Francie/Itálie

SNCF a Trenitalia založily společný podnik pro přepravu oceli

Nákladní divize francouzských a italských státních drah, SNCF Fret a Cargo Trenitalia, založily společný podnik Sideuropa pro přepravu ocelářských produktů. Koncepci společnosti představili v březnu v Miláně ředitel Cargo Trenitalia Maurizio Bussolo a generální ředitel SNCF Fret International Jean Pierre Loubinoux. Speciální vlaky Sideuropa jezdí mezi Francií a italskými průmyslovými aglomeracemi Turín a Brescia pětkrát týdně. Nový společný podnik má sídlo v Miláně, jeho prezidentem je Jean Pierre Loubinoux a generálním ředitelem Angelo Grossi. Pro letošní rok počítá vedení firmy s obratem kolem 8 miliónů X. Během pěti let by Sideuropa měla dosahovat ročního obratu 40 miliónů X. Produkty společnosti Sideuropa jsou určeny převážně zákazníkům, kteří vzhledem k nižšímu objemu zboží pro své zakázky nevyžadují kompletní ucelené vlaky. Služby jsou „šité na míru“, zahrnují celovozové přepravy „z domu do domu“ a umožňují sledování zásilek přes satelit a internet. Objem nákladní železniční dopravy mezi Francií a Itálií se v současné době pohybuje kolem devíti miliónů tun ročně, což představuje 2600 celovozových zásilek denně. Těchto devět miliónů tun, z nichž 76 procent připadá na konvenční a 24 procent na kombinovanou dopravu, tvoří pouhých deset procet veškerého objemu výměny zboží mezi Francií a Itálií. Francie je nejvýznamnějším obchodním partnerem Itálie a v žebříčku obchodních partnerů Francie patří Itálii druhé místo za Německem. Ročně je mezi Francií a Itálií přepraveno přibližně 4,9 miliónu tun oceli a ocelářských produktů, z toho přibližně 2 milióny tun po železnici. Společnost Sideuropa má podle Maurizia Bussola velmi příznivé vyhlídky na úspěch. V loňském roce totiž bylo v Evropě vyrobeno 210 miliónů tun oceli, o pět procent více než v roce 1999, a tento trend by měl pokračovat i letos. Ocelářské produkty a suroviny (ruda, šrot) jsou vzhledem ke své hmotnosti a objemu zvlášť vhodné pro přepravu po železnici. Podnik Sideuropa se dále rovněž bude moci opřít o dlouholetou spolupráci železničních společností obou zemí. Francouzská a italská vláda se například nedávno dohodly na vybudování nového alpského tunelu na železniční trati mezi Lyonem a Turínem a na projektu „Alpské Ro-La“. Cílem obou zemí je zvýšení ročního objemu železniční nákladní dopravy ze současných devíti až na dvacet miliónů tun v roce 2010. Vedení SNCF Fret a Cargo Trenitalia považuje za velkou příležitost pro rozvoj i proces rozšiřování Evropské unie směrem na východ. Francie a Itálie a jejich železniční sítě by podle představitelů obou drah mohly sehrát významnou úlohu při zajišťování tranzitu z Pyrenejského poloostrova přes jižní Evropu až na Balkán nebo na Ukrajinu.

spinner