24. května 2001
Leteckou společnost Lufthansa minulý týden opět ochromila stávka. Odborový svaz Cockpit reprezentující kolem 80 procent ze 4200 pilotů Lufthansy totiž ve čtvrtek krátce po půlnoci zahájil v pořadí už druhou 24hodinovou stávku na podporu svých mzdových požadavků. Piloti nadále trvají na požadavku razantního zvýšení svých platů v průměru o 35 procent a odmítají nabídku vedení společnosti na zvýšení o 10,6 procenta v tomto roce, jednorázovou odměnu ve výši dvou měsíčních platů a jednání o možných dalších přídavcích v dalších letech. Zástupci odborového svazu Cockpit své požadavky zdůvodňují poukazem na to, že v době těžké krize společnosti začátkem 90. let přinášeli piloti oběti a smiřovali se s velmi nízkými příjmy, aby udrželi společnost „nad vodou“. Nyní, když je Lufthansa už ekonomicky v dobré situaci, však požadují „své peníze zpět“ s poukazem na to, že jejich kolegové v ostatních zemích západní Evropy mají citelně vyšší příjmy. Vedení Lufthansy ale obviňuje odborové sdružení Cockpit, z „nedostatku pružnosti“. „Míč je na hřišti odborářů, kteří by měli prokázat, že skutečně stojí o ukončení stávkového stavu,“ uvedl mluvčí společnosti. Představitelé firmy se při vyjednávání snaží využít osamělosti pilotů: ostatní letový personál totiž není jejich požadavky příliš nadšen, protože nedávno uzavřel novou kolektivní smlouvu s poměrně malým zvýšením mezd, a také veřejnost postihovaná dopravním chaosem během stávek pilotům příliš nefandí. Vlivná odborová centrála IG Metall navíc varovala před přílišnými požadavky, které by se podle úsloví o pověstné kouli nabalující na sebe stále více sněhu mohly promítnout i do dalších oborů. Ztráty přesahují 23 miliónů USD Obdobná celodenní stávka pilotů, která se uskutečnila už před čtrnácti dny přinesla výpadek asi 900 z 1128 pravidelných letů – mimo jiné i tři lety do Prahy -, postihla na 114 tisíc cestujících a způsobila společnosti ztrátu nejméně 23 miliónů USD. Nákladní složce Lufthansa Cargo nevznikly podle jejího mluvčího Dietricha Siedla žádné přímé škody, podle prvních odhadů však vzrostly náklady o 1,5 miliónu X, zejména z důvodu pronájmu cizích letadel, přesčasů ostatního personálu a nárůstu přerezervací. Jak Dietrich Seidl dále uvedl, Lufthansa není zpětně odpovědná na možné důsledky zrušení plánovaných letů. Řada právníků je přesvědčena, že dopravci nevznikla povinnost hradit případné vzniklé škody. Podobně bez finančních závazků mohli zákazníci zrušit své rezervace pro přepravu expresních zásilek. První stávka pilotů postihla také Deutsche Post, protože muselo být zrušeno celkem 24 plánovaných nočních letů s leteckou poštou. Vedení Německé pošty DP oznámilo, že náhradní přepravu firma zajistila z jiných zdrojů, nicméně tři milióny dopisů nemohly být přepraveny letecky. (čtk, jm)