Infrastruktura a ekologie

Studie ŘSD: Dálnice D1 je šetrná k životnímu prostředí

V okolí dálnice D1 z Prahy do Brna nedochází k výraznému znečišťování životního prostředí. Vyplývá to ze studie „Zhodnocení ekologického rizika provozu dálnice D1“, kterou nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic, jež v České republice zajišťuje výstavbu, správu a provozování silniční sítě. Dopravním novinám to v červnu oznámila mluvčí podniku Martina Vápeníková.

Studie se podle Martiny Vápeníkové zabývala vlivem imisí na ekosystémy v okolí dálnice především z dlouhodobého hlediska. „Jejím cílem bylo zhodnotit stupeň kontaminace v okolí dálnice z pohledu ekologického rizika a navrhnout metodiku pro pravidelný monitoring vlivu dálničních a silničních komunikací na životní prostředí,“ uvedla.

Vzorky odebrané v celkem dvaceti lokalitách, rovnoměrně rozmístěných podél trasy dálnice D1, porovnával výzkumný tým firmy TOCOEN – Centrum environmentálních studií – s limitními hodnotami, jež podle své metodiky stanoví ministerstvo životního prostředí. Koncentrace těžkých kovů (olovo, kadmium, zinek) a sumy polyaromatických uhlovodíků (PAH) v půdě ve vzdálenosti deseti metrů od okraje dálnice v žádné lokalitě nepřekročily kritérium A (tzv. přirozená hladina), které odpovídá běžným koncentracím v přírodě. Při porovnání s limity B (překročení se posuzuje jako znečištění, které může mít negativní vliv na člověka a ekosystémy) a C (překročení může znamenat významné riziko) byly zjištěné koncentrace zanedbatelné.

„Vzdálenost deseti metrů od komunikace je pro hodnocení vlivů na ekosystémy zásadní, protože většinou představuje hranici, za níž končí dálniční těleso a začínají plochy pro jiné využívání území, například les, pole nebo pastviny,“ uvedla Martina Vápeníková.

Problematice vlivu pozemních komunikací na životní prostředí se ŘSD věnuje dlouhodobě a jeho pracovníci se podíleli na vzniku celé

řady odborných publikací. Nejvíce ceněná domácími i zahraničními experty je „Metodická příručka zajišťování průchodnosti dálničních komunikací pro volně žijící živočichy“.

Ekologická hlediska se uplatňují také při přípravě stavby nových komunikací. „Ředitelství silnic a dálnic zadává vypracování studie vlivu stavby na životní prostředí, soustředí pozornost na oblast akustiky, ochrany vod, výsadbu a údržbu zeleně a v zimním období se všude, kde je to možné, používají ekologické posypové materiály,“ dodala Martina Vápeníková.

(mna)

spinner