbavení a zlepšení
vzhledu kabin cestujících. Společnost si podle vedení firmy dala za cíl
stát se nejlepším evropským leteckým dopravcem.
Partnerství s American Airlines
Předností pro zákazníky Swiss je partnerství s American Airlines.
Spolupráce umožňuje rozšíření nabídky o množství spojů ve Spojených
státech amerických i na celém americkém kontinentu. Cestující mohou
„sbírat nalétané míle“ ve společném bonusovém programu Frequent
Flyer. André Dosé považuje partnerství s American Airlines za první krok
k budoucímu plnohodnotnému členství v letecké alianci oneworld, jejímž
zakládajícím členem jsou právě American Airlines. V současné době
probíhají intenzivní jednání o časovém horizontu přidružení,
přičemž za reálný termín se považuje období zimního letového řádu
2002/2003. Dohodu s American Airlines ovšem musí ještě schválit americké
ministerstvo dopravy a americký úřad pro civilní letectví.
Letadlovou flotilu omladí Airbusy
Starší dálková letadla typu Boeing MD-11, kterých Swiss v rámci
leasingových smluv provozuje celkem třináct, budou nahrazena stejným počtem
nových strojů Airbus A340–300. Tyto letouny disponují mnohem větší
sedačkovou kapacitou v ekonomické třídě a poskytují vyšší komfort
v první a business třídě. Ve srovnání s MD-11 mají ekologičtější
provoz a jejich hlučnost při přiblížení na přistání je dokonce
poloviční. První airbusy získá Swiss v červnu příštího roku, dodávky
budou ukončeny v červenci roku 2004. Poté se MD-11 vrátí původním
majitelům.
Management původně zvažoval tři alternativy naplnění letadlového parku:
první z nich byla zvolená možnost nákupu třinácti nových A340–300,
druhá počítala s pronájmem použitých strojů téhož typu od Singapore
Airlines a třetí se opírala o nabídku Boeingu na nákup nových boeingů
B777–200ER. Vzhledem k tomu, že konsorcium Airbus Industrie oslovilo Swiss
s lepšími obchodními podmínkami, zakázku získalo. Letadla A340–300
mají kapacitu 228 sedadel, z toho osm v první třídě, 48 v business a
172 v ekonomické třídě.
A