UIRR

Po loňské stagnaci letos UIRR očekává mírný nárůst

Objem přeprav řádných i přidružených členů Unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR v prvních osmi měsících letošního roku indikuje pozitivní trend vývoje kombinované dopravy. Po loňské stagnaci letos představitelé UIRR očekávají nárůst počtu přeprav o jedno procento z 2,277 na 2,303 miliónu zásilek. Na tiskové konferenci v Bruselu to minulý týden po podzimním zasedání UIRR a společné platformy operátorů kombinované dopravy a železničních společností INTERUNIT oznámil generální ředitel UIRR Rudy Colle.

Pokud by se do prognózy UIRR zahrnuly také společnosti RAlpin (Hupac, SBB a BLS), které ovšem nejsou přímými členy UIRR, očekávaný nárůst by se zvýšil až na 2,5 procenta. Skupina RAlpin totiž očekává meziroční nárůst o plných 161 procent z 18 700 na 49 tisíc zásilek. Kombinovanou dopravu v letošním roce podle Rudyho Collea negativně ovlivnilo několik faktorů, bez nichž by se zvýšení pohybovalo dokonce v rozmezí pěti až šesti procent. „V důsledku srpnových povodní, které poškodily železniční infrastrukturu podél řeky Labe, přepravila Ro-La Lovosice-Drážďany o 15 tisíc zásilek méně. Přibližně stejné množství zásilek ztratily také CTL a Novatrans v důsledku omezení kombinované dopravy tunelem pod Lamanšským průlivem; společnost CNC musela dokonce kombinovanou dopravu tunelem mezi Francií a Velkou Britálnií zastavit úplně,“ řekl Rudy Colle.

Stále problémy s pravidelností spojů

Členové UIRR, kteří zajišťují více než 65 procent veškeré evropské kombinované dopravy železnice/silnice, odbavili do konce června na hlavních evropských relacích celkem 10 129 vlaků. Ačkoli 47 procent z nich dorazilo do cílové stanice včas nebo s maximálním zpožděním do třiceti minut, existuje podle představitelů UIRR celá řada možností, jak kvalitu přepravy, především v mezinárodní dopravě, dále zlepšovat. Delší než 24hodinové zpoždění zaznamenala UIRR u 812 spojů (asi osm procent).

Nejvíce spojů dorazilo podle statistiky UIRR na čas v relacích mezi Německem a Itálií přes Brennerský průsmyk (2086 spojů, 21 procent). Ve srovnání s loňským rokem se v prvním pololetí letošního roku zvýšil počet přesně přijíždějících vlaků o čtyři procenta, přičemž o jedno procento vzrostl počet spojů zpožděných o více než tři hodiny a také o více než 24 hodin.

Ve srovnání s předchozím obdobím se v prvním pololetí letošního roku výrazně zvýšil také podíl zpoždění způsobeného problémy v terminálech. Zatímco v roce 1999 tak vzniklo zpoždění pouze ve třech procentech případů a v loňském roce v pěti procentech, od začátku letošního roku to bylo již ve třinácti procentech případů. Nicméně i nadále nejvíce zpoždění vzniká především u železničních společností (71 procent).

UIRR navrhla systém odškodnění operátorů

V reakci na druhý železniční balíček, který Evropská komise přijala na začátku letošního roku ve snaze o vytvoření integrovaného evropského železničního prostoru, jenž by zajistil patřičnou úroveň kvality železniční dopravy, navrhla i UIRR vlastní soubor opatření. Jejich součástí je například i kompenzační plán na výpočet odškodného operátorů kombinované dopravy při zpoždění vlaků a při změně kapacity způsobené železničními společnostmi. „Cílem tohoto systému je zřídit soubor pravidel, který by donutil strany odpovědné za všechny nedokonalosti přijmout patřičná opatření,“ uvedl Rudy Colle. Součástí návrhu kompenzačního plánu je například poplatek ve výši 15 procent přepravného při šestihodinovém zpoždění vlaků, při celodenním zpoždění pak poplatek 25 procent a při zpoždění 48 hodin a více dokonce padesátiprocentní kompenzace.

UIRR proti snižování rozpočtu programu Marco Polo

Rudy Colle na tiskové konferenci dále uvedl, že v září spolu s dalšími devíti představiteli organizací a svazů intermodál-ní a železniční dopravy, vnitrozemské a přímořské plavby zaslal ministrům dopravy členských zemí Evropské unie otevřený dopis, ve kterém je požádal, aby se zasadili o přijetí programu Marco Polo v nezměněné podobě a bez snížení rozpočtu. „Zatímco předcházející program PACT se soustředil především na zlepšení možností kombinované dopravy, Marco Polo se zaměřuje spíše na přístup, který pomůže dosáhnout trvale udržitelného rozvoje v oblasti ekologičtější dopravy. Jakékoli snížení rozpočtu by tak ohrozilo

program jako celek. Je proto žádoucí nesnižovat plánovaný rozpočet programu do roku 2007 ve výši 115 miliónů €, který Evropská komise již odsouhlasila,“ uvedl v dopise Rudy Colle.

INTERUNIT: Je třeba zlepšit infrastrukturu

Na výročním zasedání společné platformy železničních společností a operátorů kombinované dopravy INTERUNIT v Bruselu jeho účastníci jednali mimo jiné i o nedostatečné kapacitě železniční infrastruktury. Shodli se na tom, že očekávaný nárůst dopravy v příštích několika letech si vyžádá značné investice veřejného sektoru do železniční sítě především v alpské oblasti.

Lepší spojení mezi městy Athus a Meuse na lince mezi Belgií, Lucemburskem a Basilejí bude dokončeno v prosinci letošního roku a zároveň dojde k určité reorganizaci dopravy všech tří společností, které na lince spolupracují. Víceproudé lokomotivy z Belgie a Lucemburska přepraví vlaky z Antverp do Met, kde SNCF převezme spoj na trase do Basileje. Je to praktický případ interoperability, která podle účastníků zasedání výrazně zlepší kvalitu železničního spojení a později bude uplatněna i na dalších trasách.

(mna)

spinner