23. srpna 2001
Ministerstvo dopravy a spojů přiznává, že technický stav
pozemních komunikací je velmi vážný a vinou nedostatečné péče
se dále zhoršuje. Zpráva nazvaná „Stav zabezpečení údržby
silnic a dálnic v roce 2001“ upozorňuje na to, že situace
může být ještě mnohem horší, protože stát na dopravní
infrastrukturu vydává méně finančních prostředků.
V dokumentu z května letošního roku ministerstvo dopravy
a spojů uvádí, že „přes přijatá opatření v oblasti péče
o stav vozovek a mostů v období od roku 1990 se v důsledku
dlouhodobého nedostatku a dalšího snižování objemu finančních
prostředků nepodařilo tento stav zlepšit, naopak dochází
k jeho zhoršování.“ Navíc každoročně stoupá i zatížení silnic
provozem. Výstavba nových úseků silnic a dálnic
v dostatečném rozsahu neřeší napojení hlavních tahů na
infrastrukturu okolních zemí, což bude nezbytné především
v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie.
Výstavba nových komunikací podle odborníků zaostává také za
potřebami rozvoje regionů se všemi důsledky pro řešení
zaměstnanosti.„Zaostávání dopravní infrastruktury v dopravě
činilo v roce 1998 podle odhadu Světové banky a EU přibližně
350 miliard Kč,“ konstatuje zpráva MDS.
Závady na komunikacích
Ministerstvo dopravy uvádí, že rozsah oprav vozovek poklesl
v období let 1990 až 1999 čtyřikrát a nyní dosahuje pouze 15
procent předpokládané potřeby. „Zvyšování dopravního zatížení
a pokles finančních zdrojů neumožnil zastavit zhoršování
stavu vozovek, zejména u silnic II. a III. tříd,“ uvádí se ve
zprávě.
Z vyhodnocených měření provedených v loňském roce vyplývá, že
33 procent (v roce 1999 28 procent) silnic I. třídy je
hodnoceno podle stupně klasifikace sledovaných parametrů
poruch (nedostatečná únosnost, vyjeté koleje, nerovnost,
deformace vozovky a trhliny) jako nevyhovující nebo
havarijní. Pouze výskyt trhlin na plošných deformacích se
v letech 1993 až 2000 zvýšil ze sedmi na 15 procent.
Celých 44 procent délky silnic II. třídy je v havarijním
stavu, u silnic III. třídy je to plných 52 procent jejich
celkové délky.
„Rovněž z rozboru ústřední evidence mostů na silnicích
vyplývá, že z celkového počtu 15 837 silničních mostů
nevyhovuje 2486 mostů, což je 15,9 procenta. Podmínečně
vyhovuje 3837 mostů, tedy celá čtvrtina,“ uvedli odborníci
z ministerstva dopravy a spojů.
K tomu, aby se během deseti let kvalita silniční sítě dostala
na dobrou úroveň, je třeba kromě běžné údržby a oprav mostů
zajistit investice ve výši 6 až 9 miliard Kč ročně. Podle
zprávy MDS přitom skutečné náklady ze státních zdrojů
dosahují pouze jedné miliardy Kč a u dálnic pouze 15 až 20
miliónů Kč, což je osmkrát méně, než činí potřeba. Kritickou
situaci by měl pomoci vyřešit úvěr Evropské investiční banky
pro období 2000 až 2003 v celkové výši přibližně tři miliardy
Kč (95 milionů X).
„Přes nárůst dopravního zatížení reálná hodnota finančních
prostředků vynakládaných na údržbu a opravy silnic klesá,“
uvádí ve zprávě MDS.
Investice pokulhávají
I přes rostoucí využívání programu Phare a úvěrů od Evropské
investiční banky dochází rovněž v investiční výstavbě silnic
k trvalému poklesu reálné hodnoty finančních prostředků. Loni
stát vydal na výstavbu silniční sítě celkem 6,44 miliardy Kč,
což odpovídá přepočtené reálné hodnotě (cenová úroveň roku
1990) 1,68 miliardy Kč. Celková částka činila 75 procent
finančních prostředků vynaložených v roce 1990 a 85 procent
výdajů roku 1999.
V letošním roce by se investice do infrastruktury měly udržet
na úrovni loňského roku, podíl Státního fondu dopravní
infrastruktury však činí pouze 4,56 miliardy Kč. Zbytek
připadá na zdroje evropských institucí.
Hrozí vážné následky
Výrazné snížení neinvestičních prostředků ve státním rozpočtu
(KDY??) pro údržbu silnic a dálnic má za následek další
radikální omezení oprav. „To může mít vážné následky pro
zajištění přístupu řady obcí v České republice,“ varuje
zpráva MDS. V současné době se navíc objevují problémy
s umisťováním lokálních podnikatelských aktivit ve vztahu
k havarijnímu stavu přístupových silnic. Půjčka od EIB má
zlepšit kritický stav těchto komunikací, neřeší však situaci
citelného zhoršení stavebního stavu méně významných silnic
II. a III. třídy.
„Je zřejmé, že v roce 2001 také chybí 203 miliónů Kč na
odstranění škod po povodních,“ konstatuje zpráva. Nedostatek
finančních prostředků neumožňuje provádět běžné ani
preventnivní údržby v potřebné výši, což způsobí postupný
rozklad sítě silnic II. a III. třídy. „Kontrolou stavu silnic
po zimním období 2000/2001 bylo zjištěno, že jenom výspravy
povrchů silnic budou stát jednu miliardu Kč,“ uvedli
odborníci MDS, podle kterých zanedbání včasných oprav
a preventivních zásahů silnic a mostů způsobuje, že
v příštích letech bude třeba vynaložit na uvedení silniční
infrastruktury do optimálního stavu podstatně vyšší náklady.
„Pro zastavení nepříznivého vývoje je nezbytné zvýšit
prostředky na údržbu a opravy silnic v tomto roce nejméně
o 2,66 miliardy. V oblasti investiční výstavby pak ještě
o dalších 1,2 miliardy Kč,“ uvádí zpráva ministerstva
dopravy.
V důsledku zpomalování privatizace, která je jedním
z hlavních finančních zdrojů Státního fondu dopravní
infrastruktury, však jeho plánované příjmy v letošním roce
zůstávají nenaplněny. Podle odhadu odborníků se tato situace
zřejmě nezlepší ani v příštím roce. Skupina poslanců proto
hodlá prosadit návrh, podle kterého by údržba a opravy silnic
byly financovány ze státního rozpočtu. Novela zákona o SFDI,
která má velkou šanci na schválení, by měla vstoupit
v platnost počátkem roku 2003.
(pak)