Ro-La Lovosice-DráŽďany

Ro-La nebude jezdit ještě ani příští týden

Po přerušení přímého železničního spojení mezi Prahou a Drážďany v důsledku povodňových škod byl 13. srpna zastaven i provoz linky Ro-La. Zatímco na české straně nebylo poškození tratí nijak závažné, v Sasku zřejmě práce na odstranění škod ještě nějakou dobu potrvají.

Jak minulý týden uvedl Pavel Špráchal ze společnosti Bohemiakombi, která linku Ro-La provozuje, probíhalo na německých tratích v okolí Drážďan v závěru minulého týdne za pomoci speciální techniky teprve měření statiky tratí a funkčnosti zabezpečovacího zařízení. Podle oficiální zprávy o výsledcích měření nebude provoz na trati Drážďany-státní hranice ČR moci být obnoven dříve než v týdnu od 23. září.

V loňském roce a v prvním pololetí roku letošního čelila jediná česká linka doprovázené kombinované dopravy poklesu zájmu dopravců, zejména v důsledku velké kapacity nového hraničního příchodu Cínovec na Teplicku, který umožňoval i rychlejší odbavení. Po příchodu záplavové vlny však tento přechod musel být, stejně jako další dva velké hraniční přechody – v Hřensku a Moldavě – uzavřen. Protože bude mimo provoz nejméně několik měsíců, musí dopravci hledat alternativní cesty. Na hraničním přechodu Rumburk-Neugersdorf jsou sice od začátku minulého týdne odbavovány výhradně nákladní vozidla, to ale představuje jen dílčí zmírnění kritické situace. Nouzově byl pro nákladní dopravu otevřen také přechod Hora Svatého Šebestiána na Chomutovsku, ten však zase není vybaven pro veterinární a rostlinolékařské kontroly.

Ministr financí pro zvýšení kapacity Ro-La

Obnovení provozu na Ro-La by tak mohlo výrazně přispět ke zmírnění dopadu ničivých záplav na silniční dopravu mezi Českou republikou a Saskem. Za jeden ze způsobů řešení kritické situace na česko-německé hranici v Ústeckém kraji považuje zvýšení kapacity linky doprovázené kombinované dopravy Ro-La mezi Lovosicemi a Drážďany i ministr financí Bohuslav Sobotka, který na konci srpna v Ústí nad Labem jednal o možnostech, jak zajistit prostupnost hranice pro kamiónovou dopravu. „Zvýšení železniční kombinované přepravy je zatím návrh, který musí být projednán s Německem a dalšími státy,“ komentoval návrh ministra mluvčí Celního ředitelství Viliam Leysek.

Linka Ro-La Lovosice-Drážďany loni zaznamenala meziroční pokles počtu přepravených vozidel o 18,7 procenta na 84 040. Od zprovoznění v roce 1994 do konce loňského roku Ro-La přepravila již 641 170 kamiónů na 40 958 ucelených vlacích. (spa)

spinner