11. října 2001
Do roku 2013 by mělo být v Chorvatsku vybudováno 745
kilometrů dálnic a 141 kilometrů rychlostních silnic, jež
by měly propojit dosud roztříštěnou síť vnitrostátních
a tranzitních komunikací dálničního typu. Projekty si
vyžádají investice ve výši téměř 155 miliard Kč.
Vláda připravila nový model financování výstavby a údržby
dálnic, který by měl zaručit, že ambiciózní plány neohrozí
tak jako v minulosti nedostatek kapitálu, kvůli němuž
musela být v řadě případů stavba přerušena. Vzniklé průtahy
nejenže zpomalily další tempo rozvoje dálniční sítě, ale
vedly i k finančním ztrátám.
Financování dálnic převezme podle návrhu vlády z větší části
uživatel. Již v letošním roce je litr pohonných hmot dražší
o 0,40 HRK (přibližně 2,25 Kč) a od příštího roku vzroste
dokonce o 0,50 HRK (2,80 Kč). Získané prostředky budou
převedeny na nově založenou dálniční společnost Hrvatska
Autoceste (HAC), která bude navíc disponovat příjmy
z mýtného. Případný nedostatek prostředků by měla HAC řešit
pomocí úvěrů.
Ještě před koncem roku 2004 hodlá Chorvatsko uvést do provozu
dálnici Záhřeb-Rijeka, která bude pokračovat až ke slovinským
hranicím (Zuta Lokva). Na dokončení chybějících úseků
Karlovac-Kupjak a Rupe-Rijeka-Zuta Lokva, jejichž délka činí
celkem 159 kilometrů, bude nutné vynaložit přibližně 36
miliónů Kč.