Aircargo klub SSL

SSL o specifikách letecké přepravy některých druhů zboží

Na posledním zasedání Aircargo klubu Svazu spedice
a logistiky (SSL) na přelomu května a června se jeho členové
zabývali také vývojem podmínek v oblasti mezinárodní letecké
dopravy specifických druhů zboží a zásilek, jako například
nadrozměrných zásilek, snadno zkazitelného zboží nebo
farmaceutických produktů.
Letecké úřady některých zemí přišly s iniciativou vyřadit
úplně z provozu obří nákladní letoun Il 76, který se
v předchozích deseti letech stal oporou mnoha charterových
dopravců při přepravě velmi těžkých a rozměrných zásilek.
Důvodem jsou především značná spotřeba paliva a s tím
související rostoucí náklady na provoz letadla, trojnásobně
vyšší letištní poplatky a neplnění přísnějších hlukových
limitů. Na některých světových letištích činí přistávací
poplatek (bez hlukových poplatků) za Il 76 až deset tisíc
USD. Značná je také konkurence, kterou pro Il 76 představuje
Boeing 747–200 F.
Představitelé charterových společností, které uvedly stroj na
trh, varují, že vyřazení Il 76 z provozu může způsobit nemalé
problémy, protože podle nich není k dispozici za tato letadla
vhodná náhrada. Limity hluku by se pro tyto stroje měly podle
jejich stoupenců posuzovat jinak než v běžném provozu,
protože Il 76 používají odlehlá letiště. Navrhují například,
aby v Evropě byla vytipována tři letiště, která by provoz Il
76 umožňovala. Odborníci také nevylučují, že by letadla mohla
být nově vybavena tiššími motory splňujícími limity Stage 3.
Nejistou budoucnost letadel Il 76 však dokazuje například
i vystoupení společnosti s ruským kapitálovým zázemím
Volga-Dněpr z joint venture s britskou firmou Heavy Lift.
Představitelé ruské společnosti, která v loňském roce
přepravila s deseti letadly An 124 asi 31 tisíc tun zboží,
zdůvodňují své rozhodnutí nízkým přílivem prostředků na
investice do dalšího rozvoje firmy. Volga-Dněpr v současné
době provozuje kanceláře v Londýně a Houstonu.
Zkazitelné zboží: rozhodující je stálá teplota
Přepravu snadno zkazitelného zboží považuje řada spedičních
společností za značně rizikovou. Podle odborníků je při
přepravě tohoto zboží rozhodující nikoli velmi rychlá doba
tranzitu (jak se často řada přepravců mylně domnívá), ale
především udržení stálé teploty v přepravním prostoru po
celou dobu přepravy.
Odborníci se shodují i v tom, že například za přepravu deseti
tisíc tun chřestu z Peru nemusí být stanoveny nízké tarifní
podmínky. Ačkoli za jeden kilogram zboží mohou být stanoveny
nízké sazby, rozhodující je podle nich pozice palety nebo
kontejneru, ve kterém bude zboží přepravováno. Některé
specializované letecké společnosti totiž v nákladních
letadlech nabízejí i tři chladírenské prostory, ve kterých je
dodržena různá úroveň kontrolované maximální teploty.
Přeprava léků skrývá značný potenciál
Výroba léků a léčiv vykazuje v posledních letech ohromný
růstový potenciál. Dokazují to i výsledky americko-švédského
výrobce Upjohn, který loni vykázal čistý zisk ve výši 1,9
miliardy USD, tedy o třetinu více než v roce 1999. Tento
trend se samozřejmě proporcionálně promítá i do letecké
přepravy těchto produktů. Například u nákladní složky
Lufthansa Cargo dosahuje přeprava farmaceutických výrobků
stabilně přibližně patnáct procent celkového obratu.
Úspěch v této oblasti může leteckým dopravcům podle odborníků
přinést nabídka individuálních služeb připravených speciálně
pro konkrétní zákazníky, protože asi 20 procent těchto
produktů se musí přepravovat při nízké teplotě (například
inzulin v rozmezí 2 až 8 oC. Navíc se většinou jedná
o patentované léky, které mají vysokou hodnotu. Většina
dopravců proto stále častěji používá chladírenské kontejnery,
které jsou bezpečnější než nevratné obaly a envirotainery,
při jejichž použití se výrazně snižuje kolísání teploty.
Nový fenomén – envirotainery
Envirotainery vyrábí a pronajímá švédská společnost
Envirotainer Group. Celosvětově má k dispozici asi dva tisíce
jednotek, z nichž 1500 převážně na asijském kontinentě. Mezi
hlavní zákazníky skupiny patří společnosti Japan Airlines,
KLM, Lufthansa Cargo, Swiss Cargo a Varig.
Společnost Envirotainer Group v současné době nabízí na
internetu „teplotní management“, s jehož pomocí lze zjistit
ideální teplotu, vlhkost vzduchu a složení atmosféry (obsah
CO2), při které se musí konkrétní zboží dopravovat
a skladovat. Pracovníci společnosti dokáží pomocí
informačních technologií a speciálních modelů zjistit, jak se
změní hodnota zboží při odchýlení teploty o x stupňů od
teploty ideální, což umožní snížit náklady na dopravu. Díky
tomu lze stanovit i nejvýhodnější hodnotu poměru
náklady/užitek. Tento postup umožňuje leteckým speditérům
a agentům zatraktivnit nabízené služby.
(lč)
www.worldwidefresh.com
 www.envirotainer.com

spinner