28. června 2001
Od 1. července nabývá účinnosti zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V jeho paragrafu 77 „Pohonné hmoty, provozní hmoty a maziva“ jsou zahrnuta základní ustanovení směrnice Evropské rady č. 98/70/ES, týkající se používaných motorových benzinů a motorové nafty a monitorování jejich jakosti. Uvádí se to v prohlášení České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, které bylo zveřejněno na začátku června. Citovaný zákon ukládá Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR za povinnost vydat prováděcí vyhlášku, která stanoví požadavky na pohonné hmoty pro provoz vozidel na pozemních komunikacích a způsob, jakým bude monitorována jejich jakost. Vyhláška má být včas publikována ve Sbírce zákonů; účinnosti nabude rovněž od července. Vyhláška se týká všech pohonných hmot Vyhláška, která je v souladu s předpisem Evropského společenství, se týká všech pohonných hmot používaných v ČR pro pohon motorových vozidel na pozemních komunikacích: motorových benzinů, motorové nafty, biopaliva (metylesterů řepkového oleje), směsného paliva (směsi biopaliva s ropnými složkami), zkapalněných ropných plynů (LPG) a stlačeného zemního plynu (CNG). Jednotlivá paliva jsou definována kódy celního sazebníku. Jakost pohonných hmot je vymezena příslušnými českými technickými normami, které jsou u motorových benzinů (ČSN EN 228), motorové nafty (ČSN EN 589) a LPG (ČSN EN 590) identické s Evropskými normami. Pro ostatní motorová paliva Evropská standardizační komise evropské normy doposud nevydala. Odběr vzorku bude zajišťovat ČOI Sledování jakostních ukazatelů pohonných hmot bude zajišťováno na základě rozborů odebraných vzorků. Odběr bude prováděn podle příslušné české technické normy (ČSN EN ISO 3170) – jedná se opět o převzatou Evropskou normu. Vlastní odběr bude zajišťovat Česká obchodní inspekce (ČOI), do jejíž kompetence současný kontrolní systém jakosti prodávaných paliv spadá. Sledování jakosti pohonných hmot se projeví především v nárůstu počtu odebraných vzorků. Ročně bude odebráno minimálně osm set vzorků motorových benzinů, čtyři sta vzorků motorové nafty a sto u každého druhu ostatních paliv. Kontrolu technických parametrů jakosti používaných pohonných hmot budou provádět akreditované laboratoře metodami stanovenými příslušnými českými technickými normami a metodami danými směrnicí Evropské komise 2000/71/ES, o přizpůsobování měřicích postupů stanovených v přílohách směrnice 98/70/ES technickému pokroku. Jejich ustanovení vytváří podmínky pro jednotnou úroveň srovnávání jakosti a také umožňují použití nových standardních a přísnějších metod. Měření bude monitorovat MPO Výsledky sledování jakostních ukazatelů bude ČOI zasílat ministerstvu průmyslu a obchodu, které bude tuto oblast monitorovat. Ministerstvo bude souhrnné výsledky zveřejňovat a bude o nich informovat Evropskou komisi – tak, jak ukládá směrnice č. 98/70/ES. Akreditované laboratoře budou odchylky od požadované jakosti určovat na základě české technické normy ČSN EN ISO 4259. Takto stanovené výsledky budou podkladem řízení ČOI v případě, že bude zjištěn prodej zboží, které stanovené jakosti nebude odpovídat. (mn)