10. října 2002
Ministerstvo dopravy a spojů při tvorbě strategie kombinované dopravy nevycházelo z žádných analýz a výpočtů. Nejvyšší kontrolní úřad postrádá odborné rozbory technického i ekonomického rázu, které by vysvětlovaly investiční záměr. „Kvůli tomuto nedostatku je Česká republika odkázána na finance ze státního rozpočtu, stát nemůže usilovat o prostředky z fondů Evropské unie,“ prohlásil minulý týden člen kolegia NKÚ František Bárta.
Ministerstvo dopravy a spojů svou koncepci zdůvodňuje potřebami společenského rozvoje nejen celé České republiky, ale hlavně rozvojem středoevropského regionu. Podle jeho představitelů mohou být převedením nákladní dopravy ze silnic na jinou dopravní infrastrukturu odstraněny nebo sníženy negativní vlivy dopravy. „Tyto dopady však měly být odborně zapracovány v projektu, včetně dopadů na životní prostředí,“ komentoval to František Bárta.
Na pořízení vozů na přepravu kontejnerů a na vybavení terminálů stát do roku 2000 poskytl zhruba 865 miliónů Kč. Na systém doprovázené kombinované dopravy Ro-La mezi Drážďany a Lovosicemi po železnici zatím investoval dalších téměř 430 miliónů Kč.
Podle kontrolního úřadu nevytváří dosavadní činnost ministerstva na podporu kombinované dopravy z tohoto dopravního oboru konkurenceschopnou alternativu k silniční dopravě. Úřad požaduje dopracování všech analýz, které by pro stát podle jeho názoru mohly připravit Katedra logistiky a dopravních procesů ČVUT a ministerstvo životního prostředí. (čtk)