3. května 2001
Obavy Evropské unie z konkurence českých silničních dopravců po rozšíření EU hodlá český ministr dopravy Jaromír Schling rozptýlit sjednáním protokolu, který by bral v úvahu přání obou stran a obsahoval řešení možných narušení hospodářské soutěže v silniční dopravě po vstupu České republiky do unie. O tom, zda po rozšíření plně otevřít silniční trh pro nové země, se v současnosti vede vzrušená diskuse v jednotlivých členských zemí unie. Především Německo a Rakousko se netají obavami z levnější konkurence z nových zemí (viz Německo navrhuje vytvoření společného kontingentu, str. 4). „Postoj České republiky je jasný, žádná přechodná období v dopravě nepotřebujeme. Ale náš postoj samozřejmě musí brát ohled na postoj druhé strany, a jestliže se státy Evropské unie obávají naší konkurence, konkurence našich dopravců, tak to musíme vnímat a můžeme samozřejmě jednat o jakémsi protokolu, který by pro tyto případy stanovil jakási bezpečnostní pravidla nebo něco takového,“ řekl Jaromír Schling minulý týden po jednání s komisařkou Evropské unie pro dopravu Loyolou de Palaciovou. Ta naznačila, že pokud jde o možné omezení, mohlo by pro Českou republiku představovat jistou výhodu to, že v kapitole „doprava“ nežádá o žádná přechodná období. Evropská komise již vypracovala diskusní podklad o liberalizaci silničního trhu po rozšíření unie. Analyzuje v něm možné omezení přístupu dopravců z nových zemí na silniční trh EU. „Je to něco, o čem diskutujeme. Ale všeobecně musím říci, že pokud se kandidátská země podrobí požadavkům, pravidlům a standardům Evropské unie, je velice těžké uvalit jakýkoliv druh přechodného období v jakékoliv oblasti,“ řekla Loyola de Palaciová, neopomněla však zdůraznit, že vyjednávání neskončilo a nelze vyloučit žádnou z variant. Komise v dokumentu hovoří také o možnostech předvstupního otvírání silničního trhu. „Předvstupní liberalizace by byla velice vhodná, aby nastala postupná integrace, ale problém je, že vývoj této varianty je těžko proveditelný. Když voláme po rychlém přistoupení nebo vyjednávacím procesu, tak by vyjednání jiného druhu přístupu zabralo moc času,“ řekla k tomu komisařka. Dopravní trh mezi zeměmi Evropské unie a kandidátskými zeměmi v současnosti upravují dvou- a vícestranné dohody se systémem kvót. Ani jejich zvyšování nepovažuje Loyola de Palaciová za reálné. „Hrát si teď s kvótami by si vyžádalo spoustu jednání mezi členskými zeměmi,“ řekla. Hlavním tématem železniční doprava Hlavním jednacím tématem ministra a členky evropské exekutivy však byla pouze železniční doprava. Jaromír Schling komisařce řekl, že věří ve schválení návrhu zákona o transformaci Českých drah. Návrh, který nemá podporu pravicových poslanců, bude projednáván na květnové schůzi Poslanecké sněmovny. Česká republika podle ministra nemá v oblasti železniční dopravy problémy s liberalizací. „Naopak, my jsme s liberalizací dopravního trhu na dráze dál než Evropská unie … jediný reálný problém, který máme, je s oddělením železnice od státního rozpočtu, a to bychom měli vyřešit tím zákonem, ale pokud by eventuálně nebyl přijat, tak jsou i jiné způsoby,“ řekl ministr. Mluvčí Loyoly de Palaciové na dotaz, zda je komise znepokojena slabou podporou zákona, řekl, že Evropská komise nezasahuje do vnitřní politiky kandidátských zemí, ale trvá na tom, že žadatelé o vstup musejí provést příslušné reformy. K problematice Českých drah podotkl, že se o nich jedná tak často, protože kvůli své velikosti a počtu zaměstnanců patří mezi největší problémy při reformě českého dopravního sektoru. (čtk)