FIATA

Skupina silniční spedice FIATA jednala v Bejrútu o potírání zločinnosti

Pracovní skupina silniční spedice, která byla ustavena před pěti lety v rámci Světové federace národních spedičních svazů FIATA, uskutečnila v únoru své první letošní zasedání na pozvání Syndikátu speditérů Libanonu v Bejrútu. Libanon prochází po skoro dvaceti letech občanské války bouřlivou rekonstrukcí a opět začíná zaujímat postavení významné dopravní a obchodní křižovatky mezi arabským světem a Evropou.
O jednání pracovní skupiny projevily neočekávaný zájem i místní hospodářské kruhy a instituce mimo spediční obor, například Hospodářská komise OSN pro západní Asii, Obchodní komora Libanonu a libanonské ministerstvo výstavby a dopravy. Zájem je pochopitelný – do funkcí v institucích ochromených nekonečnou válkou nastupuje mladá generace odborníků se záviděníhodným jazykovým vybavením, avšak s menšími mezinárodními zkušenostmi a přehledem. I z tohoto důvodu absolvoval předseda pracovní skupiny silniční spedice Jiří Kladiva na pozvání libanonských státních a dopravních institucí řadu dvoustranných informativních schůzek.
Předcházení kriminalitě
Již tradičními tématy zasedání skupiny bylo hodnocení dosavadní spolupráce s mezinárodními organizacemi při potírání zločinnosti v dopravě a rekapitulace spektra kriminality v rámci mezinárodní kamiónové dopravy. Účastníci zasedání se zaměřili především na popis situace při přepadávání a krádežích naložených vozidel a jejich vykrádání při parkování, dále pak na postup soudů při posuzování odpovědnosti dopravců a speditérů, celní podvody, falšování dopravních dokladů, krádeže v terminálech, vykrádání kontejnerů a na problematiku plombování a ochranných zařízení.
Vývoj dopravy v rámci působnosti ESCWA
Účastníci zasedání byli dále informováni o realizaci pozoruhodného a v Evropě prakticky neznámého projektu „Integrovaný dopravní systém v rámci regionu ESCWA (Hospodářská komise OSN pro západní Asii)“, který je zaměřen na rozvoj všech dopravních oborů mezi zeměmi tohoto regionu a jejich propojení. Cílem projektu je především postupné vytváření dopravní sítě a usnadňování mezinárodní dopravy na hraničních přechodech. Dopravní síť budou tvořit hlavní dálnice a železniční tratě, námořní přístavy a letiště. Projekt byl ratifikován v zastupitelských orgánech třinácti příslušných zemí a umožní mimo jiné výraznější zapojení regionu do světové ekonomiky.
Projekt například zahrnuje výstavbu třinácti silničních severojižních a jedenácti západovýchodních komunikací, které spojí severní Irák s východním Středomořím, Bagdád s Káhirou a propojí Sýrii, Jordánsko, Saúdskou Arábii a Jemen. Z drážních projektů je zajímavá trať spojující Perský záliv s Rudým mořem přes Saúdskou Arábii. Součástí projektu je rovněž modernizace námořních přístavů ve čtyřech mořích a 24 mezinárodních letišť.
Mezinárodní celní režimy
Představitel IRU informoval účastníky jednání o aktuálním vývoji Úmluvy TIR a o její aplikaci v tomto regionu. Představitele IRU účastníci zasedání mimo jiné požádali, aby se na mezinárodním poli snažili přinutit Irák, aby přistoupil k úmluvě a umožnil tak využití předností tohoto systému i v této oblasti. Odborníci pak získali informace o nedávném vytvoření systémů národních a regionálních koordinátorů ve všech členských zemích Společného tranzitního režimu (T1 a T2), na něž bude možné se obracet při případných potížích, a o vytvoření nové internetové stránky Mezinárodní obchodní komory, na níž jsou uvedeny podrobnosti o mezinárodním režimu karnetů ATA (především pro zboží na veletrhy).
Z dalších témat
V Bejrútu se dále hovořilo o výsledcích jednání nedávného bruselského kulatého stolu o ilegální imigraci, problematice vystavování víz pro řidiče kamiónů z východní Evropy, aspektech bezpečnosti v silniční užitkové dopravě po 11. září loňského roku, spolupráci s operátory v kombinované dopravě a o novém zákonu, který byl v SRN přijat v souvislosti s ilegálním zaměstnáváním řidičů.
Příští zasedání pracovní skupiny se uskuteční v bulharské Sofii.
(ja) 

spinner