25. října 2001
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by se měl v příštím
roce zvýšit na 41,085 miliardy Kč a jeho příjmy a výdaje by měly být
vyrovnané. Letos fond hospodaří s rozpočtem 34,8 miliardy Kč, z toho
52 procent tvoří daňové příjmy a zbytek platby od Fondu národního
majetku. Poslanecká sněmovna bude o rozpočtu fondu jednat v listopadu.
Minulý týden to uvedl předseda parlamentního podvýboru pro dopravu
František Vnouček (ČSSD).
Návrh předpokládá, že nejvíce prostředků, a to 23,674 miliardy Kč,
odčerpá výstavba a modernizace silnic a dálnic. Druhým největším
příjemcem budou České dráhy, které by na opravy a údržbu celostátních
a regionálních drah měly získat 15,824 miliardy Kč. Pro výstavbu a
modernizaci vnitrostátně důležitých vodních cest rozpočet počítá
s 845 milióny Kč. Hlavní město Praha by mělo dostat na modernizaci silnic
a dálnic 340 miliónů Kč. Na průzkumné a projektové práce bylo navrženo
120 miliónů Kč. Příspěvek na budování cyklostezek by měl dosáhnout
30 miliónů Kč.
Zatím překlenovací úvěr
Vláda minulý týden rozhodla o tom, že ke krytí případného přechodného
nedostatku finančních prostředků, a to až do výše tří miliard Kč, si
může fond dopravy vzít komerční úvěr. Kdyby se tedy koncem letošního
nebo začátkem příštího roku opět měly vyskytnout problémy v přísunu
peněz do fondu, ať již z daňových příjmů nebo z FNM, mohl by je fond
dočasně vyřešit pomocí úvěru, řekl ministr dopravy Jaromír Schling.
Připomněl však, že se tímto rozhodnutím vlády v žádném případě
nezvyšují příjmy fondu.
„Krátkodobý překlenovací úvěr by měl řešit časový nesoulad mezi
závazky fondu a platbami od FNM. Samozřejmě ideální by bylo získat
13,7 miliardy Kč v pravidelných tranších do konce roku,“ vysvětlil
Pavel Švagr s tím, že úvěr by si měl vzít FNM, který peníze dluží a
má rovněž lepší hodnocení u bank.
Podle něj fond potřebuje na úhradu faktur zhotovitelům dopravních staveb do
konce října šest miliard a v polovině listopadu dalších pět miliard Kč.
Zbylé 2,7 miliardy Kč pak do začátku prosince.
FNM hodlá podle Pavla Švagra převést do dopravy 11 miliard Kč z výnosu
privatizace Komerční banky. Zbývající 2,7 miliardy chce uhradit až
v příštím roce. S tím fond dopravy nesouhlasí, protože prostředky má
již přiřazeny na konkrétní stavební projekty, které nyní finišují.
(čtk)
Do rámečku
Antonín Peltrám navrhuje dobrovolné zvýšení ceny pohonných hmot
Bývalý ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám chce řidičům navrhnout
vytvoření občanské iniciativy, která by podnítila zvýšení prostředků
na údržbu a opravy silnic. Exministr navrhuje iniciovat dobrovolné zvýšení
ceny pohonných hmot, které by později přešlo ve zvýšení podílu ze
spotřební daně z pohonných hmot do fondu dopravy ze současných 20 na 24,
respektive až 30 procent. Antonín Peltrám to uvedl minulý týden pro
ČTK.
Podle jeho slov by zvýšení ceny benzínu o deset haléřů na litr přineslo
na opravy a údržbu silnic 400 miliónů Kč ročně. Další prostředky by
měli poskytnout distributoři pohonných hmot a rafinerie. Podniky správy a
údržby silnic ročně podle bývalého ministra potřebují asi 9,5 miliardy
Kč, zatímco dostávají jen mezi šesti a sedmi miliardami Kč.