7. března 2002
Pracovní skupina silniční spedice, která byla ustavena před pěti lety
v rámci Světové federace národních spedičních svazů FIATA, uskutečnila
v únoru své první letošní zasedání na pozvání Syndikátu speditérů
Libanonu v Bejrútu. Libanon prochází po skoro dvaceti letech občanské
války bouřlivou rekonstrukcí a opět začíná zaujímat postavení
významné dopravní a obchodní křižovatky mezi arabským světem a
Evropou.
O jednání pracovní skupiny projevily neočekávaný zájem i místní
hospodářské kruhy a instituce mimo spediční obor, například
Hospodářská komise OSN pro západní Asii, Obchodní komora Libanonu a
libanonské ministerstvo výstavby a dopravy. Zájem je pochopitelný – do
funkcí v institucích ochromených nekonečnou válkou nastupuje mladá
generace odborníků se záviděníhodným jazykovým vybavením, avšak
s menšími mezinárodními zkušenostmi a přehledem. I z tohoto důvodu
absolvoval předseda pracovní skupiny silniční spedice Jiří Kladiva na
pozvání libanonských státních a dopravních institucí řadu dvoustranných
informativních schůzek.
Předcházení kriminalitě
Již tradičními tématy zasedání skupiny bylo hodnocení dosavadní
spolupráce s mezinárodními organizacemi při potírání zločinnosti
v dopravě a rekapitulace spektra kriminality v rámci mezinárodní
kamiónové dopravy. Účastníci zasedání se zaměřili především na popis
situace při přepadávání a krádežích naložených vozidel a jejich
vykrádání při parkování, dále pak na postup soudů při posuzování
odpovědnosti dopravců a speditérů, celní podvody, falšování dopravních
dokladů, krádeže v terminálech, vykrádání kontejnerů a na problematiku
plombování a ochranných zařízení.
Vývoj dopravy v rámci působnosti ESCWA
Účastníci zasedání byli dále informováni o realizaci pozoruhodného a
v Evropě prakticky neznámého projektu „Integrovaný dopravní systém
v rámci regionu ESCWA (Hospodářská komise OSN pro západní Asii)“,
který je zaměřen na rozvoj všech dopravních oborů mezi zeměmi tohoto
regionu a jejich propojení. Cílem projektu je především postupné
vytváření dopravní sítě a usnadňování mezinárodní dopravy na
hraničních přechodech. Dopravní síť budou tvořit hlavní dálnice a
železniční tratě, námořní přístavy a letiště. Projekt byl
ratifikován v zastupitelských orgánech třinácti příslušných zemí a
umožní mimo jiné výraznější zapojení regionu do světové ekonomiky.
Projekt například zahrnuje výstavbu třinácti silničních severojižních a
jedenácti západovýchodních komunikací, které spojí severní Irák
s východním Středomořím, Bagdád s Káhirou a propojí Sýrii,
Jordánsko, Saúdskou Arábii a Jemen. Z drážních projektů je zajímavá
trať spojující Perský záliv s Rudým mořem přes Saúdskou Arábii.
Součástí projektu je rovněž modernizace námořních přístavů ve
čtyřech mořích a 24 mezinárodních letišť.
Mezinárodní celní režimy
Představitel IRU informoval účastníky jednání o aktuálním vývoji
Úmluvy TIR a o její aplikaci v tomto regionu. Představitele IRU
účastníci zasedání mimo jiné požádali, aby se na mezinárodním poli
snažili přinutit Irák, aby přistoupil k úmluvě a umožnil tak využití
předností tohoto systému i v této oblasti. Odborníci pak získali
informace o nedávném vytvoření systémů národních a regionálních
koordinátorů ve všech členských zemích Společného tranzitního režimu
(T1 a T2), na něž bude možné se obracet při případných potížích, a
o vytvoření nové internetové stránky Mezinárodní obchodní komory, na
níž jsou uvedeny podrobnosti o mezinárodním režimu karnetů ATA
(především pro zboží na veletrhy).
Z dalších témat
V Bejrútu se dále hovořilo o výsledcích jednání nedávného
bruselského kulatého stolu o ilegální imigraci, problematice vystavování
víz pro řidiče kamiónů z východní Evropy, aspektech bezpečnosti
v silniční užitkové dopravě po 11. září loňského roku, spolupráci
s operátory v kombinované dopravě a o novém zákonu, který byl v SRN
přijat v souvislosti s ilegálním zaměstnáváním řidičů.
Příští zasedání pracovní skupiny se uskuteční v bulharské Sofii.
(ja)