12. září 2002
Celkové škody, které na tratích Českých drah způsobily katastrofální srpnové povodně, byly předběžně vyčísleny na 2,436 miliardy Kč. Škody na infrastruktuře dosáhly výše 2,171 miliardy Kč, na zařízení Divize obchodně-provozní ČD, která provozuje lokomotivy a vozy, jen asi 100 miliónů Kč a na ostatním zařízení společnosti přibližně 165 miliónů Kč. Rozsah škod se podle mluvčího podniku Petra Šťáhlavského podařilo minimalizovat díky preventivním opatřením a urychlenému obnovení provozu na řadě úseků.
Během povodní bylo podle Petra Šťáhlavského vážně poškozeno nebo zničeno celkem devatenáct mostů. Další rozsáhlé škody vznikly podemletím či odplavením tratí, sesuvy svahů u železničních náspů a zářezů, zaplavením trafostanic a zabezpečovacího zařízení. Voda nejvíce poškodila tratě Plzeň–Domažlice, Plzeň–Klatovy-Železná Ruda, Praha-Beroun, Praha-Kralupy nad Vltavou, tratě v okolí Blat-
né a některé další, především na jihu a západě republiky a v údolí Labe.
Při povodních byl vyloučen provoz na více než třiceti úsecích o celkové délce 282 kilometrů. České dráhy zahájily na většině tratí provoz krátce po povodni. „Na vážně postižených místech byl provoz obnoven, byť mnohdy provizorně, ovšem vždy za splnění všech bezpečnostních podmínek,“ uvedl Petr Šťáhlavský s tím, že práce pokračují na patnácti místech. Na tyto tratě by se vlaky měly vrátit nejpozději do zimy.
Letošní náklady potřebné na zajištění provozuschopnosti železniční infrastruktury po povodních České dráhy odhadují na 900 miliónů Kč. U Státního fondu dopravní infrastruktury uplatnily požadavek na mimořádný povodňový příděl ve výši 202 miliónů Kč. „Pokud nebudou k dispozici další nezbytné prostředky na povodňové opravy, bude nutné hledat tyto finance v již schválených akcích. To by ale mohlo způsobit zpomalení některých investičních akcí, které byly naplánovány na příští rok, nebo odklad jejich zahájení,“ zdůraznil Petr Šťáhlavský. (von)