Mezinárodní unie silniční dopravy

Omezení alpského tranzitu zvyšuje náklady dopravců

V důsledku omezování alpského tranzitu se na sledovaných trasách přes Alpy loni zvýšily náklady dopravců o 12,5 procenta. V dubnu to na základě údajů Evropské komise a výzkumného ústavu Prognos oznámil sekretariát Mezinárodní unie silniční dopravy IRU se sídlem v Ženevě.
Podle uvedených zdrojů jsou celkové dodatečné náklady odhadovány na jeden milión € denně. Pokud by se k řešení této otázky nepřistoupilo vůbec, ročně by výdaje vzrostly o 250 miliónů €. Jen spotřeba paliva by se v takovém případě zvýšila přibližně o 300 tisíc litrů denně.
Sekretariát IRU varoval, že překážky v alpském tranzitu vážně poškozují evropskou ekonomiku, spotřebitele i daňové poplatníky. Omezení tranzitu navíc v konečném důsledku vede také k celkovému zvýšení emisí, včetně emisí CO2, uvedl.
Vedoucí odboru ekonomiky a životního prostředí IRU Jens Hügel je přesvědčen o tom, že omezení provozu nákladních vozidel projíždějících tunely pod Svatým Gotthardem a Mont Blankem a rovněž systém ekobodů prosazovaný Rakouskem nutí řidiče používat delší, podstatně nákladnější a méně bezpečné trasy. Vlády alpských zemí podle něj tyto restrikce prezentují jako opatření v zájmu zvýšení bezpečnosti provozu a snížení ekologické zátěže. „Ve skutečnosti však vytvářejí více problémů než řeší – a přenášejí je na ostatní,“ zdůraznil Jens Hügel. A 


spinner