18. října 2001
Tento týden to je již dvacet pět let od doby, kdy byl zahájen
provoz v největším kontejnerovém překladišti své doby
v Československu – v Brně-Horních Heršpicích. Překladiště
hrálo v začátcích budování systému kombinovaných přeprav na
českém území velmi významnou roli. I dnes je ještě díky své
rozloze, technickému vybavení, nabízeným a zajišťovaným
komplexním službám v oblasti přeprav kontejnerů a výměnných
nástaveb hlavním centrem kombinované dopravy na Moravě.
Provoz provizorního kontejnerového překladiště v Brně byl
zahájen ve čtvrtém čtvrtletí roku 1973; po překladištích
v Čierne nad Tisou a v Bratislavě se jednalo o teprve třetí
překladiště na území Československa. Prakticky současně se
zahájením provizorního provozu začala výstavba skutečného
kontejnerového překladiště, které pak bylo slavnostně uvedeno
do provozu 15. října 1976. Překladiště bylo až do konce roku
1988 v majetku ČSD; od počátku roku 1989 se jeho vlastníkem
stala společnost ČSKD-Intrans, která jej provozuje dosud.
Stohování kontejnerů ve třech vrstvách
Kromě úložných ploch pro více než tisíc kontejnerů je
překladiště vybaveno třemi kolejemi, z nichž každá má
užitečnou délku 260 metrů. Překládku kontejnerů ISO řady
1 o délce 20´ až 45´ zajišťuje kontejnerový portálový jeřáb
s automatickým spreaderem o nosnosti 32 tun, který umožňuje
stohování kontejnerů do tří vrstev. Má rozpětí 24,5 metru
a je konstruován s převislými konci a s přívodem elektrické
energie z trolejového kanálu. Na jeřáb lze připevnit chapadla
(kleštiny) pro manipulaci s výměnnými nástavbami.
Postupně bylo překladiště vybaveno druhým obdobným
kontejnerovým portálovým jeřábem se spreaderem o nosnosti 36
tun, pro překládku kontejnerů se začal používat i čelní
kontejnerový vůz a v případě potřeby i mobilní silniční
překladač Klaus.
V prostorách překladiště bylo vybudováno i opravárenské
středisko kontejnerů ISO řady 1, jehož vybavení dovoluje
provádět nejen běžné lehčí opravy, ale i těžké opravy
kontejnerů včetně rovnání profilovaných stěn kontejnerů.
Hlavním předmětem činnosti kontejnerového překladiště v Brně
byla po celou dobu jeho existence překládka přepravních
jednotek a jejich vnitrostátní a mezinárodní přeprava
v kombinaci silnice/železnice. Přepravní jednotky představují
především kontejnery ISO řady 1 velikosti A, AA (délka
přibližně 12 m = 40´), C, CC (délka přibližně 6 m = 20´) a od
počátku devadesátých let se náklad přepravuje ve výměnných
nástavbách třídy C i A (s délkou od 7,15 m do 13,6 m).
Překladiště provádí manipulace s kontejnery ISO řady 1 A, AA,
C, CC a kontejnery ISO typu High Cube (včetně 45´) do
maximální brutto hmotnosti 36 tun. Výměnné nástavby jsou na
překladišti manipulovány do brutto hmotnosti 24 tun. Vedle
vnitrostátní železniční přepravy zajišťuje překladiště
v Brně i železniční část kontinentální a zámořské přepravy
kontejnerů ISO řady 1 všech běžných velikostí a druhů.
Při mezinárodní přepravě v exportu i importu kontejnerových
zásilek (zejména do zámoří) z Brna
se využívá ucelených kontejnerových vlaků do severoněmeckých
přístavů a přístavu Rotterdam. Tyto zásilky jsou podle
požadavku zákazníka (po železnici nebo po silnici) dopraveny
na překladiště v Praze-Žižkově, odkud se ucelené vlaky
vypravují.
Zkušenosti s přepravou do zemí bývalého SSSR
Dlouholeté zkušenosti má překladiště s přepravami zboží
v kontejnerech do a ze zemí bývalého SSSR (včetně přeprav
v kontejnerech na tzv. „poslední cestu“) a poskytováním služeb
s touto přepravou souvisejících (pojištění, sledování zásilek
a podobně).
V návaznosti na železniční přepravu zajišťuje pro přepravní
veřejnost svoz a odvoz kontejnerových zásilek a zásilek ve
výměnných nástavbách po silnici.
V souvislosti s přepravou nabízí překladiště mnohé služby,
které přepravě předcházejí či ji následují, a patří ke
standardu služeb zajišťovaných v západní Evropě.
Mezi vyhledávané služby patří například uskladňování nákladu
v kontejnerech ISO řady 1 ve vlastnictví společnosti
ČSKD-Intrans a pronájem kontejnerů ISO řady 1 o délce šesti
metrů pro všeobecné použití (ale i speciálních kontejnerů ISO
řady 1 velikosti C o délce přibližně šesti metrů) za účelem
přepravy, skladování nákladu, zařízení staveniště a podobně.
V překladišti jsou za výhodných podmínek deponovány
i kontejnery ostatních vlastníků, zejména tzv. „rejdařské
kontejnery“. V případě hromadného příjezdu kontejnerových
zásilek pro jednoho příjemce či pokud jsou jejich vlastní
prostory omezeny, využívají zákazníci často možnost
deponování naplněných i prázdných přepravních jednotek
v překladišti.
Postupné rozšiřování palety služeb
V rámci své hlavní podnikatelské aktivity zajišťuje
překladiště logistické služby a poradenství v oblasti
kombinovaných přeprav a s přepravou související (pojištění
zásilek při vývozu nebo dovozu a sledování kontejnerových
zásilek, celní odbavení atd.).
Vedle hlavní činnosti rozšířilo překladiště zejména
v posledních letech okruh svých aktivit i o další služby,
a to především v oblasti skladování. Od roku 1995 například
provozuje vlastní veřejný celní sklad a zajišťuje komplexní
celní odbavení zásilek včetně garance celního dluhu. Pro
potřeby celního řízení provádí veterinární kontrolu a fytokontrolu.
Překladiště je připraveno zajistit i shromažďování
(kompletaci) nákladu, manipulaci nákladu vidlicovými vozíky
a případně i jeho paletizaci. S vybudováním
servisního střediska překladiště rozšířilo služby
i o servisní činnost – kompletní opravy kontejnerů ISO řady
1 včetně prohlídek a revizí (tuto činnost certifikoval Český
lodní a průmyslový registr). V servisním středisku se
provádějí i opravy autoplachet a plachet kontejnerů typu
Open-Top.
Překladiště pro zákazníka zajistí i odprodej kontejnerů ISO
řady 1 C a CC (kontejner velikosti CC je o šest palců vyšší
než kontejner velikosti C) včetně tzv. „poslední cesty“
(překladiště zajistí přepravu do zahraničí a kontejner
zůstane ve vlastnictví příjemce).
Protože překladiště má vlastní vlečku, může přijímat
železniční vozy, z nichž mohou jeho pracovníci zboží složit
a uskladnit. Technické vybavení překladiště umožňuje
manipulaci obecnými břemeny mezi železničním vozem
a silničním vozidlem a naopak. Pravidelně se v překladišti
provádí překládka nákladu ze železničních vozů či kamiónů
do kontejnerů a opačně a překládka nákladu z kamiónů do
kontejnerů a opačně.
Výčet služeb, které dnes překladiště nabízí, je mnohem širší.
Řadu dalších činností a mnohé speciální úkony provádí po
vzájemné dohodě se zákazníkem.
Po rozdělení Československa se význam překladiště vzhledem
k jeho poloze nedaleko česko-slovenské hranice ještě dále
zvýšil. V záměrech pracovníků překladiště je i rozšíření
atrakčního obvodu a obsluha zákazníků i na území Rakouska. Je
připraven projekt na rozšíření administrativní budovy, v níž
se předpokládá umístění dalších organizací a orgánů státní
správy, což by mělo dále rozšířit škálu poskytovaných služeb.
Tím je dán předpoklad pro vznik menšího, ale významného
regionálního dopravně-logistického centra pro oblast Brna
i celé jižní Moravy.
Jestliže pro uplynulých dvacet pět let byly charakteristické
především velké meziroční skoky v nárůstu kvantitativních
ukazatelů, společnost ČSKD-Intrans předpokládá, že
následující roky budou charakterizovány především
kvalitativními skoky. To by se mělo týkat všech služeb, které
překladiště v Brně-Horních Heršpicích poskytuje, se zvláštním
důrazem na jejich komplexnost a flexibilitu vůči přání
zákazníků.
Ing. Jaroslav Novák