25. dubna 2002
Podniky Železničních strojíren a opraven (ŽOS) věří, že jim České
dráhy zaplatí alespoň část dluhu, který na konci března dosáhl
828 miliónů Kč a některé z nich přivedl na pokraj krachu. Program
od-dlužení železnice, na němž se v březnu dohodl premiér Miloš Zeman
s podnikateli a generálním ředitelem ČD Daliborem Zeleným (viz DN 15/02),
se však podle tiskového oddělení Českých drah stále nenaplňuje. Ani
vicepremiér Vladimír Špidla minulý týden na svém jednání s předsedou
Odborového sdružení železničářů Jaromírem Duškem ke konkrétnímu
řešení tohoto problému nedospěl.
Rada hospodářské a sociální dohody (tripartita) pak na konci minulého
týdne vyzvala vládu, aby vypracovala koncepci financování Českých drah a
urychleně řešila situaci, která v důsledku dluhů Českých drah vznikla
železničním opravnám (ŽOS). Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová
během jednání tripartity odmítla sdělit, kolik prostředků ŽOS mohou
dostat a kdy. Záležitost se řeší mnoho let a my se budeme snažit, aby to
nebyly léta, ale týdny, řekla jen.
Místopředseda sekce železničního a průmyslového opravárenství Svazu
dopravy Petr Kašík minulý týden řekl, že se podnikatelé budou domáhat
nové schůzky s premiérem Milošem Zemanem, pokud jim dráhy dluhy neuhradí.
„Musíme doufat, že nám dráhy zaplatí, nemá cenu hnát to někam do
ulice,“ uvedl Petr Kašík.
Odbory hrozí stávkou
Demonstracemi před Úřadem vlády naopak hrozí odbory. Předseda Odborového
sdružení železničářů Jaromír Dušek prohlásil, že pokud se řešení
nenajde v řádu dnů, maximálně jednoho nebo dvou týdnů, odborům nic
nezabrání, aby nepřistoupily k nátlakovým akcím. V první fázi by se
odboráři podle něho pokusili na situaci upozornit manifestací před Úřadem
vlády. Pokud by neuspěli, nevylučuje Jaromír Dušek ani podstatně
razantnější kroky, například i stávku. „Půjde o takové akce, které
si bude vláda určitě pamatovat,“ prohlásil Jaromír Dušek.
Jaromír Dušek uvedl, že se s Vladimírem Špidlou shodli na tom, že
v rámci první pomoci opravnám by Česká konsolidační agentura měla
odkoupit půlmiliardovou pohledávku drah u jugoslávských železnic. Dráhy
o to marně usilují od roku 1998. Miloš Zeman jim v březnu slíbil, že se
tak stane do 15. dubna. Dráhy podle svého tiskového oddělení předaly
podklady ministerstvu dopravy, další informace nemají. Odkoupení
jugoslávského dluhu od drah ovšem podle Jaromíra Duška představuje jen
částečné řešení. České dráhy by totiž musely splácet i jiné dluhy
tak, aby nepoškodily ostatní věřitele. Za energii dluží například
dalších více než 800 miliónů Kč,
řekl již dříve generální ředitel drah Dalibor Zelený.
Dalším krokem, jenž byl dohodnut na schůzce u Miloše Zemana a měl se
uskutečnit k 15. dubnu, je částečná splátka sedmimiliardové ztráty
osobní dopravy, kterou drahám přiznalo ministerstvo. Ani tu však dráhy
dosud nedostaly, uvedla na začátku minulého týdne Zdeňka Celá
z tiskového oddělení ČD. Železniční opravny a strojírny v celé
republice zaměstnávají kolem 4500 pracovníků.
(čtk)