10. října 2002
Obor vodní dopravy se po srpnových povodních ocitl v kritické situaci a po dvou letech od katastrofálního sucha opět bojuje o svou existenci. Na mimořádné valné hromadě Sekce vodní dopravy Svazu průmyslu a dopravy ČR to minulý týden v Praze prohlásil její předseda Miloslav Černý.
Škody způsobené srpnovými záplavami podnikatelé v oboru lodní dopravy a přístavnictví odhadují na 0,5 miliardy Kč, škody na vodní cestě a plavebních zařízeních jsou pak ještě přibližně třikrát vyšší. V průběhu povodní bylo zničeno sedm lodí, poškozena řada přístavů a dopravní komunikace v přístavech. Kvůli zanesení toku je dosud pro plavbu uzavřeno střední Labe; Vltava je zase nesplavná kvůli nefunkčním zdymadlům. „Ještě horší jsou škody marketingové, protože část zákazníků přestala své zboží přepravovat po vodní cestě a využívat zařízení přístavů,“ uvedl Miloslav Černý.
Účastníci mimořádné valné hromady podrobili kritice skutečnost, že při povodních nebyli do krizových štábů zváni odborníci na lodní dopravu. V důsledku toho byla podle jejich názoru přijata řada nesprávných rozhodnutí.
Kritickou situaci v oboru nyní komplikuje skutečnost, že na odstraňování škod na vodní cestě nelze vy-užít prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V případě vnitrozemské plavby lze totiž ze SFDI – na rozdíl od silniční a železniční dopravy – financovat pouze výstavbu nových zařízení.
(von)
(Podrobnosti o situaci v oboru vnitrozemské plavby po povodních zveřejníme v Dopravních novinách 43/02)