Mezinárodní unie silniční dopravy

Silniční dopravní společnosti potřebují soustavnou podporu

Očekává se, že silniční doprava v průběhu deseti let výrazně
vzroste. Již nyní jsou dopravní společnosti nuceny reagovat
na rostoucí požadavky i změny v průmyslu. Minulý týden na
tiskové konferenci v Paříži to uvedl viceprezident
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) Paul Laermans.
Důvodem ke svolání konference bylo vytvoření nové servisní
organizace IRU s názvem Vialtis, která vznikla sloučením tří
stávajících organizací Scoderec, Viaroute a Sepac Entreprise.
Právě organizace Vialtis by měla napomoci autodopravcům lépe
reagovat na nové požadavky dopravního trhu, uvedl její
ředitel Sebastian Schmitt.
Podle představitelů IRU je silniční doprava dlouhodobě
kontrolována a regulována řadou opatření, a to ve prospěch
jiných, zákazníky méně žádaných dopravních oborů. Obdobný
přístup je podle nich obsažen i tzv. Bílé knize (viz str.
12). Autodopravci jsou proto nuceni sami hledat způsoby, jak
reagovat na nové podmínky, například na rostoucí konkurenci
a internacionalizaci dopravy mezi východní a západní Evropou.
V rámci Evropské unie navíc silniční dopravci narážejí na
rozdíly v legislativě unie a jednotlivých členských zemí.
Ačkoli je trh v EU liberalizován, platí v některých zemích
odlišné satby daně z pohonných hmot, liší se i poplatky za
užívání silnic a dálnic, délka pracovní doby či způsob
a pravomoce kontroly a trestání dopravních přestupků.
Rozdílná praxe panuje také v celní oblasti. „Silniční
dopravní společnosti tudíž potřebují soustavnou podporu, aby
za těchto podmínek byly schopny počítat s každou možností,“
uvedl Paul Larmans.
Služby typu „one stop“
Vznik jediné organizace umožní IRU nabízet autodopravcům
potřebné služby a pomoc v řadě oblastí, a to stylem „one
stop“. „Dopravci tak budou mít větší prostor na to, aby se
věnovali vlastnímu provozování autodopravy,“ uvedl Sebastian
Schmitt. Vzhledem vazbě na IRU má Vialtis dostatečné
prostředky, zkušenosti i mezinárodní kontakty potřebné
k tomu, aby dopravcům zajistil podporu v řadě oblastí, a to
i za neustále se měnících podmínek.
Právě ucelenost nabídky by měla být podle jejích
představitelů jednou z výhod nové organizace, která má nyní
tři hlavní sekce – oddělení managementu, konzultační
a asistenční oddělení. První z nich zajišťuje pro
autodopravce například vracení DPH při přepravě do zahraničí
či různé formy placení dálničních poplatků. Konzultační
oddělení nabízí například služby, které by měly přispět ke
snížení rizik spojených s výkonem autodopravy, certifikaci
podle norem ISO, konzultace v oblasti přepravy nebezpečných
věcí nebo pomoc v oblasti lidských zdrojů. Asistenční
oddělení s dvacetičtyř­hodinovou pohotovostní službou nabízí
pomoc a podporu nejen při technické poruše vozidla,
onemocnění či zranění osádky, ale také v případech,
dostane-li se řidič do potíží kvůli porušení dopravních
předpisů.
Milan Frydryšek



www.vialtis.com


spinner