26. října 2013
O budoucnosti českého mýtného systému po skončení smlouvy se společností Kapsch by mohla rozhodnout ještě současná vláda premiéra Jiřího Rusnoka. Materiál s návrhy, jak pokračovat po roce 2016, jí předloží ministerstvo dopravy. Dokument počítá s pěticí řešení od ponechání současné sítě zpoplatněných komunikací až po její rozšíření na silnice druhé a třetí třídy. Zavedení poplatků podle ujetých kilometrů i pro osobní automobily návrh nepředpokládá, řekl na začátku října mluvčí úřadu Martin Novák. Vláda by však mohla rozhodnutí změnit a výkonové zpoplatnění pro osobní automobily připojit.
„Materiál je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení. Do vlády jej budeme chtít předložit do konce října. Záleží pak na vládě, kdy bude bod nového mýtného systému po roce 2016 projednán,“ uvedl Martin Novák. Ministerstvo dopravy žádnou z nabízených variant nedoporučilo, bude tak zcela na rozhodnutí vlády, zda se síť zpoplatněných silnic rozšíří a případně zda se do ní zařadí silnice druhé a třetí třídy. S rozhodnutím o budoucí podobě mýtného systému je však třeba spěchat. Návrh variant řešení předkládá resort dopravy kvůli častým změnám na postu ministra s ročním zpožděním. Kvůli předpokládané délce veřejné soutěže a velkému riziku odvolání neúspěšných uchazečů o mnohamiliardovou zakázku je podle odborníků nutné výběrové řízení vypsat nejpozději na konci příštího roku. Při pozdějším vyhlášení soutěže by hrozilo, že se ji nepodaří uzavřít včas a bude nutné situaci řešit provizorně pomocí dodatků ke smlouvám, jak se to stalo i v roce 2006 se společností Kapsch.
Záleží na připomínkovém řízení
„Snaha současného kabinetu návrh projednat určitě je,“ řekla mluvčí vlády Jana Jabůrková. Zdali se to podaří, však bude záviset na výsledcích připomínkového řízení. Zájem na tom, aby se přípravou zakázky zabýval už současný kabinet, má i ministerstvo dopravy, které připustilo, že na řešení této problematiky už nezbývá příliš mnoho času. Časovému presu odpovídají i lhůty jednotlivých kroků, které mají podle ministerstva dopravy vést k vypsání výběrového řízení. Ještě do konce letošního roku chce vypsat výběrové řízení na projektového manažera, který dokumentaci k tendru připraví, a zároveň vybrat pracovní skupinu, která bude na projekt dohlížet a postará se o rozvoj nového mýtného systému. Základní parametry zakázky na výběr nového poskytovatele mýtného by pak měly být hotové do poloviny příštího roku.
Jednotlivé navrhované varianty rozšíření mýtného systému
- bez dalšího rozšíření;
- rozšíření o síť silnic I. třídy s vysokou efektivitou výběru mýta o rozsahu zhruba 1000 kilometrů;
- rozšíření o celou síť silnic I. třídy a umož-ňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
- rozšíření o celou síť silnic I. třídy, vybrané úseky silnic II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
- rozšíření o celou síť silnic I., II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií.
Zvýšení mýtného má nejvíce postihnout nová vozidla
Připravované zdražení mýtného pro kamiony má nejvíce postihnout vozidla nejekologičtějších kategorií, kterým se v posledních letech zvyšování sazeb vyhýbalo. Pro vozidla splňující emisní třídu Euro 5 a vyšší připravuje ministerstvo dopravy zdražení sazeb od nového roku v průměru o 6,7 procenta. Vyplývá to z koncepčního materiálu rozšiřování mýtného, který ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Ostatní kategoriím vozidel mají sazby podle návrhu vzrůst o 5,2 procenta. Plánované lednové zdražení však nemá být poslední. Od roku 2015 materiál podle informací denního tisku předpokládá další růst, a jak velké navýšení v tomto případě půjde, ale zatím koncepce neuvádí. O hodinu by se naopak měl zkrátit čas pátečních jízd, během kterých se platí vyšší mýtné. Tyto dražší sazby by podle návrhu měly platit do pátečních 20.00 hodin místo současných 21.00 hodin.
Podle mluvčího ministerstva Tomáše Herolda se zatím jedná pouze o pracovní podobu návrhu, která dosud čeká na podpis ministra dopravy. Konečná výše sazeb se tak podle něj ještě může změnit. V plánu je například setkání ministra Zdeňka Žáka se Sdružením ČESMAD Bohemia, které zvyšování sazeb kritizuje. Pokud by ale zvýšení prošlo v nynější podobě, očekává od ní ministerstvo dopravy zvýšení výběrů mýtného o půl miliardy Kč. Na základě dohody dopravců s exministrem dopravy Vítem Bártou ministerstvo sice může navyšovat sazby o inflaci, avšak dopravci mají výhrady ke způsobu, jakým to rezort dopravy nyní hodlá učinit. Především tak nesmí činit zpětně, upozornil mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Sdružení proto bude požadovat navýšení sazeb maximálně o 1,9 procenta, což je aktuální meziroční růst in- flace.
(čtk)