14. března 2002
Minulý týden se v Praze uskutečnilo jednání Valné hromady Svazu
zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě České republiky (SZPD). S cílem
přesnějšího vyjádření obsahu činností jednotlivých sekcí, ale
i rozšíření jejich počtu o nově zřízenou desátou sekci silničního
hospodářství (v průběhu loňského roku do svazu vstoupily organizace
zabezpečující správu a údržbu silnic a Ředitelství silnic a dálnic),
valná hromada odsouhlasila změnu názvu organizace na Svaz dopravy ČR.
Účastníci valné hromady kritizovali odpovědné státní orgány na všech
úrovních, především pak ministerstvo dopravy a spojů. Konstatovali, že se
v praxi potýkají například s problémy souvisejícími s realizací
požadavků zákona č. 475/2001 Sb., o pracovní době a době odpočinku
zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou. Z řad
podnikatelů zazněla také kritika provádění státního dozoru,
nedostatečné přípravy převodu kompetencí v oblasti dopravní obslužnosti
regionů z okresních na krajské úřady a nízké dotace státu na
jednotlivé dopravní obory. V oblasti veřejné silniční dopravy vyjádřili
podnikatelé znepokojení konkrétně z dodatečného snížení původně
navržené výše dotace na obnovu autobusového parku pro letošní rok
o 100 miliónů Kč.
Priority pro letošní rok
Zaměření činnosti Svazu dopravy ČR v letošním roce nejlépe vyjadřují
stanovené prioritní úkoly. V železniční dopravě se svaz hodlá
spolupodílet na přípravě realizace přijatého zákona o transformaci ČD a
podporovat nárok ČD na úhradu rozdílu mezi ekonomickou a sociální cenou
jízdného v dopravě osob ze strany státu. V silniční dopravě bude svaz
podporovat snahy dopravců o zvýšení podílu státu na obnově autobusů,
důsledné a včasné plnění všech bodů tzv. devítibodové dohody.
V oblasti letecké dopravy svaz za prioritu považuje podporu urychleného
vyrovnání současné ekonomické zátěže vzniklé v souvislosti
s loňskými teroristickými útoky v USA, ve vnitrozemské plavbě pak
podporu přijetí státního programu rozvoje vodní dopravy, celoroční
splavnění Labe a obnovu lodního parku. Podpora žádosti o zvýšení
státní podpory je prioritou svazu i v oblasti kombinované dopravy.
„Společným zájmem celého sva-zu je plně podpořit Pavla Teličku a
zpracovávat stanoviska pro jeho jednání o kapitole 9 Dopravní politika
s Evropskou unií. V oblasti silniční dopravy vyžadujeme neústupnost při
obhajobě našich požadavků na liberalizaci dopravního trhu i kabotáže,“
shodli se na následné tiskové konferenci účastníci Valné hromady SZPD.
Svaz dopravy dnes sdružuje 174 členských organizací ze všech druhů
dopravy (silniční, železniční, letecké, vodní, MHD, podnikové a
kombinované), ale také z oblasti autoopravárenství, železničního
opravárenství a silničního hospodářství s celkem 149 100
zaměstnanci.
(sk)