Švýcarsko

SBB Cargo se zaměří na dřevařský a papírenský trh

Nákladní divize Švýcarských spolkových drah SBB Cargo
přepravila v prvním pololetí letošního roku 30,24 miliónu
tun. Ve srovnání s loňským rokem to představovalo nárůst
o 3,2 procenta, a to navzdory slábnoucí konjunktuře
v sousedních zemích a volnému přístupu ostatních železničních
společností na švýcarskou železniční síť. Zatímco přepravní
výkony SBB Cargo se zvýšily pouze o jedno procento (na 57
miliónů tkm), její výnosy vzrostly o 3,4 procenta na 551,1
miliónu CHF.
Vývoj v jednotlivých oblastech (vnitrostátní doprava, import,
export, tranzit) byl ovšem velmi různorodý. Silný nárůst
(8,7 procenta) SBB Cargo zaznamenala na vnitrostátních
spojích. Díky přepravě ropných produktů se rovněž zvýšil
import (+ 2,1 procenta). V exportu byly ztráty způsobené
odlivem zakázek pro dřevařský a chemický průmysl kompenzovány
nárůstem přepravy ocelářských produktů (+ 4,6 procenta)
a mírným zlepšením v oblasti kombinované dopravy.
V průběhu prvních šesti měsíců letošního roku se rovněž
značně měnila dynamika vývoje. Zatímco v lednu vzrostl objem
přepraveného zboží nákladní divize o přibližně 17 procent,
v červnu se tento objem snížil o 3,5 procenta. Největší
výkyvy SBB Cargo zaznamenala v alpském tranzitu. Zatímco
v lednu nárůst dosahoval 13 procent, v březnu pouhé 0,4
procenta a v květnu 3,9 procenta. V důsledku nové nabídky
společnosti Ralpin z Lötschbergu se snížilo využití Ro-La
přes Gotthardský průsmyk o 16,6 procenta.
Ačkoli obrat SBB Cargo dosáhl v loňském rekordním roce téměř
1,3 miliardy CHF a podnik přepravil 60 miliónů tun zboží,
celkové hospodaření skončilo ztrátou 58,8 miliónu CHF.
Letošní půlroční bilance ukázala, že s razantním obratem
zatím nelze počítat. „Vzhledem k nejistému konjunkturálnímu
vývoji je krajně obtížné vyslovit jakékoli prognózy na druhé
pololetí,“ uvádí se v tiskové zprávě SBB Cargo, v níž
společnost v září prezentovala své výsledky za první
pololetí.
Konjunkturou podmíněný propad se dráhy snaží kompenzovat
nabídkou nových produktů. SBB Cargo a společnost RM
(Regionalverkehr Mittelland) společně zahájily „tržní
ofenzívu v oblasti papírenského a dřevařského průmyslu ve
Švýcarsku a Evropě“. V rámci společného podniku, jehož
založení již správní rady obou podniků odsouhlasily, budou
integrovány veškeré odbytové aktivity SBB Cargo a RM
v oblasti přepravy papírenských a dřevařských produktů. Joint
venture obě spolenčosti prezentují jako budoucího evropského
„specialistu“, jehož úkolem bude zajišťování odbytu. Nový
koncept v logisticky náročném oboru by měl podle
představitelů partnerských firem „přetáhnout“ část toku zboží
ze silnice na železnici, a to především v ose sever-jih
a jih-sever. Obrat nového podniku by měl zpočátku činit
přibližně 100 miliónů CHF; po integraci speciálních produktů
RM „Paper Shuttle“ by měl objem přepraveného zboží dosahovat
přibližně šest miliónů tun.

spinner