Finsko

Objem přepravy VR Cargo dosáhl rekordní výše

Finské dráhy (VR) dosáhly v loňském roce obratu 1,1 miliardy X, což bylo o 3,72 miliónu X více než v předchozím roce. Na konci června to oznámili představitelé společnosti s tím, že čistý zisk současně poklesl z 67 miliónů X v roce 1999 na 52 miliónů X. Nákladní divize Finských drah VR Cargo ovšem na úseku vnitrostátní dopravy odbavila 24 miliónů tun zboží a dosáhla tak nejlepšího výsledku v celé historii společnosti. Spolu se zbožím přepraveným v oblasti mezinárodní dopravy, jehož objem vzrostl o dvě procenta, divize VR Cargo přepravila celkem 40,5 miliónu tun. Čistý obrat nákladní divize vzrostl o 9,2 miliónu na 329 miliónů X. Vnitrostátní nákladní doprava profitovala zejména z průmyslové konjunktury. Objem zakázek vzrostl celkem o čtyři procenta, přičemž nejvyšší nárůst VR Cargo zaznamenalo v dřevařském průmyslu (z téměř 50 procent šlo o přepravy nezpracovaného dřeva z Finska do Ruska). Na růstu objemu se významně podílely rovněž zakázky petrochemického průmyslu. Objem zboží přepraveného mezi Ruskem a Finskem se přesto snížil o dvě procenta na 13 miliónů tun. Podle vedení VR Cargo tento propad souvisel se změnou vývozních poplatků a celními restrikcemi na ruské straně. V tranzitním režimu VR Cargo přepravilo 2,7 miliónu tun zboží, o pět procent méně než v roce 1999. Výměna zboží po železnici se západní Evropou zůstala na přibližně stejné úrovni se zhruba jedním miliónem tun. Součástí finských drah je i divize silniční nákladní dopravy Pohjolan Liikenne. Objem zboží, který loni přepravila nákladní vozidla této divize, vzrostl ve srovnání s předcházejícím rokem o pět procent a dosáhl 8,4 miliónu tun. Investice VR dosáhly v loňském roce 151 miliónů X. Z toho 100 miliónů X společnost vynaložila na nákup nových lokomotiv a vagónů. Představitelé VR jsou přesvědčeni o tom, že objem nákladní dopravy bude ve Finsku dále růst i v letošním roce, a to jak na železnici, tak i v silniční dopravě.

spinner