21. června 2001
Na začátku června uspořádala společnost Iveco v italských Alpách test tahačů EuroStar vybavených novými motory Cursor 13. Česká veřejnost se s těmito motory mohla nedávno seznámit ve vozidlech EuroTrakker (viz DN 18/01 a 21/01), tahače by na českém trhu měly být k dispozici během následujících týdnů. Uvedením tahačů s motorem Cursor 13 na trh reagovala společnost Iveco na situaci na trhu, která se v současné době projevuje poklesem zájmu dopravců o vozidla se slabšími motory ve prospěch vozidel se silnější pohonnou jednotkou. Například ve výkonové řadě od 220 do 270 kW poklesl v loňském roce ve srovnání s rokem 1997 na evropských trzích prodej vozidel Iveco (???) o 30 procent. Naopak tahače s výkonem od 330 do 370 kW se na začátku letošního roku podílely na celkovém prodeji 13 procenty, což představuje oproti roku 1997 pětiprocentní nárůst; nejvíce se v této kategorii prodávají tahače v provedení 4×2 (85 procent). Zájem o silnější vozidla plně koresponduje s požadavky na snižování doby přepravy bez ohledu na hmotnost zásilky. I když je nejvyšší povolená rychlost omezená, na řadě hlavních dopravních tras existují dlouhé úseky s velkým převýšením, na kterých je možné dosáhnout určitých časových úspor. Připočteme-li k tomu snahu autodopravců neustále snižovat provozní náklady, je zřejmé, že vozidla musí být vybavena nejen dostatečně výkonnými, ale také úspornými pohonnými jednotkami. Dvě výkonové řady motorů Právě těmto požadavkům se Iveco snaží vyjít vstříc novými motory Cursor 13. Vzhledem k tomu, že v některých zemích nejsou dopravci administrativně tlačeni k používání vozidel splňujících normu Euro 3, vyrábějí se nové motory také v provedení Euro 2. Zatímco vozidla EuroTrakker, která jsou určena pro stavebnictví a s nimiž se již česká veřejnost mohla seznámit, mají motory Cursor 13 o výkonu 279 a 324 kW, tahače EuroStar jsou osazeny jednotkami o výkonu 338 (provedení Euro 2) a 353 kW (provedení Euro 3). Slabší verze dosahuje maximálního výkonu 338 kW v rozmezí 1550 až 1900 ot-1 a maximálního točivého momentu 2140 Nm od 1080 do 1550 ot-1. Silnější verze má maximální výkon 353 kW v intervalu od 1530 do 1900 ot-1 a maximální točivý moment 2200 Nm v rozmezí 1070 až 1530 ot-1. Motor Cursor 13 je 12,9litrový přeplňovaný šestiválec s extrémně vysokotlakým přímým vstřikováním. Samostatné sdružené vstřikovače jsou aktivovány vačkovým hřídelem. Plnění turba zajišťuje inovovaný systém – turbodmychadlo s proměnlivou geometrií (součást standardní výbavy), které také zvyšuje účinnost dekompresní motorové brzdy. Všechny funkce motoru (regulace dávky paliva, nastavení předvstřiku, geometrie turbíny, motorová brzda, omezovač rychlosti) jsou řízeny elektronickým řídicím systémem, který komunikuje s dalšími elektronickými řídicími jednotkami vozidla, jež ovládají brzdy, převodovku a přídavné retardéry. Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií U klasického turba je nevýhodné, že jeho geometrické vlastnosti nemohou být ideální zároveň při vysokých i nízkých otáčkách. Iveco proto vyvinulo se svým specializovaným dodavatelem – firmou Holset techniku pro plynulou změnu vstupního průřezu, která umožňuje nejen přizpůsobit vlastnosti turbíny otáčkám motoru, ale také výkonu, který řidič v daný moment potřebuje a jenž je indikován sešlápnutím plynového pedálu. Těchto vlastností je rovněž využito pro zvýšení účinku motorové brzdy. Nová budka se zatím testuje Je zajímavé, že Iveco se na rozdíl od jiných výrobců vydalo cestou postupných změn. Co se týče parametrů a jízdních vlastností, představuje současný tahač EuroStar prakticky nové vozidlo, a to až na jednu drobnost – budku, jejíž design se prakticky nemění. Podle vedoucího oddělení vnějších vztahů společnosti Iveco Jense Petera Raahauge firma nyní provádí ve spolupráci se svými zákazníky intenzivní testy nového typu budky. Termín, kdy bude přestaven veřejnost však zatím nelze přesně stanovit, uvedl. Dojmy z jízdy První dojmy z jízdy byly obdobné jako z jízdy s vozidlem EuroTrakker osazeným motorem Cursor 13 – snadný rozjezd do kopce i naloženou soupravou, dostatečný výkon motoru ve všech situacích, účinná motorová brzda, celkově snadná obsluha a nízká hlučnost v kabině. Po absolvování celé zkušební trasy, která byla dostatečně dlouhá a vedla jak po dálnici, tak kopcovitým terénem s prudším i táhlým stoupáním, nebylo zapotřebí na tomto hodnocení cokoli měnit. V něterých vozidlech byly instalovány převodovky ZF 16S221 Ecosplit, které jsou standardně vybaveny Servoshiftem, mají kratší pohyb řadicí páky a rychlostní stupně u nich lze měnit poměrně snadno. Zbývající vozidla měla automatizovanou převodovku EuroTronic 2, u níž lze přepnutím tlačítka na řadicí páce nastavit plně automatický režim. Bylo by nepochybně zajímavé prověřit při dlouhodobějším provozu, nakolik ještě platí tvrzení, že při manuálním řazení je provoz hospodárnější. V mnoha případech totiž automat měnil rychlostní stupně poněkud jinak, než by to učinila většina přítomných řidičů. Bez důkladného měření však nelze říci, čí odhad situace byl lepší. Nicméně jízda byla pohodlná a vozidla s automatickým řazením bez problému zdolala celou trasu. Většina řidičů při testu také plně využívala režim ovládání motorové brzdy, při němž se brzda zapíná automaticky po uvolnění plynového pedálu. Milan Frydryšek