16. května 2002
V důsledku omezování alpského tranzitu se na sledovaných trasách přes
Alpy loni zvýšily náklady dopravců o 12,5 procenta. V dubnu to na
základě údajů Evropské komise a výzkumného ústavu Prognos oznámil
sekretariát Mezinárodní unie silniční dopravy IRU se sídlem
v Ženevě.
Podle uvedených zdrojů jsou celkové dodatečné náklady odhadovány na jeden
milión € denně. Pokud by se k řešení této otázky nepřistoupilo
vůbec, ročně by výdaje vzrostly o 250 miliónů €. Jen spotřeba paliva
by se v takovém případě zvýšila přibližně o 300 tisíc litrů
denně.
Sekretariát IRU varoval, že překážky v alpském tranzitu vážně
poškozují evropskou ekonomiku, spotřebitele i daňové poplatníky. Omezení
tranzitu navíc v konečném důsledku vede také k celkovému zvýšení
emisí, včetně emisí CO2, uvedl.
Vedoucí odboru ekonomiky a životního prostředí IRU Jens Hügel je
přesvědčen o tom, že omezení provozu nákladních vozidel
projíždějících tunely pod Svatým Gotthardem a Mont Blankem a rovněž
systém ekobodů prosazovaný Rakouskem nutí řidiče používat delší,
podstatně nákladnější a méně bezpečné trasy. Vlády alpských zemí
podle něj tyto restrikce prezentují jako opatření v zájmu zvýšení
bezpečnosti provozu a snížení ekologické zátěže. „Ve skutečnosti
však vytvářejí více problémů než řeší – a přenášejí je na
ostatní,“ zdůraznil Jens Hügel. A