ČR/Evropská unie

Pavel Telička po třech měsících v Bruselu jednal o dopravě

Po třech měsících minulý týden státní tajemník pro evropské záležitosti MZV a hlavní český vyjednávač Pavel Telička v Bruselu obnovil jednání s Evropskou unií o kapitole „Dopravní politika“. „Na první mezivládní konferenci v průběhu španělského předsednictví v unii odjíždím s jasnou představou, kterou nebudu předem oznamovat,“ řekl krátce předtím v Praze.
Při bruselském jednání pak překvapivě navrhnul, aby byl z kapitoly „Dopravní politika“ vyčleněn („set-aside) bod „kabotáž“ pro další rozhovory a zbytek kapitoly byl uzavřen; další jednání by se pak soustředilo výlučně na kontroverzní problém kabotáže. Unie by tak jasně uznala, že ve zbývající rozsáhlé dopravní problematice Česká republika už nemá žádné dluhy nebo nedodělky.
„První reakce byla relativně mdlá,“ vyhodnotil český vyjednávač odpověď členských zemí. Vyzval je dokonce v jednu chvíli, aby se okamžitě poradily a pokusily se na český návrh odpovědět, bylo mu však řečeno, že velvyslanci „patnáctky“ nemají mandát od svých vlád na použití nástroje „set-aside“. Posléze však generální ředitel pro rozšíření v EK Eneko Landaburu Pavla Teličku podpořil. Evropská komise tedy možnost vyjmutí prozkoumá a předloží návrh, který pak členské země projednají v pracovní skupině pro rozšíření při Radě ministrů EU. Obě strany se k této věci vrátí na dubnovém kole vstupních rozhovorů.
Evropská unie prosazuje až pětiletý odklad práva českých dopravců svobodně podnikat na vnitřním trhu členských zemí. ČR se tomu brání – poukazuje na to, že návrh EU není podložen objektivními argumenty a že, na rozdíl od ostatních kandidátů, Česká republika sama pro sebe v této kapitole nežádá žádné úlevy. Nelíbí se jí také, že EU nutí Prahu vyjednávat o kvótách s každou členskou zemí zvlášť, což by mohlo vést k fragmentaci trhu EU. „Chceme, aby přechodné období bylo o postupné liberalizaci. Jsme připraveni jejich stanovisku do určité míry vyhovět, oni musejí však zase vyjít vstříc našim specifikám,“ uvedl Pavel Telička s tím, že v poslední době cítí zvýšený tlak ze strany dopravců z některých zemí unie, vůči němuž by měla být komise „více imunní“. Velvyslancům v Bruselu vyčetl také to, že nedostatečně využívají nástroje diferenciace mezi kandidáty.
„Jako obvykle jsme měli velmi živou, zajímavou a stimulující debatu s panem Teličkou,“ řekl po jednání Eneko Landaburu. „Nemohu nyní říci, zda komise s jeho nápadem souhlasí nebo ne; budeme ho však seriózně analyzovat,“ dodal.
(čtk/spa) 

spinner