Fond dopravy

Rozpočet fondu dopravy by se měl zvýšit na 41 miliard Kč

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by se měl v příštím roce zvýšit na 41,085 miliardy Kč a jeho příjmy a výdaje by měly být vyrovnané. Letos fond hospodaří s rozpočtem 34,8 miliardy Kč, z toho 52 procent tvoří daňové příjmy a zbytek platby od Fondu národního majetku. Poslanecká sněmovna bude o rozpočtu fondu jednat v listopadu. Minulý týden to uvedl předseda parlamentního podvýboru pro dopravu František Vnouček (ČSSD).
Návrh předpokládá, že nejvíce prostředků, a to 23,674 miliardy Kč, odčerpá výstavba a modernizace silnic a dálnic. Druhým největším příjemcem budou České dráhy, které by na opravy a údržbu celostátních a regionálních drah měly získat 15,824 miliardy Kč. Pro výstavbu a modernizaci vnitrostátně důležitých vodních cest rozpočet počítá s 845 milióny Kč. Hlavní město Praha by mělo dostat na modernizaci silnic a dálnic 340 miliónů Kč. Na průzkumné a projektové práce bylo navrženo 120 miliónů Kč. Příspěvek na budování cyklostezek by měl dosáhnout 30 miliónů Kč.
Zatím překlenovací úvěr
Vláda minulý týden rozhodla o tom, že ke krytí případného přechodného nedostatku finančních prostředků, a to až do výše tří miliard Kč, si může fond dopravy vzít komerční úvěr. Kdyby se tedy koncem letošního nebo začátkem příštího roku opět měly vyskytnout problémy v přísunu peněz do fondu, ať již z daňových příjmů nebo z FNM, mohl by je fond dočasně vyřešit pomocí úvěru, řekl ministr dopravy Jaromír Schling. Připomněl však, že se tímto rozhodnutím vlády v žádném případě nezvyšují příjmy fondu.
„Krátkodobý překlenovací úvěr by měl řešit časový nesoulad mezi závazky fondu a platbami od FNM. Samozřejmě ideální by bylo získat 13,7 miliardy Kč v pravidelných tranších do konce roku,“ vysvětlil Pavel Švagr s tím, že úvěr by si měl vzít FNM, který peníze dluží a má rovněž lepší hodnocení u bank.
Podle něj fond potřebuje na úhradu faktur zhotovitelům dopravních staveb do konce října šest miliard a v polovině listopadu dalších pět miliard Kč. Zbylé 2,7 miliardy Kč pak do začátku prosince.
FNM hodlá podle Pavla Švagra převést do dopravy 11 miliard Kč z výnosu privatizace Komerční banky. Zbývající 2,7 miliardy chce uhradit až v příštím roce. S tím fond dopravy nesouhlasí, protože prostředky má již přiřazeny na konkrétní stavební projekty, které nyní finišují.
(čtk)
Do rámečku
Antonín Peltrám navrhuje dobrovolné zvýšení ceny pohonných hmot
Bývalý ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám chce řidičům navrhnout vytvoření občanské iniciativy, která by podnítila zvýšení prostředků na údržbu a opravy silnic. Exministr navrhuje iniciovat dobrovolné zvýšení ceny pohonných hmot, které by později přešlo ve zvýšení podílu ze spotřební daně z pohonných hmot do fondu dopravy ze současných 20 na 24, respektive až 30 procent. Antonín Peltrám to uvedl minulý týden pro ČTK.
Podle jeho slov by zvýšení ceny benzínu o deset haléřů na litr přineslo na opravy a údržbu silnic 400 miliónů Kč ročně. Další prostředky by měli poskytnout distributoři pohonných hmot a rafinerie. Podniky správy a údržby silnic ročně podle bývalého ministra potřebují asi 9,5 miliardy Kč, zatímco dostávají jen mezi šesti a sedmi miliardami Kč. 

spinner