10. května 2001
Rakouští speditéři se podle vlastních slov ocitli v „daňových kleštích“ poté, co se od začátku letošního roku v zemi výrazně zvýšila sazba silniční daně. „Již před koncem loňského roku jsme za jedno nákladní vozidlo platili 2600 X, což byla nejvyšší hodnota silniční daně v Evropě. Další zvýšení o 50 procent naši konkurenceschopnost v mezinárodním měřítku ještě zhoršuje. Rakousko jako hospodářské centrum bude pro zahraniční partnery velmi drahé,“ uvedla v březnu předsedkyně rakouského Ústředního svazu spedice a logistiky Heidegunde Senger-Weissová. Nízké šarže na tvrdě konkurenčním spedičním trhu podle ní speditéry donutí, aby zdražení přenášeli na zákazníky. Rakouští speditéři se však potýkají nejen s vysokou silniční daní, ale také s mimořádným nárůstem ceny nafty, zvyšováním poplatků za užívání silnic, zrušením nezdanitelné částky při investičních výdajích, ale i nevýhodnými lhůtami pro odpisy. Odborná veřejnost kritizuje také chybějící vazbu mezi specifickými daněmi, které musí odvětví do státního rozpočtu odvádět, a výdaji státu na dopravní infrastrukturu. Speditéři označují zvyšování zátěže jen za účelové plnění „děr“ státního rozpočtu. Bez zpětných investic do výkonnější infrastruktury přestane být Rakousko atraktivní zemí, uvedla Heidegunde Senger-Weissová. Z hlediska ochrany životního prostředí je nepochopitelné, že silniční daň neobsahuje žádnou „ekologickou složku“ – za všechna nákladní vozidla se platí stejná částka bez ohledu na míru hlučnosti nebo obsah škodlivých látek ve výfukových plynech, řekla Heidegunde Senger-Weissová a vyslovila se pro daňové zvýhodnění firem, které investují do nákupu ekologičtějších vozidel.