3. května 2001
Největší možnost expanze se pro Air France Industries, součást letecké společnosti Air France, která se zabývá údržbou letadel, otevře do roku 2005 na trzích v Severní a Jižní Americe a Asii. Na tiskové konferenci v Paříži to v březnu oznámil Didier Lux, viceprezident divize Air France Maintenance, která je součástí Air France Industries. V současné době je Air France Industries (AFI) podle Didiera Luxe druhým největším poskytovatelem služeb v oblasti údržby letadel na světě. „V posledním uzavřeném fiskálním roce (duben 1999 – březen 2000) vykázaly Air France Industries obrat 10 miliard FRF (asi 1,5 miliardy X),“ uvedl. Dvě třetiny obratu firmy vytváří údržba letadel Air France, zbývající třetinu – 3,3 miliardy FRF (asi 500 miliónů X)
- zakázky pro ostatní letecké společnosti a další zákazníky.
Přes sto zahraničních zákazníků Air France Industries nabízí své služby v oblasti údržby letadel asi stovce zahraničních partnerů. Od září loňského roku se firma stala „preferovaným dodavatelem“ společnosti Airbus Industrie. Provádí pro ni údržbu a často také úpravu strojů, které výrobce letadel získá zpětným odkupem od leteckých společností při objednávce nových letadel. „Cestu na trh ve Spojených státech otevřelo Air France Industrie založení aliance s technickou divizí společnosti Delta Air Lines, Delta Tech Ops,“ uvedl Didier Lux. AFI ovšem samozřejmě provádí údržbu letadel i pro řadu leteckých společností, které nejsou členy aliance SkyTeam, například Thai Airways (údržba širokotrupých letadel Boeing 747), Royal Air Maroc, TAP Air Portugal nebo Aeroflot. Za hlavní oblasti dalšího možného rozvoje označil Didier Lux především generální opravy, údržbu a dodávku komponentů a servis motorů. Generální opravy, k nimž patří tzv. IL- a D-checky, provádí divize Air France Industrial Division na pařížském letišti Orly a na své základně v Toulouse. Prohlídky jsou prováděny v přesně stanovených intervalech a v jejich průběhu mechanici z letadla vymontují téměř každou součástku, zkontrolují ji a zase vrátí na původní místo. Kromě generálních oprav provádí AFI také pravidelné denní a týdenní prohlídky a tzv. A- a C-checky. „V loňském roce provedly Air France Industries 1556 A-checků a 188 C-checků,“ řekl zástupce generálního ředitele Alain Bassil. Přední pozici v oblasti údržby a dodání komponentů pro letadla Airbus A320/330 a 340 si Air France Industries udržují především díky své agresivní politice orientované na zákazníka a vysokým důrazem, který klade na úroveň logistických služeb. Vzhledem k očekávané rostoucí poptávce po těchto činnostech budou AFI investovat značné finanční prostředky do nového komplexu, který by měl od poloviny roku 2003 začít sloužit ve Villeneuve-le-Roi nedaleko Paříže. Ročně zkontrolují 300 motorů Od března 1999 do dubna loňského roku prošlo servisem Air France Industries tři sta motorů, což firmě zajistilo sedmnáctiprocentní podíl na světovém trhu. V oblasti údržby motorů CFM56–5A jsou AFI dokonce světovou jedničkou. Nedávno přijaly AFI také velmi ambiciózní plán snižování nákladů na údržbu letadel Air France. „Součástí tohoto plánu je například racionalizace letadlové flotily, v jejímž zájmu Air France přistoupí ke sjednocení používaných typů letadel,“ uvedl Didier Lux. Zatímco ještě v roce 1997 tvořilo jádro flotily letadel Air France pro středně dlouhé lety celkem pět „rodin“ letadel, do roku 2007 by měla být její struktura zjednodušena tak, že ji bude tvořit jediná „rodina“ letadel vycházející z modelu Airbus A 320 (její součástí jsou A319, 320, 321 a brzy také A318). Podobná racionalizační opatření hodlá společnost zavést také u letadel na dlouhé trati, na kterých by do roku 2005 měly být provozovány pouze tři „rodiny“ letadel (Boeing 747–400, Boeing 777 a Airbus A340/A330). Ještě v roce 1998 přitom flotilu strojů Air France pro tyto lety tvořilo šest různých skupin letadel. (mna)